گروه استانهای دفاعپرس- حجتالاسلاموالمسلمین «موسی سلیمانی» جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیهالسلام؛ امام زمان (عج)، امام حی و حاضر غایب از نظر شیعیان در گفتار و نوشتار امام خمینی (ره) جایگاه ویژهای دارند.
امام راحل علما و عملا مردم را به سمت حضرت مهدی (عج) سوق دادند. این ارتباط دوسویه بود. امام زمان (عج) نیز امداد خودشان را به امام خمینی (ره) در جایجای رهبری انقلاب ارزانی داشتند.
۱. مفهوم انتظار
در دیدگاه امام خمینی (ره)، منتظران به چند گروه مختلف تقسیم میشوند.
دسته اول کسانی هستند که میگویند که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه میگذرد، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند انشاءالله درست میکنند.
بعضیها انتظار فرج را به این میدانند که بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عج) را از خداوند بخواهند.
دستهای میگویند باید عالم پر از معصیت بشود تا آن حضرت بیاید. یک دسته از این بالاتر بودند و میگفتند باید به گناهها دامن زد، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پراز جور و ظلم بشود و حضرت (عج) تشریف بیاورند.
دسته دیگری بودند که میگفتند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است. در صورتی که آن روایات که هرکس عَلم بلند کُند کذاب است، منظور عَلم به نام حضرت مهدی و بهعنوان مهدویت بلند کُند است نه علم برای قدرت اسلام و عدالتطلبی اسلامی.
انتظار از نظر امام خمینی (ره) زمانی مفهوم واقعی و اساسی مییابد که با امید و تلاش برای به قدرت رسیدن اسلام معنا شود.
ایشان میفرمایند: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور انشاءالله تهیه شود.» منتظر از نظر ایشان باید در جهت منویات حضرت ولی عصر (عج) تلاش کند.
۲. مهبط نزول ملائکه
امام محمدتقی علیهالسلام درباره لیلۀالقدر میفرمایند: «یا معشر الشیعه خاصِموا بسورۀ انّا انزلناه فی لیلۀ القدر تفلحوا»، شیعیان در مقام بحث باید با سورۀ مبارکه قدر استدلال نمایید تا پیروز شوید.
مراد حضرت آن است که در سورۀ قدر از نزول فرشتگان خبر داده و فرمود: «تنزل الملائکۀ والروح فیها باذن ربّهم» در این آیه جریان نزول فرشتگان با فعل مضارع بیان شده است که دلالت بر استمرار میکند پس به نص قرآن کریم تا پایان دنیا فرشتگان با روحالقدس در شب قدر به زمین فرود میآیند، باید بعد از پیامبر اکرم (ص) کسی که غیر از نبوت به همه صفات معنوی آن حضرت متصف است وجود داشته باشد و با فرشتگان و روحالقدس سنخیت وجودی داشته باشد تا آنها در شب قدر در زمین به حضور او بیایند بیتردید هیچ کسی غیر از امام معصوم چنین شایستگی ندارد و مهدی موعود بهعنوان آخرین پرچمدار امامت و ولایت تنها کسی است که سبب امتداد جریان نزول فرشتگان در شب قدر شده است.
امام خمینی (ره) بهخوبی این مسئله را تبیین کرده است؛ «اگر سرّ لیلۀالقدر و سرّ نزول ملائکه در شبهای قدر که الآن هم برای ولیّ اعظم حضرت صاحب سلاماللهعلیه این معنا امتداد دارد، سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان میشود.».
۳. ناظر اعمال ما
یکی از آموزندهترین نکتهها در بحث مهدویت که اثر تربیتی عمیقی به همراه دارد، آن است که حضرت مهدی (ع) به طور مستقیم و غیرمستقیم ناظر بر عملکرد ماست. در آیات و روایات به این موضوع اشاره شده است: «تعرض الاعمال یوم الخمس علی رسولالله و علیالائمۀ»؛ اعمال مردم روز پنجشنبه بر رسول خدا و ائمه علیهمالسلام عرضه میشود.
در ذیل این آیه که فرمود: «فکیف اذا جئنا من کل امۀ بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا»؛ پس چگونه است حالشان آنگاه که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را به آنان گواه آوریم.
در روایتی از امام صادق (ع) چنین نقل شده که فرمود: این آیه در خصوص امت محمد (ص) نازل شده که در هر عصری امامی از ما اهلبیت شاهد آنها و حضرت محمد (ص) شاهد ماست.
امام خمینی (ره)، درخصوص حضرت مهدی (عج) بهعنوان یکی از کسانی که مراقب اعمال ماست و عملکرد بد ما سبب ناخشنودی آن حضرت میشود اظهار داشته است: «ببینید که تحت مراقبت هستید، نامه اعمال ما میرود پیش امام زمان (سلامالله علیه) هفتهای دو دفعه ـ به حسب روایت ـ که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان سلامالله علیه یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان (سلامالله علیه) باشد.»
امام در وصیتنامه الهی و سیاسی خود درباره نظارت حضرات ائمه معصومین (ع) بخصوص حضرت مهدی موعود (ع) نیز میگوید: «ما مفتخریم که ائمه معصومین از علیبنابیطالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب زمان علیهم الآف التحیّات والسلام که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.».
۴. امداد غیبی امام زمان (عج) به رهبر انقلاب
حجتالاسلاموالمسلمین سید علیاکبر قرشی میگوید گزارشاتی جسته و گریخته از امداد امام زمان (عج) به امام خمینی (ره) شنیده بودم. نامهای به آیت الله خزعلی نوشتم
«بسم الله الرحمن الرحیم.
حضرت آیتالله خزعلی دامت برکاته.
سلام علیکم و رحمةالله. راجع به اینکه آقای لطیفی دو دفعه مژدهی پیروزی را از طرف امام زمان (عج) به حضرت امام آورد، توضیح فرمایید».
ایشان با خط خود در جواب نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم.
۱- پیام به پاریس که فرمودند: «شاه میرود، نگران نباشید». امام راحل سؤال میکند: «با خونریزی یا بیخونریزی؟» میگوید: «امام علیه السلام فرمود: «بیخونریزی».
۲- روز بیست و دوّم بهمن [۲]، پیام مبنی بر اینکه «در خانه نمانید، بیرون بریزید وگرنه کشته خواهید شد».
به وسیلهی همین پیام، امام خمینی (ره) اعلام فرمود به حکومت نظامی اهمیت ندهید و بریزید بیرون. در نتیجه مردم تهران، بیرون ریختند، حتی خانوادههای خود را آوردند و در خیابانها نشستند، دیگر در تهران به هیچ وجه امکان آمدن تانک و امثال اینها نبود؛ بنابراین آن توطئهی خطرناکی که در نظر بود تا صدها تانک را وارد تهران کنند و با خونریزی انقلاب را از بین ببرند و محل اقامت امام را بمباران نمایند، منتفی شد.
انتهای پیام/