مدیر آموزش ستاد امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر خراسان رضوی: توجه به هویت؛ لازمه تغییر رفتار و اصلاح فردی است

سالاری گفت: برای تغییر یک رفتار ابتدا باید هویت فرد مورد توجه قرار گیرد سپس فرایندهای مرتبط با آن هویت در مسیر انسان قرار گیرد و در پایان رفتارها به‌تبع این هویت و فرایند اصلاح شود.
کد خبر: ۷۲۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴ - 16February 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «مهدی سالاری» مدیر آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در همایش آموزشی توجیهی دبیران نواحی و مناطق آموزش‌وپرورش ضمن ریشه‌یابی عصب‌شناسی رفتار‌های دانش‌آموزان اظهار داشت: اگر به مقوله عفت نگاه علمی و فیزیکی شود علت بروز بسیاری از رفتار‌های ناهنجار افراد در جامعه کشف می‌شود.

مدیر آموزش ستاد امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر خراسان رضوی: توجه به هویت؛ لازمه تغییر رفتار و اصلاح فردی است

وی به کارکرد هیجانی منطقی و ناخودآگاه سه بخش از مغز انسان اشاره کرد و افزود: اولین بخشی که در بروز یک رفتار در مغز انسان دخالت دارد قشر جلوی پیشانی است که فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده تفکر و یا صدور دستور را به عهده دارد و باید توسط او تقویت شود.

مدیر آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی همچنین به آمیگدال به‌عنوان بخش مؤثر دیگر از مغز که مدیریت هیجان‌ها را به عهده دارد اشاره کرد و گفت: اگر انسان در جامعه تحریک شود این بخش از مغز فعال شده و باید کمتر از شش ساعت به این تحریک پاسخ دهد در غیر این صورت و با ادامه‌دار بودن رفتار‌های تحریک‌آمیز بدون پاسخ به آن مدیریت مغز به دست بخش هیجانی مغز انسان به گروگان گرفته می‌شود که شاهد رفتار‌های پرخاشگرانه و غیرعقلانی از سوی فرد هستیم.

سالاری تصریح کرد: متعادل بودن آمیگدال، فعال‌بودن قشر جلو پیشانی و مراقبت از محیط برای مدیریت هیجانات و پاسخ درست به نیاز‌های واقعی انسان سه عامل تقویت رفتار‌های خردمندانه است.

وی در ادامه با اشاره به چرخه شکل‌گیری عادت‌ها عنوان داشت: یک عادت این‌گونه شکل می‌گیرد که ابتدا نشانه‌ای از آن رفتار باعث ایجاد شوق و تحریک در انسان می‌شود و در مرحله بعد اگر به این نیاز و اشتیاق پاسخ داده شود در آن لحظه مغز انسان هورمون شادی‌بخش دریافت می‌کند و این باعث تکرار چرخه می‌شود.

مدیر آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای تغییر یک رفتار ابتدا باید هویت فرد مورد توجه قرار گیرد سپس فرایند‌های مرتبط با آن هویت در مسیر انسان قرار گیرد و در پایان رفتار‌ها به‌تبع این هویت و فرایند اصلاح شود.

سالاری همچنین با تاکید بر لزوم یادگیری مهارت تفکر طراحی در جامعه برای حل مشکلات افراد، خاطرنشان کرد: ابتدا با همراهی و نگاه از زاویه دید مخاطب باید همدلی با او شکل بگیرد تا در مرحله دوم، مسئله به‌خوبی مشخص شود. در مرحله بعد با ایده‌پردازی، نمونه اولیه و تست برای حل این مسئله صورت می‌گیرد تا در صورت جواب‌دادن ایده تا حل کامل مشکل ادامه دارد.

وی مثلث اقناع را شامل سه ضلع اعتبار، احساس و منطق دانست و افزود: برای تأثیرگذاری روی مخاطبین ابتدا باید با همراهی و همدلی و هم فرکانس شدن زبان و یا نقطه مشترکی پیدا شود سپس احساسات طرف مقابل درگیر شود تا در مرحله آخر مخاطب منطق ما را بپذیرد.

مدیر آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی سپس با اشاره به مبنای قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر و همچنین کلام معصوم که جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و اولویت آن نسبت به سایر فرایض الهی را مورد تأکید قرار می‌دهد، بیان داشت: معنای متفاوتی نسبت به کار فرهنگی و آموزش وجود دارد و با این تعریف هرکس به میزان ظرفیت و نفوذ خود می‌تواند روی مخاطبین تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار