در روزنامه «ایندیپندنت بررسی شد

چرا عربستان با خشم از لبنان روی برگرداند؟

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به قلم «رابرت فیسک» نوشت: دیوارنوشته‌ها در جنوب لبنان همه در حمایت از مبارزان حزب‌الله و در مخالفت با عربستانی است که نتوانسته جلوی مخالفت آشکار شیعیان لبنان با ریاض را بگیرد.
کد خبر: ۷۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ - 04March 2016

چرا عربستان با خشم از لبنان روی برگرداند؟

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه «ایندیپندنت»، در شماره روز پنجشنبه (دیروز) خود در گزارشی این پرسش را مطرح کرده که چرا عربستان با خشم از لبنان روی برگردانده است؟

«رابرت فیسک» تحلیلگر سرشناس مسائل غرب آسیا در ادامه میگوید «بعد از دههها حمایت مالی؛ عربستان به خاطر «خیانت» و «ناسپاسی» از لبنان روی برگردانده است».

فیسک ادامه داده عربستان بعد از اینکه میلیاردها دلار به لبنان کمک مالی کرده احساس کرده که از پشت خنجر خورده است.

بر اساس این گزارش وقتی فردی از منطقه صیدا در شمال لبنان به ضاحیه جنوبی بیروت سفر میکند مانند این است که در 10 دقیقه از عربستان به ایران سفر کرده باشد.

دیوارنوشتهها در جنوب لبنان همه در حمایت از مبارزان حزبالله و در مخالفت با عربستانی است که نتوانسته جلوی مخالفت آشکار شیعیان لبنان با ریاض را بگیرد.

فیسک ادامه میدهد عربستان که خود را درگیر جنگ علیه یمن کرده و از سوی دیگر ادعا میکند نظامیان خود را [که حقوق بالایی دریافت میکنند و به خوبی آموزش ندیدهاند] به سوریه اعزام خواهد کرد؛ با خشم از لبنان روی برگردانده؛ زیرا احساس میکند بعد از دههها از کمکهای مالی، لبنان ناسپاسی کرده است.

عربستان بعد از اینکه متعهد شده بود ارتش لبنان را با سلاحهای پیشرفته فرانسوی به ارزش 3.2 میلیارد دلار تسلیح کند، اخیرا اعلام کرده که این کمک را قطع میکند و از شهروندان خود خواسته به لبنان سفر نکنند یا اگر در این کشور حضور دارند، لبنان را ترک کنند. از سوی دیگر گمانههایی درباره قطع پروازهای عربستان به لبنان نیز وجود دارد.

این اقدام عربستان بعد از مخالفت لبنان با بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب در واکنش به حوادث مربوط به سفارت عربستان در تهران صورت گرفته است، شورای همکاری خلیج فارس نیز که مقر دایمی آن در ریاض است اخیرا حزب الله لبنان را گروهی «تروریستی» نامیده است.

در پایان فیسک نتیجه میگیرد با توجه به رفع تحریمهای هستهای ایران، عقب نشینی عربستان از لبنان ممکن است به جایگزین شدن ایران به جای عربستان در لبنان و تبدیل شدن به منجی این کشور منجر شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار