به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امیدوارم با بودجه مصوب تحول و حرکتهای خوبی در شهرداری تهران و شهر تهران صورت بگیرد، اظهار داشت: بودجه مصوب سال ۱۴۰۴، ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و طبق تقسیمبندی صورت گرفته معاونت فرهنگی اجتماعی ۱۰ درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.

چمران ادامه داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک همچون سالهای گذشته ۵۰ درصد از بودجه را دریافت خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی شهر ما موضوع حمل و نقل عمومی است، گفت: برای سال آینده بودجهریزی خاصی در نظر گرفتهایم و به دنبال این هستیم که ۶۵ درصد ترددها با حمل و نقل عمومی صورت گیرد.
وی افزود: ۴۰ درصد از کل اعتبارات هزینهای و ۵۴ درصد دارایی و سرمایهای و ۶ درصد تملک دارایی مالی است. اعتبارات برای هریک از معاونتها و مأموریتهای ۶ گانه کاملاً مشخص است.
چمران با بیان اینکه در حمل و نقل باید به گونهای کار کنیم که ۶۵ درصد از این بخش عمومی و مابقی شخصی باشد، گفت: امروز عکس این موضوع را شاهد هستیم و نتیجه آن آلودگی شهر تهران است. جریان باد در تهران کم بوده و به همین دلیل آلودگیها در سطح شهر باقی میماند. البته نباید اجازه دهیم آلودگی ایجاد شود که یکی از راهکارهای آن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سعی کردیم مترو و اتوبوس هرچه بیشتر گسترش پیدا کند. به طوری که از ابتدای دوره ششم تلاش فوق العادهای به شکلهای مختلف صورت گرفت تا گشایشی برای ما در این زمینه ایجاد شود که هنوز به جایگاهی که میخواهیم نرسیدهایم، اما آنچه مهم است تلاش خود را انجام دادیم و امیدواریم به تدریج به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: بخشی از این وسایل حمل و نقل عمومی را اخیراً دیدیم؛ هرچند که ما گفتیم به همین میزان راضی نیستیم. بنده به رئیس جمهور نیز گفتم که اگر سرعت گیرها در دولت و دستگاههای نظارتی نبود، واگنهای مترو و تعداد بیشتری از اتوبوسها را در تهران داشتیم، اما متأسفانه شاهد تأخیر در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هستیم.
چمران با بیان اینکه امروز لبخند خوشحالی مردم در خط جمهوری- بهارستان برای استفاده از اتوبوسهای برقی را شاهد هستیم، یادآور شد: ای کاش میتوانستیم در تمام خطوط از این اتوبوسها استفاده کنیم و به آرامش مردم بیفزاییم. امیدواریم این برنامه به پیاده کردن ایده ما منجر شود. قاعدتاً سال ۱۴۰۴ آخرین سالی است که چنین برنامهای داریم و آیندگان باید چرخه را تکمیل کنند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تلاش بر این بود که هزینهها تا حد امکان کاهش یابد، گفت: بخشی از هزینهها نیز اجتنابناپذیر بود که از جمله میتوان به نظافت معابر و خدمات شهری اشاره کرد.
چمران با تأکید بر اینکه هوشمندسازی طرحی عملیاتی است که باید اجرایی شود، اظهار کرد: مشکلی که برای فاوا در دو سال پیش ایجاد شد، منجر به عقب ماندگیهایی در این حوزه شد و ما مرتباً در این خصوص ایراد گرفتیم. هرچند تلاش کردیم این روند اصلاح شود.
وی درخصوص تراکم فروشی در شهر، یادآور شد: بنده چندین بار توضیح دادم که تراکم یک مسئله و تراکم فروشی مسئله دیگری است. تراکم خاصی در طرح جامع و تفصیلی در نظر گرفته شده که از ۱۲۰ درصد به بالاست و بستگی به شرایط دارد.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در بخشی از مراکز تجاری نیز تراکم ۷۵۰ درصد در نظر گرفته شده و در هر صورت اگر از تراکم مصوب، تجاوز شود تخلف است. در مواردی که بیش از میزان مصوب اقدام شده، متخلفین به دادگاه معرفی شدهاند. در مواردی حتی پروانه نیز صادر شده بود، از آن جلوگیری کردیم که البته این موارد نادر است. در دهه ۷۰ بعضاً تراکم را معامله میکردند، اما وقتی طرح جامع مبنای امور قرار گرفت، تجاوز از طرح تخلف محسوب شد.
چمران ادامه داد: در مواردی ارتفاع طبقه را افزایش دادهاند و تراکم افزایش یافته است. در مواردی افراد میگویند تراکم میخرند و ۶ طبقه میسازند. اگر در نقاطی از شهر باشد که امکان ساخت باشد تراکم ارائه خواهد شد و نیازی به خرید تراکم نیست.
وی افزود: حدود ۳۰۰ نقطه با قیمتهای مختلف بر اساس بهای عوارض ساختمانی تعیین شده و هرچه زیربنا بیشتر باشد عوارض بیشتری پرداخت میشود که این ارتباطی به تراکم فروشی ندارد. اگر کسی بیش از آنچه در طرح جامع و تفصیلی مشخص شده، اقدام کند، تخلف کرده است مگر اینکه بر اساس شرایط خاصی اقدام کند.
چمران با بیان اینکه تراموای وارد شده آزمایشی است، گفت: اگر تراموا برای خیابانهای پیش بینی شده مناسب بود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تراموای ریلی در تهران جوابگو نیست و ساخت ریل و اجرای آن بسیار پیچیده و زمان بر است و با این ترافیک، بستن خیابانها برای ریل گذاری حتی در ساعات شب هم دست و پاگیر است.
وی افزود: وقتی مترو داریم و یک وسیله نقلیه انبوه بر سنگین و پاک است، هرچه در این بخش سرمایه گذاری کنیم به نفع ماست، اما در مواردی که کمبود داریم از تراموا استفاده میکنیم. بنده تراموا را دیدم، اما هنوز نتیجه بررسیها را نمیدانم. بعد از اینکه پاسخ مثبت یا منفی گرفتیم، اظهار نظر میکنیم. در بودجه رقم ۵۰۰ میلیارد تومان را در تبصرهها در نظر گرفتیم که اگر به نتیجه رسید، استفاده خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتقال تکنولوژی اتوبوسهای برقی انجام شده است، اظهار کرد: در تهران و سمنان برای انتقال تکنولوژی قرارداد بستهاند تا بتوانیم ساخت آن را انجام دهیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی میزان افزایش عوارض ساختمانی در سال آینده را ۲۶ درصد عنوان کرد و افزود: میزان عوارض ساختمانی بین ۲ تا ۳ درصد کل قیمت ساختمان است و آنچنان تأثیری بر نرخ ساختمان ندارد. ما همین اندک را نیز بیش از این اضافه نکردیم؛ چراکه ممکن بود تأثیر روانی داشته باشد. افزایش در این حوزه کمتر از افزایش قیمت مسکن است.
چمران با تأکید بر اینکه تمام اعضای شورا با هر تفکری با این اعتقاد آمدند که خدمت کنند، یادآور شد: در این مسیر باید شورا در مواردی پا روی درخواستهای خود بگذارد. بنده بارها در مورد مسائلی که تصویب شده، موافق نبودم، اما چون مصوبه شورا بوده از آن دفاع کردم و دیگر اعضا نیز عموماً این موضوع را رعایت کردهاند. اگر ایده ما خدمت به مردم و آسایش آنها باشد، هرچه کار کنیم، کم تلاش کردهایم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون اینگونه سابقه نداشته که اعضای شورا به سطح محلات بروند، تصریح کرد: اعضا بین مردم حضور دارند و ملاقاتهای عمومی برقرار و مطالبات خاصی مطرح میکنند که شاید وظیفه قانونی آنها نباشد. برای مثال در حوزه کمبود آب و استفاده از پساب و نظایر آن جلوتر از برنامهای هستیم که پیشبینی شده بود.
وی با بیان اینکه تهران با کم آبی روبه رو است و برای هر تابستان، تن وزارت نیرو میلرزد، اظهار کرد: همانطور که ناترازی برق را شاهد بودیم، اگر دقت نشود ناترازی آب را نیز شاهد خواهیم بود که البته باید فراتر از دقت باشد.
چمران با اعلام اینکه اتوبوسها نزدیک به هم و شبیه به هم هستند که به تمام کشورهای دنیا صادر میشود، اظهار کرد: آخرین پیشرفتهایی که در زمینه برقیسازی صورت گرفته فراتر از این است که باک دیزلی کوچکی برای گرمایش اتوبوس تأمین شده باشد که البته آن هم ارتباطی به پیمایش ندارد. امروز حتی اتومبیلهای سواری را نیز مجهز به موتور کوچک بنزینی کردهاند که مرتباً شارژ میشود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: با این اقدام نیازی به این نیست که خودروها در جادهها و مناطقی که جایگاه شارژ ندارند، به مشکل برخورد کنند و از توان موتور دیزلی استفاده میکنند. این آلودگی آن آلودگی نیست که باید آن را در نظر بگیریم. به هر حال اتوبوسها برقی است و اینکه در فصل زمستان از باک دیزلی کمک بگیرد، از برقی بودن آن نمیکاهد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی برای توسعه نیاز به زیرساخت دارد، اظهار کرد: کشورهایی که بزرگراه ایجاد نمیکنند، به اندازهای رسیدهاند که دیگر اراضی برای تبدیل به بزرگراه ندارند. وقتی هنوز از نظر خیابانها و جادهها نسبت به شهر و جمعیت کمبود داریم، باید نسبت به این موضوع اقدام کنیم. تا وقتی کمبودها را جبران نکنیم طرح جامع جبران نخواهد شد.
چمران درباره با پیش بینی بودجه برای واردات واگنهای مترو با بیان اینکه پیش پرداخت واگنهای چینی هنوز کامل انجام نشده است، گفت: این موضوع به هیئت دولت رفت، اما هنوز نمیدانیم تصویب شده است یا خیر. شهرداری نزدیک به ۱۰ درصد را پرداخت کرده و مابقی نیز باید تأمین شود. اگر این رقم پرداخت شود مابقی به صورت فاینانس و از طریق منابع پرداخت خواهد شد و نیازی به لحاظ شدن اعتبار در بودجه نیست.
رئیس شورای شهر تهران در خصوص درآمدهای پایدار در لایحه بودجه شهرداری تهران نیز گفت: وقتی درآمدهای شهرسازی را ناپایدار تصور کنیم، این رقم افزایش مییابد. نزدیک به ۴۸ درصد درآمدهای ما پایدار است که در سالهای گذشته هم همین درصد بوده است. برخی درآمدها بی جا در بخش ناپایدار در نظر گرفته میشود.
وی افزود: ما عوارض را درآمد ناپایدار در نظر میگیریم؛ درحالی که اگر مردم در یک سال کمتر خرید کنند، ارزش افزوده هم کاهشی میشود که ناپایدار خواهد بود.
چمران در مورد پروژههای مشارکتی نیز گفت: سرمایه گذاریهای خوبی در این زمینه صورت گرفته که باید گزارش آن در صحن ارائه شود. در هر صورت اعتبار مورد نیاز برای پروژههای مشارکتی جهت سهم شهرداری در نظر گرفته شده است؛ برای مثال برای پروژه صبا این اعتبار پیش بینی شده و سعی کردیم تا پایان سال اختلافات رفع شود. هم در متمم بودجه و هم در لایحه سال آینده این رقم مصوب شده که طرح به نتیجه برسد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: آنچه در دولت هست به شورا ارتباطی ندارد. صحن شورا در سایت پخش میشود و همه میبینند. در این صورت ضرورتی بر چاپ و در اختیار قرار دادن نیست. در سایت باید اطلاعات بیشتری ثبت شود.
وی با بیان اینکه ثبت جزئیات جلسات کمیسیونها شدنی نیست، گفت: تنها مصوبات کمیسیونها به ثبت میرسد، اما جلسات صحن علنی شورا به طور مستقیم پخش میشود. در گذشته باید جلسه پایانی تصویب بودجه را در روزنامه رسمی چاپ میکردیم، اما امروز به این موضوع نیاز نیست.
رئیس شورای شهر تهران گفت: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مرتباً در جلسات کمیسیون تخصیص حضور دارد و تمام ملاحظات در تخصیص اعتبارات لحاظ میشود.
وی افزود: وقتی میخواستیم اتوبوسهای دوکابین وارد کنیم و قضیه واردات ۴۰۰ دستگاه اتوبوس مطرح بود، با اینکه قطعی نشده بود، گفتیم مبالغ آن تأمین و در بودجه لحاظ شود. یک شرکت آماده شد که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین سریعاً وارد کند و شرکت دیگر در حال مطالعه است. اگر مبلغی در بخش حمل و نقل عمومی کم داشته باشیم، از بخشهای دیگر میکاهیم و به این بخش اضافه خواهیم کرد.
چمران در مورد سازمان فناوریهای نوین گفت: این سازمان به عقیده بنده هنوز راه اندازی نشده و رقم محدودی برای آن پیش بینی شد. سازمان تشکیل شده، اما هنوز یک سالی را که وزارت کشور برای فعالیت شرکتها به شکل عجیبی مشخص کرده، طی نکرده است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما از میزان سرمایه گذاری و نحوه کارکرد آن رضایت نداریم، تصریح کرد: با این وجود کارهای بسیار خوبی در مدت اخیر انجام شده و پروژههای خوابیده احیا شده که گزارش آن در صحن ارائه خواهد شد.
وی در رابطه با بودجه و وضعیت فعالیت سمن سراها و فرهنگسراها، یادآور شد: در گذشته عدهای آمدند و خوب هم کار کردند، اما مسائل بیمهای داشتند. ما حداقل یک هفته جلسه ستاد مشارکت محلات را داریم و به شکل مناسبی جلو میرویم و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.
چمران گفت: هر محله هیئت امنایی دارد که از ارگانهای مختلف شکل گرفته است و پنج نفر از اعضای هیئت امنا نیز از شوراست. امیدواریم بتوانند انتخابات را برگزار کنند و بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
انتهای پیام/241