محسن شیرازی ‌زاده:

غربی ها درمورد جنگ ایران و عراق بیشتر از ما کار کرده اند

نویسنده کتاب "منبع شناسی دفاع مقدس در زبان انگلیسی" گفت: محدودیتی که در قالب تحریم از طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی برای ما تدارک دیده شده دسترسی به منابع خارجی را بسیار سخت کرده است.
کد خبر: ۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷ - 04December 2013

غربی ها درمورد جنگ ایران و عراق بیشتر از ما کار کرده اند

محسن شیرازیزاده نویسنده کتاب "منبع شناسی دفاع مقدس در زبان انگلیسی" در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت : منبع اکثر کتابهایی که در مورد دفاع مقدس کار شده است داخلی است و تاکنون هیچ کار جدی و اصولی که بتواند منابع خارجی را منبع و ماخذ خود قرار دهد و دفاع مقدس را از منظرغربی ها به تصویر بکشد انجام نشده است .

وی افزود: با توجه به ضرورتی که وجود داشت سراغ این کار رفتیم و همه منابع خارجی که در مورد جنگ ایران و عراق  مطلبی نوشته بودند را جمع آوری کردیم.

مترجم کتاب "جنگ خلیج ریشه ها و پیامدها" تصریح کرد: دسترسی به منابع خارجی برای ما خیلی مشکل بود، محدودیتی که در قالب تحریم از طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی برای ما تدارک دیده شده دسترسی به منابع خارجی را بسیار سخت کرده است.

وی افزود: تمام منابعی که ما برای این کار در اختیار داشتیم کتابهای موجود در کتابخانه های کشور بود و ما به کتابخانه های خارج از کشور دسترسی نداشتیم. بنابراین تا جایی که امکان داشت منابع را در سه بخش کتاب، پایان نامه و مقاله جمع آوری کردیم.

مترجم کتاب "جنگ خلیج فارس" خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از منابعی که در مورد جنگ ایران و عراق وجود دارد به مسائل سیاسی و حقوقی مربوط می شود و بخشی دیگر نیز مسائل تاریخی این جنگ را بررسی می کند،  بخشی از منابع هم مربوط می شود به نقش آفرینی آمریکا در جنگ که هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم به جنگ ما وارد شد و همراه با عراق علیه ما جنگید. برخی دیگر ازمنابع علمی و تحقیقاتی غرب هم به استفاده از سلاح شیمایی توسط صدام می پردازند و برخی دیگر از منابع بحث " ایران کنترا" را مطرح می کنند که اشاره دارد به گفتگوهایی که بین ایران و آمریکا برای حل و فصل جنگ به وجود آمده است.

شیرازی زاده تصریح کرد: بیست تا سی درصد این مقاله ها توسط نویسندهای ایرانی که درکشورهای دیگر حضور دارند به نگارش درآمده و بقیه مطالب به طور کامل توسط نویسنده های غربی انجام شده است. ما برای کارمان از مقالاتی استفاده کردیم که در پایگاه داده های معتبر نمایه شده اند و مقالات آی اس آی محسوب می شوند. بسیاری از این مقالات به بحث های پزشکی و تاثیرات گاز شیمیایی و قربانیان آنها می پردازند.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند موضوعات جغرافیایی و مشخص کردن مرز بین ایران و عراق هم در مقالات هست! حجم بسیار زیادی مقاله و کتاب در مورد جنگ ایران و عراق در دانشگاههای سراسردنیا وجود دارد که متاسفانه ما به آنها دسترسی نداریم.

نظر شما
پربیننده ها