به گزارش گروه جامعه دفاعپرس، سرهنگ احمد کرمی اسد با بیان اینکه طبق آمار، در سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ناوگان رانندگان کشور اضافه شدهاند که بخش عمدهای از این افراد، به واسطه اخذ گواهینامههای جدید، به جادهها ملحق شدهاند، اظهار داشت: علاوه بر افزایش تعداد رانندگان، تعداد خودروهای نو شماره نیز بهطور چشمگیری افزایش یافته که این موضوع عاملی برای افزایش تراکم ترافیک و احتمال وقوع تصادفات است. همچنین، تغییرات در قوانین اخذ گواهینامههای حرفهای نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است. طبق مصوبه هیات وزیران در سالهای گذشته، فاصله زمانی بین اخذ گواهینامه پایه دو به یک و پایه سه و دو، دو سال بود، اما از سال جاری این فاصله زمانی به یک سال کاهش یافته است.
وی افزود: این کاهش فاصله زمانی سبب افزایش تقاضا برای دریافت گواهینامههای حرفهای، بهویژه گواهینامه پایه یک و دو، شده است. این در حالی است که بسیاری از رانندگانی که به تازگی گواهینامه حرفهای دریافت کردهاند، تجربه کافی در رانندگی ندارند و این میتواند خطرهای زیادی را داشته باشد. همچنین، گواهینامه پایه سه رانندگان برای تردد در جادههای برونشهری محدودیتهایی دارد که رانندگان در یک سال اول از دریافت گواهینامه اجازه تردد آزاد ندارند.
سرهنگ کرمی اسد ادامه داد: بهرغم این محدودیتها، تعداد زیادی از رانندگانی که گواهینامه پایه سه دارند، بهویژه در ساعات خاصی از شبانهروز، بدون رعایت محدودیتها رانندگی میکنند. در حال حاضر هیچ مکانیسم سیستمی برای نظارت و کنترل دقیق بر این دسته از رانندگان وجود ندارد و در بسیاری مواقع تنها از طریق کنترلهای تصادفی و نظارت پلیس، امکان شناسایی تخلفات این گروه از رانندگان فراهم میشود.
رئیس پلیس راه راهور فراجا تصریح کرد: برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی ترافیک، لازم است تدابیر کنترلی بهویژه در زمینه نظارت بر روند اخذ گواهینامههای حرفهای و رفتار رانندگان در جادهها تقویت شود.
انتهای پیام/ 231