امین زندگانی:

سینما موظف به تصویرگری فاجعه منا است

بازیگر نقش محسن حاجی حسنی کارگر در سریال «خانم سادات» گفت: پرداختن سینما به موضوعاتی چون منا تنها یک رویکرد سینمایی نیست، بلکه رسالتی اخلاقی و شرعی است.
کد خبر: ۷۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ - 09March 2016

سینما موظف به تصویرگری فاجعه منا است

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، امین زندگانی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره فیلم اخیر خود «خانم سادات» چنین اظهار کرد: متاسفانه چند وقت پیش اتفاقی رخ داد که بسیاری از مردم کشورمان را متاثر کرد. این اتفاق نیز فاجعه ای بود که در منا به وجود آمد و در آن بسیار از هموطنان ما به شهادت رسیدند. این اتفاق به اندازهای سنگین بود که هنوز بعد از چند ماه، هنوز هضمش برای مردم ساده نیست، برای همین وظیفه تمامی بخشهاست که به این موضوع در حد خود بپردازند. در این میان سینما به عنوان  ابزاری فراگیر، باید در حد توان خود گوشه ای از اتفاق رخ داده را به تصویر کشد.

وی افزود: اهمیت توجه سینما به این موضوع در کارکرد بینالمللی آن نهفته است، چون زبان هنر هفتم بینالمللی است. برای همین این ویژگی میتواند گوشهای از مظلومیت شهدا منا را به تصویر کشد برای همین وقتی پیشنهاد بازی در فیلمی با این محوریت به من شد در قبول آن تردیدی نکردم، چون هر کس به اندازهای خود موظف است که در این حوزه ایفای نقش کند. برای من بازیگر هم حضور در این کار این واجب اخلاقی بود که میبایست در حد توانم بهترین بازی را ارائه دهم.

این بازیگر تاکید کرد: البته زمانی که فیلمنامه به من پیشنهاد شد متوجه شدم که کاری از انسجام خوبی بهره برده است، چون شخصیتها انسجام خوبی داشتند، همچنین تیمی که  قرار بود کار را جان بخشند از کارگردان گرفته تا عوامل پشت و جلوی دوربین به کار خود کاملا آشنا بودند، برای همین انگیزه خوبی برای حضور در کار داشتند.

نگاه به الگوها در سینما با دقت لازم باشد

وی در پاسخ به این سوال که بازی در نقش یک قاری شهید چه ویژگیهای دارد؟ گفت: نقش آفرینی در این قبیل نقشهای بسیار حساس و سخت است، چون قرار است کسی را بازی کنی که در عالم واقعیت وجود داشته است، برای همین ممکن است با کمی لغزش با اعتراض خانواده یا آشنایان وی روبهرو شویم. این سختی درباره شخصیتهای برجستهای چون شهید حاجی حسنی بسیار سختتر می شود، زیرا این بزرگان، الگوهای شایسته برای جامعه بودند که عمر خود را صرف تبلیغ قرآن کردهاند، پس هیچ لغزشی در این حوزه نمیتوان انجام داد.

بازیگر فیلم «ملک سلیمان (ع)» با بیان اینکه برای نقش آفرینی بهتر از هر اطلاعاتی درباره شهید حاجی حسنی بهره برده است، تصریح کرد: سعی کردم از هر منبعی که ممکن است درباره این شخصیت اطلاعات به دست آورم تا بتوانم عملکرد خوبی در نقشم داشته باشم، چون اینگونه شخصیتها، همانند دیگر کارکترهای سینمایی نیستند که بخواهیم نگاهی صرفا حرفهای به آنها داشته باشیم، البته پر واضح است که ویژگی واقع پذیری شخصیت را هم مدنظر داشتیم ، چون اگر بخواهیم نگاه فرشته گونه به این قبیل شخصیتها داشته باشیم، تماشاگر با آن ارتباط برقرار نخواهد کرد.

زندگانی در پایان با بیان اینکه باید از فیلمهایی با محوریت قرآن و شهدا حمایت کرد، گفت: ممکن است هر فیلمی مخالف و موافق داشته باشد، اما به نظرم آثاری که در آن موضوعاتی شبیه آنچه که در «خانم سادات» روایت میشود، ساخته میشود باید حمایت جدی شود. دلیلم نیز این است که سینما به دلیل وجه اقتصادی که دارد بیشتر متمایل به آثاری است که گیشه را مد نظر دارند، برای همین اگر ما بخواهیم معدود آثاری که در این حوزه ساخته میشود را به محابا نقد کنیم دیگر فیلمسازی جرات نزدیک شدن به این موضوعات را به خود نمیدهد.

منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها