توجه در کنار توسعه فضای فیزیکی مدارس به مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی نیز تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از اولویت‌های ما در آموزش و پرورش، مراقبت از مسائل اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان است، باید در کنار توسعه فضای فیزیکی مدارس، به مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.
کد خبر: ۷۳۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۸ - 08April 2025

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، سید محمدرضا هاشمی امروز ۱۹ فروردین در شورای آموزش و پرورش استان در ابتدای سخنان خود به مصوبات قبلی شورای آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار‌داشت: اختلافاتی که میان شهرداری و نوسازی مدارس در رابطه با اجرای قانون معافیت مدارس از اخذ پروانه و پرداخت عوارض وجود دارد باید با همکاری و محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری حل و فصل شود.

هاشمی، استاندار خراسان جنوبی

وی بیان کرد: هرگونه حل مشکلات در این زمینه باید با نگاه مثبت و در جهت حل مسائل آموزشی استان انجام گیرد.

هاشمی در ادامه به اهمیت توسعه مهارت‌آموزی در مدارس اشاره کرد و گفت: در کنار توسعه مدارس، باید به تاسیس هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز مهارت‌آموزی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی، بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند. این امر می‌تواند به اشتغال‌زایی و رفع مشکلات اقتصادی در استان کمک کند.

استاندار همچنین درخصوص امتحانات نهایی و تأثیر شرایط و فضای مناسب بر آن، گفت: با توجه به شرایط گرمایی استان و شروع امتحانات در فصل تابستان، ضروری است که فضا‌های امتحانی برای دانش‌آموزان فراهم باشد که از امکانات مناسب و استاندارد برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که دانش‌آموزان در چنین شرایطی با کمترین دغدغه و مشکل در جلسات امتحانی حضور یابند.

هاشمی سپس به موضوع تجاری‌سازی مدارس در مناطق شهری اشاره کرد و افزود: ما با طرح تجاری‌سازی مدارس در مرکز شهر موافقیم، به‌ویژه در مناطقی که ارزش افزوده بالایی دارند. البته این کار باید تحت نظارت دقیق قرار گیرد تا از ایجاد مشکلات آموزشی جلوگیری شود.

استاندار ادامه داد: این پروژه می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد برای مدارس عمل کند و به بهبود کیفیت آموزشی کمک کند.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: ما در حال تلاش برای تجهیز مدارس به سیستم‌های انرژی خورشیدی هستیم. این اقدام نه تنها به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند بلکه به ترویج استفاده از انرژی پاک نیز کمک می‌کند. به‌ویژه در پروژه‌های جدید، باید در نظر داشته باشیم که مدارس با ظرفیت‌های خورشیدی خود، توان تأمین انرژی مورد نیاز را پیدا کنند.

هاشمی همچنین به لزوم توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مدارس تأکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ما در آموزش و پرورش، مراقبت از مسائل اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان است، باید در کنار توسعه فضای فیزیکی مدارس، به مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

استاندار گفت: برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی باید با دقت بیشتری طراحی و اجرا شوند تا علاوه بر سرگرمی، به تقویت شخصیت اجتماعی و اخلاقی دانش‌آموزان نیز کمک کند.

وی در ادامه سخنان خود به پروژه‌های در دست اجرا در حوزه نهضت توسعه فضا‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۸۵ پروژه آموزشی در سطح استان در دست اقدام است که مجموعاً ۳۵ هزار متر مربع زیربنا دارند.  

هاشمی همچنین بر لزوم ارزیابی مستمر پیشرفت‌های این پروژه‌های آموزشی تأکید کرد و افزود: در هر جلسه شورای آموزش و پرورش، باید از میزان پیشرفت پروژه‌ها و برنامه‌های این حوزه گزارش ارائه دهد تا اطمینان حاصل کنیم که اهداف تعیین‌شده در زمان‌بندی‌های مشخص به تحقق خواهند پیوست.

استاندار به لزوم توجه به نتایج کنکور و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت قبولی دانش‌آموزان استان اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی عملکرد ما، میزان قبولی دانش‌آموزان در کنکور است. باید در پایان هر سال، خروجی عملکرد خود را در این زمینه بررسی کنیم تا بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت بهبود شرایط آموزشی استان برداریم.

وی همچنین به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان اشاره کرد و افزود: در صورتی که خیرین در پروژه‌های آموزشی مشارکت داشته باشند، باید به‌طور شایسته از آنها تجلیل شود لذا آماده حمایت در این زمینه هستیم.

هاشمی در ادامه بیان کرد: در راستای ترویج فرهنگ مشارکت و توانمندسازی دانش‌آموزان، مراسم گرامیداشت مقام معلم در مدارس با همکاری و مدیریت خود دانش‌آموزان برگزار شود و به جای استفاده از گروه‌های خارج از مدرسه برای اجرای برنامه‌ها، از توانمندی‌های داخلی مدرسه و خود دانش‌آموزان بهره گرفته شود.

هاشمی در پایان پیشنهاد داد: ستادی از دانش‌آموزان هر مدرسه برای برنامه‌ریزی و پشتیبانی از این مراسم تشکیل و اجرای برنامه‌ها نیز به دست خود آنها سپرده شود؛ به عنوان مثال، اگر دانش‌آموزی توانایی قرائت قرآن یا دکلمه دارد، می‌تواند به عنوان مجری و برگزارکننده این بخش‌ها حضور یابد، چون هدف اصلی این اقدام، پرورش استعداد‌ها و توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف است.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: تجهیز مدارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار