به گزارش خبرنگار دفاعپرس از همدان، جلسه هماندیشی رؤسا و معاونین دانشگاههای استان همدان با حضور سرهنگ «حمید حیدری» رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.
حیدری در این جلسه با اشاره به سابقه تصویب و تدریس درس آشنایی با ارزشهای دفاع مقدس گفت: مسیر نورانی آموزش دفاع مقدس از سال ۱۳۸۶ توسط شهید سوداگر، با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد. پس از دو سال، در سال ۱۳۸۸ درس آشنایی با ارزشهای دفاع مقدس در جلسه ۶۴۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به عنوان درس اختیاری وارد نظام آموزش عالی کشور شد. از سال ۱۳۹۵، با ابلاغیهای از سوی وزارت علوم، این درس از معدل حذف شد که باعث بروز برخی چالشها شد.
وی افزود: با همافزایی نهادهای مختلف، در جلسه ۸۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، این درس به عنوان یک درس عمومی الزامی در جدول دروس عمومی وزارت علوم با سقف ۲۲ واحد گنجانده شد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس و مقاومت با تأکید بر اهمیت محتوای آموزشی و بهروزرسانی آن بیان داشت: عنوان درس به "علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت" تغییر یافته و هماکنون در حال تدوین سرفصلهای جدید آن هستیم که تا پایان خرداد به تصویب و ابلاغ خواهد رسید.
وی با تاکید براینکه دفاع مقدس برش تاریخی پرافتخار است که باید به نسلهای بعدی انتقال دهیم، افزود: افتخار دفاع مقدس را باید به هر روشی به نسل آینده معرفی کنیم.
حیدری با اشاره به تفاوت ساختار دانشگاهها گفت: باید متن و محتوای درس علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت، متناسب با نیاز دانشجویان هر دانشگاه و رشته تحصیلی تنظیم شود. برای مثال، در دانشگاههای علوم پزشکی، پیامنور، فرهنگیان و دیگر مؤسسات آموزش عالی، متون آموزشی باید مطابق استانداردها و نیاز مخاطبین تدوین شود.
وی در ادامه اظهار داشت: ما آمادهایم همانگونه که با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشتیم و کتاب ۲۱۶ صفحهای با ۱۴۲ پیوست رسانهای تهیه کردیم، آمادهایم برای تمامی دانشگاهها نیز منابع مناسب تدوین کنیم.
رئیس سازمان تحقیقات دفاع مقدس همچنین از برنامهریزی برای تألیف ۷ کتاب جدید در سال جاری با مشارکت دانشگاهها خبر داد و افزود: همکاری با دانشگاههای پیام نور، فرهنگیان و آزاد در این خصوص آغاز شده و برای سایر مراکز آموزش عالی نیز این آمادگی وجود دارد.
وی درباره آموزش اساتید نیز گفت: در حال حاضر، حدود ۱۸۰۰ استاد دارای مجوز در سراسر کشور در حال تدریس این درس هستند. اما بهتدریج نیاز به جایگزینی با نیروهای علمی جوان داریم.
حیدری یادآور شد: بنابراین، از دانشگاهها درخواست داریم اعضای هیئت علمی خود را برای طی فرآیند جذب معرفی کنند. همچنین، پیشکسوتان دفاع مقدس نیز میتوانند در قالب استاد مدعو در کنار اساتید رسمی فعالیت کنند.
وی به اهمیت روایت صحیح دفاع مقدس با استفاده از ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: اگر ما روایت نکنیم، دشمن روایت میکند. پروژه بارگذاری اطلاعات دفاع مقدس در مدلهای هوش مصنوعی از جمله ChatGPT آغاز شده است تا مرجع مطمئنی برای دانشجویان فراهم شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس و مقاومت در بخش دیگری از سخنانش به لزوم پیوند میان دروس مدرسه، دانشگاه و برنامههایی مانند اردوی راهیان نور اشاره کرد و افزود: با برگزاری کلاسها در موزههای دفاع مقدس، میتوانیم دانشجویان را با فضای واقعی جنگ آشنا کنیم. همچنین، باید میان درس آمادگی دفاعی در مدارس، اردوی راهیان نور و درس علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاهها ارتباط منطقی و محتوایی برقرار کنیم.
وی از برنامههای آینده برای گنجاندن مباحث دفاع مقدس در دروس تخصصی خبر داد و گفت: به عنوان مثال، در رشته حقوق بینالملل باید به نقض کنوانسیونها توسط دشمن در جنگ تحمیلی پرداخته شود، یا در رشته مهندسی عمران، اصول پلسازی در عملیاتهای نظامی مورد بررسی قرار گیرد.
حیدری گفت: برای ارتقای کیفیت درس، از دانشجویان ترم گذشته نظرسنجی خواهیم کرد و بر اساس نتایج، نسبت به بهبود محتوا و آموزش اساتید اقدام خواهیم کرد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهشهای دفاع مقدس و مقاومت متذکر شد: ما اکنون دارای دو رشته کارشناسی ارشد مرتبط با دفاع مقدس (جغرافیای دفاع مقدس و ادبیات پایداری) و یک رشته دکتری (مطالعات راهبردی دفاع مقدس) هستیم و آمادهایم در صورت تمایل دانشگاهها، نسبت به راهاندازی این رشتهها اقدام کنیم.
انتهای پیام/