گروه حماسه و جهاد دفاع پرس ـ رحیم محمدی: زمانی که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پشتیبانی کشورهای شرقی و غربی در مرداد 1367 رسما پایان یافت، گروهی از رزمندگان دوران دفاع مقدس خودجوش راهی سرزمین های حماسه جنگ تحمیلی شدند و بدین ترتیب رفته رفته سفرهای راهیان نور به صورت سازماندهی شده شکل گرفت به نحوی که اکنون هر سال بیش از پنج میلیون نفر از مردم راهی سرزمین های نور می شوند.
این سفرها که باعث آشنایی مردم و بویژه نسل های بعد از جنگ تحمیلی می شود از چنان اعتباری برخوردار است که حتی مقام معظم رهبری نیز بر خلاف برخی از مسئولان ایام تعطیلات نوروز، به این مناطق سفر می کنند و برای زائران سرزمین های نور به ایراد سخن می پردازند.
مقام معظم رهبری در سخنان خود درباره اهمیت ضرورت توجه به فرهنگ دفاع مقدس، به نوعی تعبیر «گنج» را به کار می برند و عنوان می کنند که دفاع مقدس یک گنج است؛ حال با توجه به این سخن مقام معظم رهبری این سئوال پیش می آید که چرا دفاع مقدس ما هم چون یک گنج محسوب می شود؟
دفاع مقدس به دلیل اینکه ماهیت آن فقط نظامی نبود و از ابعاد دیگری مانند خوکفایی، معنوی و انسان سازی نیز برخوردار بود، یک گنج محسوب می شود به همین خاطر برای بهره مندی از ابعاد مختلف این گنج پایان ناپذیر، ضرورت توجه به راهیان نور را دو چندان می کند.
در این سفرها است که انسان با بریدن از تعلقات دنیوی و بهره مندی از حداقل ترین امکانات رفاهی، می تواند با قدم گذاشتن بر سرزمین های نور با شهدای کربلاهای ایران ارتباط برقرار کند و راه خود را در صراط مستقیم ادامه دهد.
البته در سفرهای راهیان نور تنها نباید به ابعاد ایثارگری رزمندگان توجه کرد بلکه باید به سایر ابعاد جنگ تحمیلی مانند مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی که لازمه جامعه فعلی و آینده ما است هم توجه شود زیرا در پرتو مدیریت جهادی و توجه به اقتصاد مقاومتی بود که رزمندگان ما طی هشت سال نبرد نابرابر توانستند با حداقل امکانات بر دشمن غنی از امکانات مادی، چیره شده و پیروز نهایی میدان جنگ شوند.
پس چنانچه بتوانیم در این سفرها موضوع مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی که رزمندگان طی هشت سال دفاع مقدس به آن توجه می کردند را برای مهمانان سرزمین های حماسه و جهاد بازگو کنیم و بتوانیم به نوعی ذهن آنها را با شیوه مدیریت جنگ توسط رزمندگان اسلام درگیر کنیم، شاید بتوان با چنین الگوسازی، سازندگی و پیشرفت کشور را توسعه داد و میزان اتکا به شرکت های خارجی که نگاهی استعماری دارند، بی نیاز شد.
این مهم نیز شدنی است زیرا با بهره مندی از همین تفکر مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی بر گرفته از فرهنگ دفاع مقدس تقریبا در صنایع دفاعی کشورمان بویژه در صنعت موشکی کشور، خودکفا شده ایم.
بنابر این دفاع مقدس ما که به تعبیر مقام معظم رهبری «طرحی از همان عاشورا است و یک نمی از همان یم است»؛ یعنی همان گونه که واقعه عاشورا توانسته بعد از گذشت بیش از 1400 سال همچنان در قلب ها زنده بماند، این دفاع نیز که برگرفته از قیام عاشورا است، می تواند در قلب ها باقی بماند به شرط آن که آنچه روی داده را بدون هیچ کم و کاستی به آیندگان منتقل کنیم و از تحول و پیشرفت رزمندگان که باعث شد آن ها به سمت صفات عالیه و فضایل انسانی سوق یابند، بگوییم.