سرلشکر سلامی: ایران با راه‌آهن چابهار - زاهدان حلقه وصل آسیای میانه به آب‌های آزاد می‌شود

فرمانده کل سپاه در جریان بازدید از پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان گفت: تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان، جمهوری اسلامی ایران را به حلقه واسط میان آسیای میانه و آب‌های آزاد تبدیل می‌کند.
کد خبر: ۷۴۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۱ - 30April 2025

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز (چهارشنبه) به همراه سردار «عابد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، از پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان بازدید میدانی به عمل آورد.

بازدید سرلشکر سلامی از پروژه راه‌آهن «چابهار – زاهدان»؛ پیشرفت ۸۰ درصدی یک شاهکار ملی

سرلشکر سلامی در حاشیه این بازدید، با اشاره به ویژگی‌های فنی و موقعیت ژئوپلیتیکی این مسیر ریلی گفت: این پروژه به طول تقریبی ۷۳۰ کیلومتر، با عبور از مناطق بسیار دشوار و پیچیده جغرافیایی، شامل ده‌ها پل و تونل بزرگ، یکی از پروژه‌های فنی پیچیده کشور محسوب می‌شود که خوشبختانه، پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۸۰ درصد رسیده و تلاش جهادی شبانه‌روزی تیم‌های اجرایی، نویدبخش بهره‌برداری از آن تا پایان سال جاری است.

بازدید سرلشکر سلامی از پروژه راه‌آهن «چابهار – زاهدان»؛ پیشرفت ۸۰ درصدی یک شاهکار ملی

وی افزود: تکمیل این مسیر و اتصال آن به سرخس، عملاً کریدور شرقی کشور را از جنوب تا شمال پیوسته کرده و جمهوری اسلامی ایران را به حلقه واسط میان آسیای میانه و آب‌های آزاد دریای عمان و خلیج فارس تبدیل می‌کند؛ این یعنی شکل‌گیری یک گذرگاه اقتصادی استراتژیک و اثرگذار که از آن به‌عنوان یکی از شاهکار‌های سازندگی کشور می‌توان یاد کرد.

بازدید سرلشکر سلامی از پروژه راه‌آهن «چابهار – زاهدان»؛ پیشرفت ۸۰ درصدی یک شاهکار ملی

مشخصات کلی این پروژه به شرح زیر است:

طول مسیر بدون واریانت: ۶۰۹ کیلومتر 

طول مسیر با واریانت: ۶۳۱ کیلومتر 

طول با احتساب ایستگاه‌ها: ۷۳۶ کیلومتر 

تعداد پل‌های خاص: ۱۳۸ دستگاه پل خاص 

تعداد تقاطعات: ۶۳ دستگاه تقاطع 

تعداد تونل‌ها: ۳۹ دستگاه تونل 

طویل‌ترین پل: پل کیلومتر ۳۲۳+۲۲۰ به طول ۵۴۰ متر 

طویل‌ترین تقاطع: تقاطع کیلومتر ۹۷۴+۴۵۹ به طول ۹۰ متر

طویل‌ترین تونل: تونل شماره ۹، قطعه ۶ الف - ۲۳۷۳ متر 

تعداد ایستگاه‌ها: ۳۳ ایستگاه 

تعداد ایستگاه تشکیلاتی: یک ایستگاه، کیلومتر ۴۵۰+۱۸ 

تعداد ایستگاه درجه ۲: ۵ ایستگاه (جیگولی - خاش - ایرانشهر - نیکشهر - چابهار) 

مبلغ اولیه طرح: دو هزار و۴۱ میلیارد تومان

انتهای پیام/ 281

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار