سعیدی: چالش‌های مصلحت‌سنجی برای رهبران الهی/ انقلاب اسلامی در شرایط حساسی قرار دارد

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا پیامد‌های منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۴۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۰ - 03May 2025

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی سعیدی» رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه مصلحت در تصمیم‌گیری‌های رهبران الهی و پیامد‌های منفی عدم توجه به فلسفه تمسک رهبران دینی به مصلحت اظهار داشت: یکی از مسائل و پدیده‌های مهم در سیره و سنت رهبران الهی چه در عصر نبوت یا امامت و یا غیبت و در دوران انقلاب اسلامی توجه و تمسک به مصلحت در شرایط خاصی برای صیانت از کیان اسلام و مصالح عالیه مردم بوده است؛ حضرت امام (ره) می‌فرماید که مصلحت نظام از امور مهمّه‌ای است که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می‌شود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا: پیامد‌های منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت/یکی از تدابیر هوشمندانه رهبری تبدیل تهدیدات به فرصت است

حجت‌الاسلام سعیدی ادامه داد: مرحوم میرزای قمی در کتاب قوانین می‌نویسد که منظور از مصلحت دفع ضرر و جلب منفعت دینی و دنیوی است. تمسک به مصلحت توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) در صلح حدیبیه، تفاوت عملکرد ایشان در مکه با مدینه، برخورد ایشان با مسجد ضرار و ده‌ها مصداق دیگر و یا ترک جنگ توسط علی (علیه السلام) در دوران خلفا و یا صلح امام حسن (علیه السلام) و یا قیام امام حسین (علیه السلام) و عملکرد متفاوت امام صادق (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) با ائمه پیشین از مصادیق تمسک به مصلحت است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: اما از آنجا که تمسک به مصلحت توسط رهبران الهی ممکن است که متفاوت با روال جاری تدابیر قبلی باشد. برخی افراد به علل مختلف از جمله ضعف شناخت رهبری یا ناتوانی در تحلیل مسائل زبان به اعتراض باز کرده و از مرحله سؤال بالاتر رفته و باعث پیامد‌هایی می‌شوند که همان اقدام، مصداق خلاف مصلحت است.

وی خاطرنشان کرد: اعتراض به صلح حدیبیه و یا سؤال در مورد نوع عملکرد امام علی (علیه السلام) در دوران خلفا و یا اعتراض به صلح امام مجتبی (علیه السلام) و یا اعتراض به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی امام (ره) از جمله مصادیق اعتراض خلاف مصلحت باشد. چه بسا عدم توجه به مصلحت در تدبیر رهبران الهی زمینه‌ساز فجایعی شود که برای اسلام خسارت‌بار بوده؛ همانند پدیده خوارج و جنگ نهروان که محصول عدم درک درست از رهبری و مصلحت‌سنجی ایشان بوده است.

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به نخستین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت گفت: «تضعیف جایگاه رهبری» نخستین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت است و خواص ناآگاه یا معاند با اعتراض یا تردید و ایجاد شبهه نسبت به تصمیمات مصلحت محور رهبران الهی باعث کاهش اقتدار رهبری می‌شوند که خود این مسئله از محرمات قطعی و خلاف مصلحت نظام است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به دومین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت بیان کرد: «ایجاد بدبینی و تکثیر شایعات» دومین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت است و بی‌اطلاعی خواص از تمسک به مصلحت موجب نشر شایعات و بدبینی نسبت به راهبرد‌های کلان رهبران الهی و ایجاد تحیر و تردید در مردم می‌گردد. 

وی از «فراهم‌شدن بستر اختلاف و دو قطبی سازی‌های کاذب» به عنوان سومین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت نام برد و عنوان کرد: نداشتن تحلیل و فهم عمیق از تصمیمات رهبران الهی، باعث دلسردی برخی پیروان، اختلاف و انشقاق در صف نیرو‌های مؤمن و پیدایش فرقه‌ها و گروه‌ها و دو قطبی‌های کاذب می‌شود.

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به چهارمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت گفت: «تقویت جبهه دشمن و تضعیف جبهه حق» چهارمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت است و عدم درک خواص نسبت به فلسفه تمسک به مصلحت، توسط رهبران الهی، باعث تقویت دشمن و تضعیف موضع جبهه حق شده و زمینه ساز تزلزل عوامل حضور در خط مقدم و اجرای تدبیر می‌شود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه «تقلیل تصمیمات راهبردی به ملاحظات شخصی یا سیاسی» پنجمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت است، اظهار داشت: فقدان و ضعف بصیرت خواص در تحلیل همه جانبه تصمیم رهبران الهی در تمسک به مصلحت، زمینه ساز کج فهمی و تنزل تصمیمات به مصلحت گرایی شخصی می‌شود.

وی با اشاره به ششمین منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت اضافه کرد: «مانع‌تراشی در مسیر تحقق اهداف بلندمدت» ششمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت است و عدم فهم و همراهی خواص روند تدریجی تحقق اهداف را کند کرده و موجب تأخیر در دستیابی به آرمان‌ها یا عدم دستیابی به اهداف می‌شود.

حجت‌الاسلام سعیدی از «عدم همراهی در بزنگاه‌های تاریخی» به عنوان هفتمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت نام برد و تصریح کرد: نادانی و جهل خواص نسبت به فلسفه تمسک به مصلحت و عمق راهبردی رهبران الهی سبب عدم حضور آنان در مواقع حساس و فرصت‌سوزی شده که در بسیاری موارد قابل جبران نخواهد بود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه «تضعیف چهره‌های متعهد و ولایتمدار» هشتمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت است، گفت: فقدان درک درست از فلسفه تمسک به مصلحت توسط رهبران الهی، باعث تضعیف چهره‌های متعهد و ولایتمدار که درصدد اجرای صحیح تدبیر رهبری هستند، می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: «شکل‌گیری بدعت در سنت تحلیل رهبری دینی» نهمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت است و خواص ناآگاه و سطحی نگر با برداشت غلط از راهبرد رهبران دینی، الگویی غلط و بدعت‌گونه را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند.

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به «خلط بین عوامل زمینه‌ساز مصلحت و چهره‌های مجری تدابیر» به‌عنوان دهمین پیامد منفی عدم درک خواص در قبال تمسک رهبران الهی به مصلحت گفت: نباید با درک ناصحیح از شرایط خاص حرکت انقلاب و تبدیل تهدید به فرصت، زمینه تضعیف چهره‌های انقلابی، پیشکسوت و چهره‌هایی را که در خط مقدم درصدد تحقق اهداف نظام هستند، فراهم کرد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه امروز حرکت انقلاب در شرایط حساسی قرار دارد، افزود: هرگونه حرکتی که به انسجام و وحدت ملی خدشه‌ای وارد کند و زمینه‌سازی تضعیف عواملی که درصدد اجرای تدابیر هستند، قطعاً حرکتی برخلاف مصالح نظام و باعث تقویت جبهه دشمن خواهد شد.

حجت‌الاسلام سعیدی در پایان گفت: آنچه که امروز مشاهده می‌شود، این است که از جمله تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب تبدیل تهدید به فرصت در راستای صیانت از مصالح نظام و مردم است که درک این حقیقت بسیار مهم است.

انتهای پیام/ 281

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار