به گزارش دفاعپرس خراسان رضوی، «غلامحسین مظفری» استاندار خراسان رضوی در نشست با «سید عبدالله ارجائی» معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حوزه راهها در خراسان رضوی، راههای نرفته زیادی داریم که توجه به این مقوله علاوه بر تردد مسافران، از لحاظ اقتصاد ملی دارای اهمیت است.
وی افزود: خراسان رضوی در مسیر راهگذرهای شرق-غرب و شمال-جنوب قرار دارد و محورهای مواصلاتی دوغارون، سرخس، خواف و لطفآباد به مشهد از شاهراههای ارتباطی مهم این استان محسوب میشوند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به گستردگی و پراکندگی راهها در استان ادامه داد: در سطح خراسان رضوی راههای فرعی بسیاری وجود دارد که بار ترافیکی بالایی را تحمل میکنند و میبایست از منظر نوع مسیر و میزان اعتبار، بهسازی و ارتقا پیدا کنند.
مظفری بیان داشت: نیازها و مطالبات برای کیفیتبخشی به محورهای مواصلاتی استان زیاد است؛ اما منابع محدودی در اختیار داریم که باید با تلفیق اعتبارات، مسائل را برطرف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سالانه ۳۰ میلیون مسافر و زائر به مشهد و خراسان رضوی سفر میکنند و مردم خدمات دولت و وزارت راه و شهرسازی را در همین مسیرها و جادهها مشاهده میکنند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اعتبارات تملک دارایی عنوان داشت: در هر مرحلهای که مجموعه دستگاههای اجرایی استان لازم باشد کمک کنند، آمادگی کامل وجود دارد.
مظفری در پایان پیشنهاد سفر مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و سازمانهای تابعه به مشهد را برای بررسی مشکلات و مسائل حوزه راهها و زیرساختهای ارتباطی مطرح کرد.
همچنین سید عبدالله ارجائی گفت: قطار مشهد-گلبهار یکی از کلانطرحهای شرق کشور است که باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی با بیان اینکه زیرسازی این خط آهن انجام شده و آماده ریلگذاری است، افزود: اتصال آن به قطار شهری مشهد از نظر وزارت راه و شهرسازی مشکلی ایجاد نمیکند و شهرداری مشهد باید برای به سرانجام رسیدن این طرح نظر خود را اعلام کند.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اعتبار تهیه ریل خط آهن مشهد-گلبهار ۱.۲ همت است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تخصیص خواهد یافت و درخواست داریم مابقی آن از ناحیه اعتبارات استانی تأمین شود.
ارجائی بیان داشت: امتداد این خط ریلی تا چناران به طول ۱۰ کیلومتر یکی از مطالبات بهحق مردم است که این وزارتخانه در صورت همکاری، تملک زمین و رفع معارضات، آمادگی اجرای آن را دارد.
وی با اشاره به ساخت آزادراه مشهد-چناران تصریح کرد: حجم تردد خودروها در این مسیر بالا است و باعث اتلاف وقت مردم و هدررفت سوخت بهعنوان سرمایه ملی میشود که نیاز است، زودتر به سرانجام برسد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: مطالعات قطار برقی مشهد-تهران هم انجام شده و دارای ردیف اعتباری است که در حال بررسی این طرح برای آغاز از سمت حومه تهران هستیم.
ارجائی گفت: هزینه راهاندازی قطار برقی تهران-مشهد با احتساب ناوگان حملونقلی ۱.۷ همت است که قابلیت افزایش سرعت تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.
وی از در دستورکار قرار گرفتن طرح قطار سریعالسیر مشهد-تهران خبر داد و عنوان کرد: در سطح ملی نیز بر اجرایی کردن آن اهتمام ویژهای وجود دارد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در پایان گفت: مجموعه استانداری با کمک مدیران استانی زیرمجموعه وزارت راه میتوانند مشکلات مرتبط با این حوزه به تفکیک شهرستانها را شناسایی کنند تا در قالب یک سند در وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرند.
انتهای پیام/