به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، «غلامحسین مظفری» استاندار خراسان رضوی در نشست توسعه همکاری استان خراسان رضوی با سازمان منطقه آزاد صنعتی تجاری چابهار، این منطقه را یکی از مناطق استثنایی و راهبردی کشور توصیف کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم به توسعه واقعی در شرق کشور برسیم، باید ابتدا ظرفیتهای داخلی خود را بشناسیم و سپس در گامهای بلندتری به تعاملات فراگیر منطقهای فکر کنیم. بهعنوان مثال، خراسان رضوی در شمال شرق کشور و چابهار در جنوب شرق، ظرفیتهایی اقتصادی مکمل دارند که باید شناسایی و در قالب همکاریهای راهبردی مورد استفاده قرار گیرند.
وی افزود: در حال حاضر سالانه ۲۶ میلیون تن سنگآهن از خراسان استخراج میشود که در نهایت از مناطق جنوبی کشور برای صادرات ارسال میشود. اگر بتوانیم زنجیره فرآوری را تا حدی در همان خراسان رضوی تکمیل کنیم و صادرات را از طریق چابهار انجام دهیم، هم بهرهوری اقتصادی بالاتر خواهد بود و هم فشار کمتری بر سایر زیرساختهای کشور وارد میشود.
استاندار خراسان رضووی همچنین با اشاره به موضوع ترانزیت و کریدورهای بینالمللی گفت: کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب بسیار جدی است و اگر امروز برای بهرهگیری از این کریدورها اقدامی نکنیم، کشورهای منطقه مسیرهای جایگزین خواهند یافت، نباید زمان را از دست بدهیم،سند توسعه محور شرق نیز باید عملیاتی شود.
این مقام مسئول ادامه داد: میتوان به جمعیت ۱.۵ میلیارد نفری از طریق این کریدورها وصل شد. کشورهای آسیای میانه برای اتصال به دریا، باید از مسیر جنوب ایران بگذرند و البته اگر دیر اقدام نماییم، حتما جایگزینی پیدا خواهند کرد.
مظفری بیان داشت: تشکیل یک تیم مشترک میان خراسان رضوی و سازمان منطقه آزاد چابهار برای پیگیری ظرفیتهای همکاری و تدوین بستههای اجرایی، ضروری است. نباید به پیشنهادات کوچک بسنده کرد؛ بلکه باید به دنبال نقشهای جامع برای نقشآفرینی کلان منطقه جنوب شرق در توسعه ملی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور به هر حال بر پایه بخش خصوصی حرکت میکند و در استان خراسان رضوی نیز بیش از شش هزار واحد صنعتی وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آنها خصوصی هستند. این یعنی خوشبختانه اقتصاد خراسان، اقتصادی خصوصی و پویا است. همین واحدهای خصوصی که عمدتاً در مقیاس متوسط و گاه بزرگ فعالیت میکنند، تنها در سال گذشته ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشتند. طبیعی است که حضور این فعالان اقتصادی در منطقه آزاد چابهار میتواند به توسعه همکاریها و افزایش بهرهوری منجر شود.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ظرفیتهای مشترک منطقه چابهار و خراسان رضوی گفت: در صورت برقراری ارتباط مؤثر، میتوان ظرفیتهای پنهان اقتصادی خراسان را در این منطقه فعال کرد. چه بسا بخشی از فعالان اقتصادی چابهار، برای ورود به آسیای میانه از منطقه آزاد سرخس و برای تعاملات تجاری با افغانستان از منطقه آزاد دوغارون بهرهمند شوند.
تحول در تجارت شرق کشور با رفع محدودیت تردد کامیونهای منطقه آزاد
«محمدسعید اربابی» مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار نیز در این نشست ابراز داشت: اگر بخواهیم منتظر اتصال کامل ریلی بین چابهار، زاهدان، مشهد و سرخس باشیم، شاید توسعه اقتصادی منطقه به تعویق بیفتد. در حالی که هماکنون نیز میتوان با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، روابط اقتصادی را فعالتر کرد.
وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل کالا در کشور، گفت: هماکنون تنها ۸ درصد از حمل کالا در کشور از طریق راهآهن انجام میشود و در بسیاری از مناطق حتی این رقم به سه درصد هم نمیرسد. عمده بار با کامیون حمل میشود، اما مقررات دستوپاگیر مانع بهرهگیری از ظرفیت کامیونهای پلاک منطقه آزاد شده است. همان رفتاری که با کامیونهای ترانزیتی خارجی از ترکیه و افغانستان در کشور صورت میگیرد، باید برای کامیونهای منطقه آزاد نیز اجرایی شود.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار ادامه داد: اگر بتوانیم امکان تردد ۳ تا ۴ هزار دستگاه کامیون پلاک منطقه آزاد را فراهم کنیم، یک تحول جدی در حوزه صادرات و واردات رخ خواهد داد و دیگر شاهد معطلی کالا در بنادر یا گرههای لجستیکی در مسیر صادرات به ویژه از استانهای شرقی نخواهیم بود.
اربابی افزود: خوشبختانه با حمایت استاندار سیستان و بلوچستان، مجوز تردد کامیونهای پلاک منطقه آزاد در این استان صادر شده، اما پیشنهاد ما این است که شورای تأمین مشترک بین استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تشکیل شود تا امکان تردد این کامیونها در سه استان فراهم شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تا تکمیل زیرساختهای ریلی، باید از ظرفیتهای موجود حملونقل جادهای استفاده کنیم و مسیر را برای توسعه صادرات، ترانزیت و رونق اقتصادی شرق ایران هموار سازیم.
انتهای پیام/