شرف خدمت در حریم نور

مراسم اعطای حکم و نشان ۳۰۸ نفر از خادمان حرم مطهر رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.
کد خبر: ۷۴۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۱ - 13May 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حکم ارتقا به خدمت در لباس خادمی بارگاه منور رضوی نتیجه کشیک‌های خدمتی در سرما و گرما است، خدمتی که فقط از ارادت به محضر امام هشتم (ع) سرچشمه می‌گیرد. بوسه‌ای بر حکم خدمت در بارگاه منور رضوی می‌زنند، پیشانی را بر آن می‌گذارند و بغض خود را فرو می‌خورند، خودشان می‌دانند و خدا و امامی که برای خدمت در صحن و سرایش کلی با او قول و قرار گذاشته‌اند.

شرف خدمت در حریم نور

معلوم نیست در پس این لحظه و پذیرفته شدن خدمتشان در بارگاه منور رضوی چه صبرها، چه دعا‌ها و چه نذر‌هایی نهفته است. هر چه هست این شیرینی دلچسب از پس ارادت، توسل و توکل آمده است. برایشان مهم نیست روزیشان چه باشد و خادم کجا باشند، چوب‌پر به دست در روضه منوره بایستند یا کفش زائران حضرت (ع) را جفت کنند، شاید هم راهنمای زائران باشند، جایی در وسط صحن. اینجا واقعاً هر چه آید خوش آید است، پوشیدن لباس خدمت در هر نقطه از این صحن و سرا باشد، فرصتی بهشتی است و ارزشمند برای خدمت در بارگاه کسی که سلطانش نامدارترین است و حرمش بهترین زمین. ۳۰۸ نفر از خادمان این بارگاه قدسی در مراسمی رسمی با حضور تولیت و مدیران آستان قدس رضوی حکم خدمت تشرفی خود را دریافت کردند. از این جمله می‌توان به سیدمهدی معلمی (امام جمعه فریمان)، رسالت «رسالت بوذری» مجری تلویزیون، «هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان و «شهرام گیل‌آبادی» نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده آثار ارزشی اشاره کرد.

تشکر از خانواده بزرگ خدمت

 آیت‌الله «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی، در این مراسم ضمن تبریک ایام میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) و تشکر از خانواده بزرگ خدمت، اظهارداشت: تعداد مردم محب اهل‌بیت (ع) و مؤمنی که به بهانه‌های مختلف مشرف به این مکان قدسی و ملکوتی می‌شوند خیلی زیاد است و با توجه به حجم حضور زائران و میهمانان حضرت در حرم مطهر، کار شما خادمان و خانواده بزرگ خدمت بسیار دشوار است و اگر جنبه معنوی آن نباشد، حقیقتاً طاقت‌فرسا خواهد بود.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله تلاش‌های خوب و ارزنده شما مورد قبول ولی‌نعمتمان قرار بگیرد و اجر و پاداش این زحمات و خدمت‌های خالصانه، پاکیزه و مؤمنانه شما با حضرت (ع) باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به روایتی از امام هشتم (ع) گفت: امام رضا (ع) می‌فرمایند: مؤمن، مؤمن نیست مگر اینکه در او سه ویژگی از خداوند متعال، نبی اکرم (ص) و ولی خدا (ع) باشد؛ نخستین مورد صفت ستارالعیوب بودن خداوند است که اگر نباشد، هیچ کس دیگری را تحمل نمی‌کند. طبق فرمایش حضرت (ع) انسان باید این خصوصیت خداوند را در خود ایجاد کند. ما هم باید عیب و ضعف و گناه دیگران را بپوشانیم و آبرو و حرمت مردم را حفظ کنیم و خداوند هم از ما همین را می‌خواهد.

آیت‌الله مروی ادامه داد: یکی از صفات عالی پیامبر (ص) نیز مدارا با مردم بود که اگر ایشان بردباری نداشت و اهل خشم و غضب بود، همان طور که قرآن می‌فرماید همه از دور ایشان پراکنده می‌شدند. آنچه مردم را گرد این خورشید تابناک هدایت و انسانیت جمع کرد، همین خصیصه ایشان بود. پیامبر اکرم (ص) از اهانت‌ها، گستاخی‌ها، بدخلقی‌ها و... با لبخند عبور می‌کرد. خصوصیتی از ولی خدا و امام معصوم (ع) را که باید در خود به وجود بیاوریم تحمل کردن سختی و شکیبایی در برابر ناملایمات زندگی است.

اینجا همه یک شأن دارند و آن میهمان حضرت (ع) بودن است

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: در سیاست‌های ما، حرم مطهر مرکز آستان قدس است. فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای این است که روح و دل‌های مردم را به سمت حضرت رضا (ع) و ولی خدا بکشانیم و از این رهگذر آنان را به آرامش حقیقی برسانیم.

آیت‌الله مروی ادامه داد: ما خادم همه زائران هستیم و به جایگاه و مقام افراد کار نداریم. اینجا همه یک شأن دارند و آن میهمان حضرت رضا (ع) بودن است. ما در مقابل نگاه حضرت ثامن‌الحجج (ع) هستیم و مبادا نگاه ما به زائران متفاوت باشد.

وی افزود: برخی مسائل به ظاهر کوچک بوده، اما بسیار مهم است مانند نحوه صحبت با زائران. در برخورد با زائران از کلمات مهربانانه و زیبا استفاده کنید. کار شما خیلی سنگین است و باید از خود حضرت سعه صدر بخواهید تا همه نوع برخورد و ادبیات و فرهنگ مختلف را تحمل کنید. زائری که به حرم مطهر می‌آید، ایمانش او را به اینجا کشانده است. پس ما اگر جاذبه ایجاد کنیم، این ایمان را تقویت کرده‌ایم و اگر دافعه ایجاد کنیم، این ایمان را تضعیف کرده‌ایم.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به خادمان حاضر در مراسم تاکید کرد: شما در خط مقدم خدمت به زائران هستید. نظم و دقت و کیفیت خدمت را حفظ کنید. شما کارگزار حضرت رضا (ع) هستید و باید بهترین خدمات را به بهترین شکل و آراسته‌ترین وضعیت به میهمانان حضرت (ع) عرضه کنید.

وی گفت: نکته دیگری که همواره مورد تأکید ائمه (ع) و اولیاءالله است شناخت مقام امام (ع) است، معرفت ما درباره مقام عرشی و سلوک و سیره امام باید نسبت به همه زائران بیشتر باشد لذا ما باید خود را ملزم به مطالعه در این حوزه بکنیم؛ هرچه معرفت بالاتر رود، عشق و علاقه و البته تبعیت ما نسبت به حضرت (ع) هم بیشتر می‌شود. لباس خدمت فقط یک یونیفرم نیست، این لباس باید ما را متوجه این معنا کند که اخلاق و سلوک ما هم بر اساس آموزه‌های حضرت (ع) باشد، خادمی را نباید فقط موقع پوشیدن این لباس تعریف کنیم.

آیت‌الله مروی در مورد مشارکت و نقش مهم خدام در اداره حرم مطهر اظهار کرد: موضوع دیگری که همیشه تأکید کردم این است که هیچ کس بهتر از خدام برای ارائه راه حل مسائل مختلف در حرم مطهر نیست شما مستقیماً با زائر مواجه هستید و کمبود‌ها و اشکالات را درک می‌کنید؛ باید از این ظرفیت برای ارائه خدمت بهتر به زائران استفاده کرد تا بتوانیم این قطعه از بهشت را که با عنایت خداوند توفیق خدمت در آن را داریم، به بهترین شکل اداره کنیم.

مهم‌ترین دارایی حرم مطهر مردمی بودن آن است

«رضا خوراکیان» مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز ضمن تشکر از خدمت خادمان در دهه کرامت ابرازداشت: در این دهه از روزی ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در روز ولادت در ۶۲ عنوان خدمتی توفیق خدمت داشتند.

وی با اشاره به سرمایه عظیم مجموعه خدمه حرم مطهر و نقش آنان در عرصه نیاز‌های انقلاب اسلامی و ترویج معارف اهل بیت (ع) ادامه داد: شاهد اقدام‌های قابل توجهی در این حوزه بوده‌ایم. ششمین دوره حضور خادمان حضرت (ع) در خارج از مرز‌های ایران نمونه آن بود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی تصریح کرد: در عرصه فرهنگی نیز مجموعه زیر سایه خورشید با ۲۸۰ خدمه از عناوین مختلف خدمتی در داخل و خارج کشور انجام وظیفه کردند. در عرصه‌های اجتماعی نیز می‌توان به رسیدگی به محرومان و ارائه هزاران خدمت با استفاده از ظرفیت خدمه اشاره کرد.

خوراکیان ادامه داد: تأکیدی که وجود داشت این بود که ما با توجه به انتخاب رویکرد تربیت‌محور به جای رویکرد صرفاً خدمت‌محور، از ظرفیت خدمه استفاده بیشتری بکنیم. سازوکار‌ها و برنامه‌های لازم پیش‌بینی و این موضوع اجرایی شد.

وی با اشاره به اجرای کامل آیین‌نامه خدمتی خدمه گفت: مهم‌ترین دارایی ما در ساختار آستان قدس که البته همه برکات از وجود مبارک حضرت رضا (ع) است، حضور بیش از ۸۵ هزار خادمیار است. حرم مطهر رضوی مردمی‌ترین نهاد در کشور است که با وقف و نذر و توسط خود مردم اداره می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان داشت: ترویج معارف اهل‌بیت (ع) و تعمیق باور‌های دینی مهم‌ترین رسالت خدمه است. مهم این است که پس از این به جای خدمت صرف، از فرصت بی‌مانند حضور زائر برای آشنایی آنان با این معارف استفاده شود و بهترین راه کسب رضایت حضرت رضا (ع) نیز همین است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار