سردار سرتیپ دوم «مهدی امیریان» رئیس سازمان ادبیات دفاع مقدس و مقاومت در گفتوگو با خبرنگار دفاعپرس در خراسان رضوی اظهار داشت: این سازمان یکی از مهمترین مأموریتهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت را عهدهدار است؛ یعنی تولید و نشر کتب. بر اساس برنامهریزیها هر استان در سطح کشور بایستی ۶۰ عنوان کتاب را در عرصه دفاع مقدس و مقاومت منتشر کند.
رئیس سازمان ادبیات دفاع مقدس و مقاومت گفت: در بحث تناسب بین کیفیت و کمیت کتابها معتقدیم که اگر کمیت کار در حال ارتقا است، نباید این مسئله روی کیفیت آثار تولیدی اثر بگذارد و هر دو مولفه باید با یکدیگر جلو بروند. لازمه چنین کاری وجود شاخصهای قابل اندازهگیری برای کیفیت است چراکه این مولفه، مبهم و کلی نیست. تا زمانی که کیفیت قابل محاسبه نشود نمیتوان، آن را اندازهگیری کرد. بر همین اساس مولفههای مدنظر در بحث کیفیت را در قالب یک دستورالعمل به استانها ابلاغ و ارسال کردهایم.
وی با اشاره به اینکه در راستای نهضت صدبرابری شدن آثار دفاع مقدس ساماندهی انتشارات ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت استانها در سال ۱۴۰۳ در دستور کار بوده، افزود: بر اساس پیگیریها در حال حاضر تمام ادارات کل حفظ آثار دفاع مقدس و مقاومت در کشور صاحب انتشارات هستند و این بدان معنا است که آنها در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، ثبت شدند، مجوز و اعلام وصول کتاب دارند و بر همین اساس این قابلیت را پیدا کردهاند که در نمایشگاههای مختلف با عنوان خود شرکت کنند.
سردار امیریان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ طی هماهنگی به عمل آمده با هئیت رئیسه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت، در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تمام انتشاراتها با حفظ هویت استانی خود در یک غرفه بیش از ۱۱۰ متری تجمیع شدند. این اتفاق باعث شد که استانهای مختلف یک هویت در این عرصه پیدا کنند و خود را با تراز سایر استانها بسنجند.
رئیس سازمان ادبیات دفاع مقدس و مقاومت تصریح کرد: علاوه بر موارد یاد شده ناشران استانی در نمایشگاه کتاب، به یک اشتراک تجربه و همافزایی رسیدند چراکه برخی از انتشاراتها ضمن حضور نخست خود در چنین روایددی در این عرصه از ناشران ایرانی و خارجی کسب تجربه میکردند.
وی در ادامه درباره تجربیات به دست آمده از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: این رویداد باعث شد که ضمن جمعآوری بانک اطلاعاتی از ناشران مختلف استانی به سئوالات و تحلیلهایی برسیم. مثلاً چرا برخی کتب به فروش رفتند و برخی دیگر نه؟ کدام ردههای سنی فروش بیشتری داشتند؟ برای نمونه در نمایشگاه مذکور برای ما مشخص و تثبیت شد که طرح جلد بخش مهمی از هویت کتاب است چراکه برخی از کتابها به خاطر طرح جلد خوبی که داشتند در روز دوم، فروششان تمام میشد. ما بعداز ارزیابیهای مذکور اطلاعات جمعآوری شده را به استانها دادیم تا آنها از نقاط ضعف و قوت خود بیشتر مطلع شوند.
امیریان در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره تقریظات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی کتاب دفاع مقدس اظهار کرد: جایگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت و ادارات کل آن در کشور حاکمیتی و مأموریت این سازمان هدایت، حمایت، نظارت و سیاستگذاری است؛ بر همین اساس در عرصه تولید کتاب ما هیچگاه خود را رقیب سایر ناشران کتب دفاع مقدس و مقاومت نمیدانیم چراکه برخی از کتابهایی که تاکنون به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است با مشارکت این بنیاد تهیه، تدوین و تولید شدهاند مانند «آب هرگز نمیمیرد»، که خاطرات شهید «میرزا محمد سلگی» را به قلم «حمید حسام» روایت کرده، با مشارکت نشر ۲۷ و نشر صریر، که متعلق به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت است، منتشر شده است.
رئیس سازمان ادبیات دفاع مقدس و مقاومت تأکید کرد: یکی از دلایلی که نام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت در کارهایی از این دست تا کنون برجسته نشده همین بحث مشارکتی بودن است و همان طور که اشاره کردم به مأموریت بنیاد برمی گردد که بیشتر جنبه حمایتی و حاکمیتی دارد و نه رقابتی. البته این بدان معنا نیست که سازمان ادبیات دفاع مقدس و مقاومت به سمت تولید کارهایی با درجه الف نمیرود. به عنوان مثاب کتابی مثل «جلالآباد» به قلم «فاطمه ولینژاد»، که عاشقانهای از خاطرات جهادگر پاسدار شهید «محمدجلال ملکمحمدی» است، توسط نشر صریر منتشر و روانه بازار شده است.
انتهای پیام/