گام‌های مؤثر دستگاه قضا در بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه باید در جهت تسهیل و تسریع خدمات‌رسانی حقوقی و قضایی به مردم از فناوری‌های الکترونیکی بهره همه‌جانبه بگیریم، گفت: به همین منظور ضرورت دارد که زیرساخت‌های بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند در کلیه مراجع و مراکز قضایی تمهید شود و ما در این راستا گام‌های موثری برداشتیم.
کد خبر: ۷۴۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۶ - 15May 2025

به گزارش دفاع‌پرس از مازندران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضائیه امروز (پنجشنبه) در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان مازندران طی سخنانی ضمن قدردانی از مجاهدت و تلاش‌های آنان در خدمت‌رسانی قضایی و حقوقی به مردم اظهار داشت: هر چقدر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی بیشتر می‌شود، بر حجم پرونده‌های قضایی نیز افزوده می‌شود؛ در واقع، سرریز مسائل و معضلات معیشتی و اقتصادی به قوه قضائیه است؛ با این وجود، ما به عنوان خدمتگزاران قضایی و حقوقی مردم باید علی‌رغم حجم بالای پرونده‌ها، در ضمن تکریم مردم و ارباب رجوع، نهایت همت خود را برای پیشبرد امور قضایی آنها به کار گیریم.

گام‌های مؤثر دستگاه قضا در بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند

رئیس قوه قضاییه افزود: همکاران قضایی ما باید عنایت داشته باشند که اصراری بر مختومه شدن حتمی پرونده‌ها نیست، بلکه اصرار ما صدور احکام متقن و مستحکم است؛ اصرار ما آن است که پرونده‌ها در نهایت دقت و سرعت مورد رسیدگی قرار گیرند.

وی ادامه داد: اصرار ما آن است که قضات از امور زائد که سبب اطاله دادرسی می‌شوند، به‌جد پرهیز کنند؛ برای نمونه، وقتی ارجاع یک پرونده به «کارشناسی» ضرورتی ندارد، قضات نباید پرونده را به «کارشناس» ارجاع دهند؛ وقتی کارشناس، نظریه خود را با تأخیر ارسال می‌کند، باید پیگیری به عمل آید که چرا این نظریه با تاخیر واصل شده است؛ وقتی میان دو نظریه کارشناسی، اختلافات فاحش وجود دارد، قاضی باید علت این امر را جویا شود؛ وقتی اعتراضی بلاوجه به یک نظریه کارشناسی ارائه شده قاضی نباید آن را وارد بداند و موضوع را مجدداً به هیئت کارشناسی دیگری ارجاع دهد.

حجت الاسلام اژه‌ای اذعان داشت: وقتی قاضی، موضوعی را به ضابط ارجاع می‌دهد باید پیگیری کند که پاسخ و استعلام، به سرعت واصل شود؛ وقتی یک وکیل وکالت چندین پرونده را متکفل می‌شود و نمی‌تواند در موعد مقرر در جلسه دادرسی حضور یابد، نباید محکمه را تجدید کرد و سبب اطاله دادرسی شد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وقتی پرونده‌ای به یک قاضی ارجاع می‌شود، او باید به سرعت بررسی کند که آیا موضوعِ این پرونده در صلاحیتش هست یا خیر؟ نباید اینگونه باشد که قاضی، ابتدا وقت نظارت تعیین کند و سپس پس از گذشت دو ماه اعلام کند که پرونده‌ی ارجاع شده در صلاحیتش نیست!

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای عنوان کرد: باید در جهت تسهیل و تسریع خدمات‌رسانی حقوقی و قضایی به مردم از فناوری‌های الکترونیکی بهره همه‌جانبه بگیریم؛ به همین منظور ضرورت دارد که زیرساخت‌های بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند در کلیه مراجع و مراکز قضایی تمهید شود و ما در این راستا گام‌های موثری برداشتیم.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «عباس پوریانی» رئیس کل دادگستری استان مازندران به ذکر نکات و مطالبی در رابطه با عملکرد و وضعیت نیروی انسانی و تجهیزاتی واحد‌هایی قضایی این استان پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها