ما آماده‌ایم-220/ آیت الله حائری شیرازی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

خدمت به اسلام نیازمند عدد صبر و علامت بصیرت است

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: مجموعه انسان عدد جبری است که از دو بخش عدد و علامت تشکیل می‌شود. صبر جنبه عددی و بصیرت جنبه علامتی انسان را دارد. انسان شهادت طلب صبر میلیاردی دارد اما اگر بصیرت نداشته باشد علامت منهای درشتی جلوی آن می‌آید.
کد خبر: ۷۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶ - 19March 2016

خدمت به اسلام نیازمند عدد صبر و علامت بصیرت است

آیت الله "محی الدین حائری شیرازی" نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس در جهاد رسانهای شهید رهبر با اشاره به "زیارت با معرفت" در راهیان نور گفت: اگر در مسائل سیاسی به اندازه انسان شناسی عمیق باشیم میتوانیم تحلیل عمیقی داشته باشیم. مسائل اقتصادی و تریبتی نیز همین گونه است. به اندازهای که انسان شناسی قوی باشد، انسان میتواند تحلیل عمیقی داشته باشد.

وی ادامه داد: تحلیل زانران راهیان نور هر چقدر نسبت به دیگر انسانها زیادتر باشد به همان اندازه معرفت نسبت به زیارت پیدا خواهند کرد. شهدا هم انسان هستند؛ اگر میخواهیم تحلیل و زیارت با معرفت از یادمانهای شهدا داشته باشیم باید تحلیلمان از انسان عمیقتر باشد و نگاهمان هم نسبت به زیارت یادمانهای شهدا به همان اندازه عمیقتر میشود.

آیت الله حائری شیرازی، گفت: خداوند در سوره تین میفرمایند: «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ* وَطُورِ سِینِینَ * وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ *لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ * ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ» جایی که ما هستیم اسفل سافلین است. امام جماعت وقتی نماز میت میخواند در آخر میگوید: «اَللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَکَ فى اَعْلا عِلِّییّنَ». اَعْلا عِلِّییّنَ روح و أَسْفَلَ سَافِلِینَ بدن و جسد را کنار هم قرار دهید. یک طرف آن اَعْلا عِلِّییّنَ و طرف دیگری اسفل سافلین است. از اَعْلا عِلِّییّنَ بالاتر و از أَسْفَلَ سَافِلِینَ پاینتری نیست. پس بین این دو یعنی همه چیز.

وی ادامه داد: انسان یعنی این، این همان چیزی است که خداوند میفرماید همه چیز را به آدم آموختیم. شهدا به اَعْلا عِلِّییّنَ رسیدند. شهدا در اَعْلا عِلِّییّنَ بودند که از دنیا رفتند. اینکه انسان به چیزی مشغول است و از دنیا میرود خیلی مهم است. چون به کسی که میخواهد بمیرد میگویند کجا بودید؟ یعنی اینکه دلت کجا بوده است. کجا بودید یعنی آرمانتان چه بود و چه آرزو، موقعیت و مرامی داشتید؟ میگویند محور فکرتان چه بود و درباره چه میاندیشیدید.

آیت الله حائری شیرازی بیان داشت: شهدا فکر و ذکرشان خدا بود. غرق در یاد خدا بودند به همین دلیل اَعْلا عِلِّییّنَ بودند. حافظ این موضوع را خیلی قشنگ میگوید: "بر سر تربت ما چون گذری همت خواه/ که زیارتگه رندان جهان خواهد بود".

وی اضافه کرد: عاشقی یعنی سوختن. وقتی انسان در راه خدا کشته میشود یعنی سوخته میشوی. انسان باید همه چیز را از او بردارند و سپس او را بسنجند. آیت الله، دکتر و پرفسور زینت است. باید هر آن چیزی که ارزش دارد را برداریم. شهدا دنبال اسم، شهرت و عنوان نبوند. شهدا دنبال فروختن خود به خدا بودند.

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: جایگاه بصیرت عدد نیست، علامت است و جایگاه صبر علامت نیست، عدد است. مجموعه انسان یک عدد جبری است که از دو بخش عدد و علامت تشکیل میشود. صبر جنبه عددی و بصیرت جنبه علامتی انسان را دارد. کسی که جانش را بر کف دست میگذارد و کمبرند انتحاری میبندد صبر میلیاردی دارد. اما اگر بصیرت ندارد علامت منهای درشتی جلوی آن میآید.

وی بیان کرد: داعش با یک میلیارد صبر به خاطر منفی بودن بصیرتش یک میلیارد خسارت به عالم اسلام وارد میکند و اسلام هراسی به وجود میآورد. اسلام را ذلیل میکنند و بدترین مشکل اسلام نسبت دادن داعش به اسلام است. اگر بصیرت باشد یک علامت مثبت میآید. فهمیده با نارنجک و انتحاری شهید شد و کسی که شهید شوشتری را به شهادت رساند نیز با کمربند انتحاری این کار را کرد. از نظر عددی این دو مثل هم میلیاردی هستند اما شهید فهمیده چون که حرکتش همراه با بصیرت بود یک میلیارد برای اسلام به وجود آورد ولی کسی که شوشتری را به شهادت رساند به اسلام خسارت وارد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها