روایتی از گروه مهندسی رزمی در دفاع مقدس

ابتکارات شهید حمید سلیمی به روایت سردار یعقوب زهدی

حمید می‌دانست که توپخانه در جنوب به علت نبودن ارتفاعات مشکل دیده‌بانی دارد و برای رفع این نقیصه از تعداد انگشت شماری دکل‌های برق فشارقوی استفاده می‌کردیم. احداث این دکل‌ها توسط شرکت برق، با طول زمان و سختی‌‎های زیادی انجام می‌گرفت.
کد خبر: ۷۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ - 18March 2016

ابتکارات شهید حمید سلیمی به روایت سردار یعقوب زهدی

اشاره: با شروع جنگ تحمیلی حمید سلیمی که پیش از این به عنوان بخشدار اندیشمک فعالیت داشت به عنوان مسئول محور منطقه صالح و بعد از آن فرمانده ارتفاعات دالپری در عین خوش منصوب می شود و با بکار بردن ابتکارات جدید باعث می شود تا دشمن از این نقطه عقب نشینی کند. وی در عملیات خیبر، همراه شهید شفیع زاده، خدمات ارزنده ای از خود به جای می گذارد.

به دنبال شهادت مهدی باکری، حمید سلیمی به سمت قائم مقام لشگر ۳۱ عاشورا منصوب شده و همزمان معاونت مهندسی رزمی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به او واگذار می شود. در همین زمان، به عنوان فرمانده مهندسی رزمی قرارگاه نوح و نیز معاونت مهندسی عملیاتی این قرارگاه برگزیده می شود.

 وی در طراحی عملیات والفجر ۸ که منجربه آزادسازی فاو شد، نقش بسزایی ایفا کرد و در ۲۳ بهمن ۶۴ طی بازدید از محور عملیاتی فاو بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سردار سرتیپ پاسدار "یعقوب زهدی" معاون مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی و جانشین فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار دفاع پرس به شرح خاطرات و ابتکار شهید حمید سلیمی پرداخت.

در ادامه ماحصل گفت و گو را میخوانید.

***

بعد از اینکه حمید از ادامه خدمت در اداره صنایع تبریز منع شد. مهندس هاشمی وزیر صنایع وقت با او جلسهای داشت و پیشنهاد پست معاون وزیر و مدیرعامل سازمان شهرکهای صنعتی را نمود. ولی حمید چون قصد حضور در جبهه را داشت. این پست را نپذیرفت و به عنوان مشاور مدیرکل صنایع خوزستان مشغول به کارشد.

مهندس شهید حمید سلیمی

حضور حمید در خوزستان با عملیات خیبر تقارن پیدا کرد و او این فرصت را غنیمت شمرد و با سابقۀ رفاقتی که با شهید شفیع زاده و بنده داشت به ما مراجعه کرد و خواستار همکاری شد. ما که از توانمندی بالای او آگاه بودیم بسیار خوشحال شدیم و این فرصت را مغتنم شمردیم.

حمید میدانست که توپخانه در جنوب به علت نبودن ارتفاعات مشکل دیده بانی دارد و برای رفع این نقیصه از تعداد انگشت شماری دکلهای برق فشارقوی استفاده میکردیم و احداث این دکلها توسط شرکت برق صورت میگرفت که با طول زمان و سختیهای زیادی انجام میگرفت.

از سمت چپ نفر دوم: شهید حمید سلیمی - نفر سوم: جانباز ابوالفضل مقدم - بقیه برادران گروه نصب دکل

او اظهار کرد که در بازدیدی که از انبارهای صنایع داشته دپو بزرگی از سازههای فلزی مرو (لولههای فولادی که با مهرههای چند وجهی به هم وصل میشوند و سازه فضائی ایجاد میکنند نمونه آن در سقف مصلی استفاده شده است) را مشاهده کرده است که بلا استفاده مانده و به فکرش رسیده که میتواند با این تکنولوژی دکلهای دیده بانی به هر تعداد احداث کند که ظرف 24 ساعت یک دکل قابل نصب است.

شهید شفیعزاده نقطهای در طلائیه در حدود دو کیلومتر پشت خط خودی (برای اینکه تیر مستقیم تانک دشمن به آن نرسد) به سلیمی داد و خواست یک دکل نمونه به ارتفاع 25 متر در آنجا بسازد. شهید سلیمی یک اکیپ هفت هشت نفره از مهندسین داوطلب و دوستان خود سازماندهی کرده بود و همه کارهای اجرائی را خودش انجام می داد.

اولین دکل را بلافاصله احداث کردند البته چون بالابردن آن در شب انجام میشد با روشن شدن هوا دشمن آن نقطه را زیر آتش شدید توپخانه قرار داد. ولی نتوانست آسیبی به دکل وارد کند.

شفیع زاده برای بازدید از دکلها از نزدیک گودال را دید به شوخى گفت "خاکبردارى کردید! کامیون این تو جا میشود."

در پی تست عملیاتی موفق دکل دیده بانی، شهید شفیعزاده سفارش دهها دکل برای نصب در حد فاصل طلائیه تا کوشک و کوشک تا شلمچه را داد. که به فاصلۀ چند کیلومتری از همدیگر نصب شوند و کل خطوط جبهه جنوب را پوشش دهند. این اقدام تحول بزرگی در کیفیت و موثر بودن آتش توپخانه در جنوب به وجود آورد.علاوه بر آن دیده ورها و دیده بانان اطلاعات عملیات هم امکان جمعآوری اطلاعات بیشتر و دقیق تری از دشمن پیدا کردند.

شهید سلیمی در طول عملیات خیبر حضور و همکاری مفید و موثری در کنار برادران توپخانه سپاه داشت حتی در شرایط سخت جزیره جنوبی و زیرآتش سنگین دشمن اقدام به احداث دکل در آنجا کرد.

دکل دیده بانی مرو - ابتکار شهید سلیمی

بعد از عملیات خیبر این دکلها جزو تجهیزات سازمانی گروههای توپخانه و توپخانههای لشگری قرار گرفت که در مناطق ماموریتی خود در جنوب نصب و بهرهبرداری میکردند و در ارتقاء کارآئی آتش توپخانه تاثیر بسزائی داشت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار