دفاع پرس نقش کلیدی حزب الله در غرب آسیا را بررسی می‌کند؛

قدرت حزب‌الله قابل کتمان نیست/ امکان نفوذ در خاک رژیم صهیونیستی

یک حزب‌الله جدید با ذهنیت تهاجمی و با توانایی انجام عملیات‌های پیچیده‌تر می‌تواند ضربات سنگینی به ارتش اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان وارد کند. حزب‌الله حتی ممکن است تلاش کند به داخل اسرائیل نفوذ کند، همانطور که حماس در جنگ 2014 انجام داد البته با توانایی بیشتری.
کد خبر: ۷۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱ - 22March 2016

قدرت حزب‌الله قابل کتمان نیست/ امکان نفوذ در خاک رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل دفاع پرس، جنبش مقاومت اسلامی که در اوایل دهه 1980 تحت عنوان حزبالله و با الهام از انقلاب اسلامی ایران تولد یافت، پس از گذشت در حدود چهار دهه به دوستان و دشمنان خود ثابت کرده است که نه تنها شکست ناپذیر است بلکه نقش کلیدی در سرنوشت منطقه غرب آسیا دارد.

اگر جنگ تابستان 2006 لبنان و نتایج آن را کنار بگذاریم، حزب الله با ورود به جنگ سوریه مرحله جدیدی را هم در درون و هم در بیرون خود آغاز کرد. مرحلهای که در آن محدوده عملیاتی آن به لبنان محدود نمیشود بلکه کل منطقه غرب آسیا را در بر میگیرد.  نبرد قصیر در بهار 1392 اولین محک جدی حزب الله از این منظر محسوب می شود. رزمندگان این جنبش مجبور بودند برای اولین در یک سرزمین ناشناخته و در حالت تهاجمی وارد عمل شوند. تسلط بر قصیر که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مرز لبنان اهمیت راهبردی دارد، باعث شد تا پیشروی گروههای مسلح به سمت لبنان متوقف شود.

از آن زمان، تاکنون نیروهای جنبش مقاومت اسلامی لبنان در مناطق مختلف سوریه وارد عمل شدهاند و نقش حیاتی را در کمک به ارتش سوریه برای مبارزه با تروریسم بینالمللی به عهده گرفتهاند. عملکرد حزبالله نه تنها از دید تحلیگران نظامی و امنیتی دور نمانده بلکه به دقت آن را زیر نظر گرفتهاند.

اندرو اگزام مامور سابق میز لبنان در پنتاگون پس از نبرد قصیر به المانیتور گفت: «من فکر می کنم حزبالله در قصیر کاری را انجام داد که ما آمریکاییها وسوسه میشدیم در عراق و افغانستان انجام دهیم.»

جعفری وایت از تحلیلگران نظامی سرشناس نزدیک به مراکز صهیونیستی در آمریکا طی تحلیلی درباره حضور جنبش حزب الله در سوریه مینویسد: «حزب الله یک سازمان یادگیرنده است، روی رقبای خود مطالعه میکند و از عملیات رزمی خود نتایج لازم را میگیرد.»

این تحلیلگر در ادامه آورده است: «درسهایی که این گروه ممکن است در سوریه یاد گرفته باشد عبارتند از؛

1) پیبردن به نقش قدرت توپخانهای در عملیات تهاجمی و دفاعی از جمله به کارگیری، همکاری و تاثیرات آن.

2) لزوم اجرای عملیات رزمی پایدار در یک منطقه گسترده در سطوح برنامهریزی، فرماندهی، کنترل، پشتیبانی و جابجایی نیروها و افراد.

3) پیچیدگی و چالشهای کار با متحدان منظم و نامنظم.

4) تلفات بالای نیروی انسانی و منابع در عملیات تهاجمی.

5) مدیریت حجم گروهانی و گردانی عملیات تهاجمی.

6) برنامهریزی و مدیریت عملیات پیچیده.»

این تحلیل جعفری وایت پیش از ورود نظامی روسیه به جنگ سوریه صورت گرفته است. گزارشهای منتشر شده حاکی از آن است که پس از شروع حملات هوایی جنگندهای روسیه نقش نیروهای حزب الله به صورت قابل توجهای افزایش یافته و به دلیل ماهیت غیر دولتی این جنبش بعضی از تحلیلگران همکاری گسترده ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب الله را ائتلاف «4+1» مینامند.

الستر کورک افسر سابق سازمان جاسوسی برون انگلیس (MI6) که هم اکنون از معدود تحلیلگران مستقل محسوب میشود در وب سایت اینترنتی هافینگتون پست نوشت: «جسارت ائتلاف 4+1 (روسیه، ایران، سوریه، عراق + حزبالله) ممکن است خود را به عنوان یک قطب غیرغربی موفقیت آمیز اثبات کند.»

همکاری حزبالله در کنار ارتش روسیه که یکی از قدرتمندترین و پیشرفته ترین ارتشهای جهان محسوب میشود، اعتبار زیادی به جنبش مقاومت اسلامی میدهد.

الکساندر کاربیل تحلیلگر مسایل نظامی و امنیتی در وب سایت موسسه «کارنگی» با اشاره به اینکه «حزبالله ثابت کرده که یک نیروی رزمی منعطف و با اندیشه رو به جلو است» مینویسد: «احتمال زیاد وجود دارد که نیروهای این گروه در حال یادگیری چگونگی جمعآوری اطلاعات، طراحی و اجرای عملیاتها از یک ارتش با کلاس جهانی هستند.

کار کردن در کنار افسران روسیه روشی مطمئن است تا حزبالله استراتژی نظامی خود را تقویت کند و گزارشها حاکی از آن است که دستکم دو اتاق عملیات مشترک بین حزبالله و روسیه در لاذقیه و دمشق وجود دارد.» 

این تحلیلگر غربی با ابراز نگرانی از تأثیرات بلندمدت تعامل حزبالله و ارتش روسیه خاطر نشان میکند: «یک حزبالله جدید با ذهنیت تهاجمی و با توانایی انجام عملیاتهای پیچیدهتر میتواند ضربات سنگینی به ارتش اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان وارد کند. حزبالله حتی ممکن است تلاش کند به داخل اسرائیل نفوذ کند، همانطور که حماس در جنگ 2014 انجام داد البته با توانایی بیشتری.»

افزایش قدرت حزب الله و مهارتهای که این گروه در حال کسب در نبرد سوریه باعث شده، کارشناسان و مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی بارها به آن اذعان کنند.

رسانههای این رژیم مملو از گزارشهای کارشناسان و اظهارات مقامات صهیونیستی است که از زوایای مختلفی حزبالله را مورد بررسی قرار دادهاند و همگی آنها معتقدند حضور این گروه در سوریه باعث قدرت آن شده است. 

عاموس هرئیل تحلیلگر صهیونیستی در هاآرتص نوشته است: «ارتش اسرائیل هم اکنون از هر نظر حزبالله را یک ارتش میبیند.»

به نظر می رسد رهبران حزب الله نسبت به این حساسیت صهیونیستها آگاه هستند. سید حسن نصرالله اخیرا با کنایه گفت: «اسرائیلیها نمی توانند جلوی خود را از حرف زدن درباره ظرفیتهای حزب الله بگیرند.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار