به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، حجتالاسلاموالمسلمین «عبدالله مطهری» معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان در تشریح رویکردهای سال جاری این مرکز، به تبیین ابعاد مختلف کارکردهای مسجد در گام دوم انقلاب پرداخت و اظهارداشت: در گام دوم انقلاب اسلامی، بازتعریف جایگاه و کارکرد مسجد را نه فقط یک ضرورت راهبردی، بلکه رسالتی تمدنساز میدانیم. مسجد باید همچون صدر اسلام، محور تحولات توحیدی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد و امروز نیز به قرارگاه هدایت، میدان خدمت، رواق تربیت و مرکز حکمرانی مردمی در محلهها تبدیل شود.
وی با اشاره به ضرورت نگاهی جامع به مسجد ادامه داد: برای تحقق این نگاه تمدنی، لازم است مسجد را در پیوند فعال با همه ابعاد حیات انسانی ببینیم و نقشهای چندوجهی آن را متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی احیا کنیم. در این راستا، چهار ساحت اصلی را بهعنوان ارکان مکمل مسجد تراز انقلاب اسلامی تعریف شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان درباره این چهار ساحت گفت: نخست، ساحت عبادی و نیایشی است. مسجد پیش و بیش از هر چیز، محراب بندگی و میعادگاه نیایش است؛ جایی که انسان مؤمن، پیوند فطری خود با خدا را تجدید میکند. این ساحت، سنگبنای سایر ابعاد مسجد است. اگر پیوند نسل امروز با عبادت و نیایش در مسجد احیا نشود، سایر کارکردهای آن نیز دچار انفعال میشود.
حجتالاسلام مطهری ادامه داد: ساحت دوم، ساحت معرفتی و تربیتی است. مسجد باید به رواق معرفت تبدیل شود؛ مدرسهای برای ارتقای ایمان، اخلاق و سبک زندگی اسلامی. در برابر امواج فکری انحرافی، مسجد سنگر بصیرت، دینشناسی و مسئولیتپذیری اجتماعی است.
وی گفت: ساحت سوم، جهادی و خدماتی است. مسجد فقط محل عبادت نیست؛ بلکه صحن خدمت اجتماعی است. در نگاه اسلامی، عبادت و خدمت به مردم دو روی یک حقیقتاند. مسجد با سازماندهی کمکهای مردمی، فعالیتهای جهادی و حضور در متن مشکلات محله، اعتماد و سرمایه اجتماعی را تقویت میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان با اشاره به ساحت چهارم گفت: ساحت نهادی و تشکیلاتی نیز از ارکان مهم مسجد است. مسجد باید ساختارمند، منسجم و دارای شبکهای از نیروهای مردمی و پیوندخورده با نهادهای همراستا باشد. تنها در این صورت است که میتوان از مسجد انتظار حکمرانی مردمی و نقشآفرینی تمدنی داشت.
حجتالاسلام مطهری در پایان بیان داشت: اگر این چهار ساحت بهصورت تدریجی، بومی و شبکهای در مساجد تحقق یابد، مسجد از یک نهاد عبادی صرف، به یک نهاد تمدنساز و راهبردی در جامعه اسلامی ارتقا خواهد یافت. این همان مفهوم مسجد جامع است؛ نه بهمعنای وسعت ساختمان، بلکه بهمعنای جامعیت در کارکرد و نقشآفرینی در افق تمدن نوین اسلامی.
انتهای پیام/