شورای راهبردی بانوان طراحی برای ارتقای نقش زن در تمدن اسلامی است

مدیر مرکز راهبردی و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات کشور، از تشکیل شورای راهبردی بانوان در استان‌ها خبر داد و گفت: این شورا نقش زنان را در مسیر تحقق تمدن اسلامی و ارتقای هویت زن ایرانی تقویت می‌کند.
کد خبر: ۷۵۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۲ - 31May 2025

به گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «سارا طالبی» مدیر مرکز راهبردی و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات کشور امروز در نشست خبری با خبرنگاران در کرمانشاه حضور یافت و به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این مرکز پرداخت و اظهار داشت: وظیفه اصلی ما جهت‌دهی و هماهنگی حرکت‌های مردمی بانوان در سازمان تبلیغات است.

شورای راهبردی بانوان طراحی برای ارتقای نقش زن در تمدن اسلامی است

مدیر مرکز راهبردی و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات کشور از فعال بودن شبکه‌های متنوع بانوان در سازمان تبلیغات سخن گفت و افزود: ما در سازمان تبلیغات چندین شبکه بانوان فعال داریم که عبارتند از: شبکه بانوان طلبه، شبکه دختران حاج قاسم، شبکه هیئات، شبکه بانوان قرآنی، شبکه بانوان مسجدی و شبکه مجموعه‌های مردمی. این شبکه‌ها هرکدام فعالیت‌های مستقل و متنوعی دارند و به صورت حقیقی و مستمر در حال پیشرفت هستند.

وی با اشاره به پروژه بانو و برنامه‌های توانمندسازی بانوان مناطقق محروم، افزود: پروژه «بانو» یکی از برنامه‌های اصلی ما برای آموزش و توانمندسازی زنان مناطق محروم است. این پروژه با برگزاری دوره‌های حضوری و مجازی و همچنین رویدادهای مختلف، زمینه حضور فعال‌تر بانوان در عرصه فرهنگی و اجتماعی را فراهم می‌کند.

طالبی اشاره کرد: در فضای بانوان مسجدی نیز سامانه‌ای فعال داریم که با برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی و اجرای طرح‌های تبلیغی و فرهنگی، بانوان را برای حضور مؤثر در محلات و توسعه فعالیت‌های فرهنگی توانمند می‌سازد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم شبکه‌های بانوان را در حوزه‌های مختلف مانند بانوان اهل سنت، دانشجویی و عموم بانوان گسترش دهیم. برای مثال در حال راه‌اندازی شبکه بانوی مجاهد هستیم. هدف این است که این شبکه‌ها در کنار مجموعه‌های مردمی همچون نهضت پیشرفت بانوان همگرا و منسجم عمل کنند.

طالبی تأکید کرد: مأموریت اصلی سازمان تبلیغات در حال حاضر «جهاد تبیین» است. ما معتقدیم که باید اسلام ناب را به تمام ۸۰ میلیون ایرانی تبیین کنیم و در این راه مخاطب‌سازی و ارتقای کمی و کیفی مخاطبان بانوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این مسئول درباره چالش‌های حوزه زنان و خانواده، گفت: امروز بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی ما حول محور زن و خانواده می‌چرخد. این موضوع به نوعی جنگ تمدنی است که دشمن تلاش می‌کند از طریق آن نفوذ کند. متأسفانه ما دچار بحران هویتی در جامعه بانوان شده‌ایم؛ دختران، زنان و مادران نیازمند احساس ارزشمندی بیشتر نسبت به هویت خود هستند که این نشان‌دهنده کم‌کاری ما در پرداختن به این مسئله مهم است.

مدیر مرکز راهبردی بانوان خاطرنشان کرد: تمرکز ما در برنامه‌ریزی‌ها بر رویکرد فرهنگی است و تلاش می‌کنیم موضوعات زن و خانواده در کشور به صورت ویژه دیده و پیگیری شود تا شاهد ارتقای جایگاه بانوان در جامعه باشیم.

وی در اشاره به نقش نخبگان حوزوی و دانشگاهی در پیشرفت بانوان، تصریح کرد: نخبگانی که در فضای حوزوی و دانشگاهی فعال هستند، چه از لحاظ رسانه‌ای و چه در معرفی چهره‌ها و روایت بانوان اثرگذار، نقش بسیار مهمی در افق پیشرفت کشور دارند. اگر زنان به صورت اثرگذار در این حرکت وارد نشوند، آن حرکت جریان‌ساز نخواهد بود؛ جمله‌ای که حضرت آقا نیز بر آن تأکید کرده‌اند.

طالبی درباره گفتمان‌سازی، گفت: در مواجهه با بحران هویت بانوان، ما در سازمان تبلیغات بر گفتمان‌سازی «الگوی سوم» تمرکز کرده‌ایم. این الگو بر نقش‌آفرینی بانوان در افق تحقق الگوی پیشرفت کشور تأکید دارد. الگوی پیشرفت مسیری است برای رسیدن به زندگی دلچسب و گوارا و تحقق تمدن اسلامی متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی ما ایجاد شورای راهبری بانوان در استان‌های مختلف کشور است. این شورا متشکل از فعال‌ترین و شاخص‌ترین بانوان عرصه فرهنگی است؛ چه اعضایی که در شبکه‌های سازمان تبلیغات فعالیت دارند و چه بانوان مؤثر در مجموعه‌های غیرمتصل به سازمان.

طالبی توضیح داد: راهبری به معنای مادری و هدایت است. مدل‌های فرهنگی متمرکز تهران‌محور پاسخگوی نیازهای متنوع فرهنگی اقوام و مناطق مختلف کشور نیست. از این رو، با راهبرد راهبری، تلاش داریم از ظرفیت هر استان برای طراحی فرهنگی متناسب با مخاطبان همان منطقه بهره ببریم.وی با اشاره به ظرفیت‌های کرمانشاه بیان کرد: استان کرمانشاه، با داشتن اقوام متنوع به ویژه قوم کرد، ظرفیت‌های فراوانی دارد. مسئله اربعین یکی از موضوعات مهم استان است که می‌توانیم پروژه‌های کلان فرهنگی و تبلیغی را برای حضور موثر بانوان در آن طراحی کنیم؛ حرکتی که نه تنها بانوان استان، بلکه کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طالبی گفت: البته کمبودها و ظرفیت‌های موجود نیز باید دیده شوند. اما ما امیدواریم با همکاری و هم‌افزایی بانوان فرهیخته استان کرمانشاه، بتوانیم به طراحی‌های کلان فرهنگی متناسب با شرایط محلی دست یابیم.

مدیر مرکز راهبردی و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات کشور با اشاره به روند شکل‌گیری شورای هیئات بانوان، گفت: سال گذشته یکی از اتفاقات مهم ما تشکیل شورای هیئات بانوان بود. معمولاً در فضای هیئات و مداحان اهل بیت، بیشترین توجه به آقایان مداح معطوف می‌شود و حضور تبلیغی بانوان کمتر دیده می‌شد. به همین دلیل، سازمان تبلیغات ذیل نهاد تشکل‌های دینی تصمیم گرفت انتخابات ویژه‌ای در سراسر کشور برگزار کند تا برای اولین بار در هر شهرستان و شهر، نماینده‌ای از بانوان فعال در این حوزه با رأی خودشان انتخاب شود.

طالبی ادامه داد: اکنون این نمایندگان بانوان در سراسر کشور با سازمان تبلیغات در ارتباط هستند و تعداد هیئت‌های بانوان متصل به ما بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار