سعیدی: شهید رئیسی از شجاعتی کم‌نظیر برخوردار بود

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: شهید «رئیسی» از جهات مختلف رفتار ویژه و برجسته‌ای داشت. در دست گرفتن تصویر شهید سلیمانی و همچنین قرآن کریم در سازمان ملل، شجاعتی کم‌نظیر به شمار می‌آید.
کد خبر: ۷۵۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۸ - 31May 2025

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی سعیدی» رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا صبح امروز در جمع روحانیون ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: شهید رئیسی و دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب در عرصه دولت نمونه می‌تواند باشد و انقلاب اسلامی ایران یکی از رویشی‌ترین انقلاب‌ها در تاریخ معاصر به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام سعیدی

حجت‌الاسلام سعیدی در ادامه عنوان کرد: پنج یا شش نوع رویش و ریزش در تاریخ قابل ارزیابی است که هم درس‌آموز و هم قابل عبرت‌گیری است؛ «رویش و ریزش انقلاب‌ها»، «رویش و ریزش امت‌ها»، «رویش و ریزش انسان‌ها یعنی خواص»، «رویش و ریزش جامعه‌ها»، «رویش و ریزش احزاب» و «رویش و ریزش دولت‌ها». اگر بخواهیم بحث جامع و کامل در مورد رویش‌ها و ریزش‌ها داشته باشیم؛ باید این شش بخش را کاملاً مورد بررسی قرار بدهیم.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا پیرامون رویش و ریزش انقلاب‌ها گفت: ما در تاریخ از گذشته و حال شاهد رویش انقلاب‌ها و تمدن‌ها بودیم که در عرصه‌های مختلف بسیار تأثیرگذار بودند و در عین حال بسیاری از این انقلاب‌ها و تمدن‌ها دچار انحراف شده و ریزش کردند.

وی افزود: به گواه تاریخ، شاهد امپراتوری‌ها، انقلاب‌ها و تمدن‌ها هستیم که در دوره‌ای رشد و اعتلا داشتند و بعد هم آرام آرام گرفتار بحران و افول شدند؛ همچون تمدن یونان که هنوز هم آثارش در جوامع وجود دارد، ولی سرانجام ریزش کرد و از صحنه خارج شد؛ تمدن اسلامی در یک دوره با درخشندگی ایفای نقش کرد، ولی دچار ریزش شد؛ تمدن غرب از جمله تمدن‌هایی است که با ریزش مواجه شده است.

حجت‌الاسلام سعیدی اضافه کرد: امپراتوری روم و واتیکان، در یک دوره‌ای ۱۰ قرن ایفای نقش کرد، یعنی تلاقی بین دستگاه پاپ و دیکتاتوری رم که در نهایت سقوط کرد، امپراتوری عثمانی در یک دوره درخشندگی داشت و بعد افول کرد؛ امپراتوری ایران در دوره خود از ظرفیت بالایی برخوردار بود که آن امپراطوری هم شکسته شد و آخرینِ آن‌ها امپراطوری شوروی بود؛ امپراطوری شوروی یک دوره رشد و گسترش داشت و جهان را تحت سیطره خودش قرار داد و آمریکای لاتین و منطقه غرب آسیا همه جا را درنوردید، اما فروپاشید.

ریزش و رویش‌ها در انقلاب‌های توحیدی

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: یکی از انقلاب‌های توحیدی بزرگ، انقلاب پیامبر اعظم (ص) است که هم خود انقلاب رویشی بزرگ و معجزه بود و هم منشأ رویش‌های بزرگ شد، قرآن نوید می‌دهد که انقلاب حضرت رسول (ص) جهانی شود و زمینه‌هایی که پیامبر (ص) پایه‌گذاری کرد و ساختار و سازمانی که ایجاد کرده بود و جانشینی که تعیین فرموده بود، می‌توانست این انقلاب در بستر امامت تمدن اسلامی را کاملاً جهانی کند؛ ولی انقلاب بعد از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) دچار ریزش و از مسیر اصلی خارج شد.

وی افزود: انقلاب بعدی انقلاب اسلامی ایران است که در حقیقت بعد از ۱۵ قرن یک رویش نوین و قوی در تاریخ اتفاق افتاد و این انقلاب معجزه‌وار شکل گرفت. بعد از ۱۵ قرنی که تلاش دشمنان در جهت این بود که اسلام کاملاً محو و از صحنه خارج شود، انقلاب اسلامی از درون جامعه ایرانی سر درآورد و به‌عنوان یک انقلاب بزرگ در عرصه بین‌المللی مطرح شد.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران، پیامد‌هایی داشت؛ هم در رویش نیروی انسانی، پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف و تأثیرگذاری در عرصه‌های منطقه و رویش مقاومت و همچنین در عرصه بین‌الملل نقش زیربنایی داشت؛ اما سوال این است که آیا این انقلاب هم دچار ریزش شد یا نشد؟

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: می‌توان ادعا کرد انقلاب اسلامی ایران بحمدالله تا به حال به برکت ایفای نقش حضرت امام (ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب بعد از رحلت امام (ره)، به همان پایه اصلی استوار مانده و دچار ریزش نشده است؛ زیرا ریزش انقلاب شاخص‌هایی دارد که آن شاخص‌ها در مبانی، اصول و جهت‌گیری‌ها و حرکت انقلاب مشاهده نمی‌شود و انقلاب اسلامی در همان ریل اصلی قرار دارد؛ اما اینکه از «دولت اسلامی» و یا «جامعه اسلامی» برخوردار هستیم یا خیر، بحث دیگری است؛ اما اصل انقلاب اسلامی استخوان‌بندی و چارچوب آن و اصول و مبانی آن، استوار است.

وی گفت: دومین محور، رویش و ریزش امت‌هاست. امت‌ها هم در چرخه رویش و ریزش قرار دارند. از جمله امت‌هایی که رویش داشتند، پیروان حضرت موسی (ع) قابل ذکر است که بر اساس آیات قرآن در اثر صبر و پیروی از پیامبر و رهبری الهی به پیروزی رسیدند و به تعبیر قرآن میراث‌دار مشارق و مغارب ارض شدند؛ اما به هشدار‌های حضرت موسی یا جانشین ایشان هارون توجه نکرده و به علت کج‌روی‌ها و کج‌فکری‌ها و علل و عواملی که قرآن بیان می‌کند، در ورطه ریزش قرار گرفتند و سقوط کردند. بیان امام علی (ع) در خطبه «قاصعه» این است که «قد خلع الله عنهم لباسَ کرامته» خداوند لباس کرامت را از تن بنی اسرائیل بیرون آورد.

رویش و ریزش خواص

حجت‌الاسلام سعیدی عنوان کرد: محور بعدی در ریزش و رویش‌ها، رویش و ریزیش خواص است؛ آیا در انقلاب موسی بن عمران (ع) ریزش و رویشی در خواص داشتیم یا نداشتیم؟ یکی از این رویش‌ها آسیه همسر فرعون بود، همین‌طور قارون از منسوبین حضرت موسی (ع) و یا سامری از رویش‌ها بودند، عالمی به نام «بلعم باعورا» از رویش‌های قبل از انقلاب بود؛ اما به علت، ایستادگی مقابل رهبری الهی قبل از انقلاب ریزش و سقوط کرد. بیان امام صادق (ع) در سفینةالبحار این است که «مالَ الی فرعون» علت ریزش را گرایش به سمت طاغوت معرفی می‌کند. به هر حال قارون گرفتار ریزش شد و سقوط کرد و سامری هم تبدیل شد به یک فتنه‌گر و سقوط کرد؛ اما آسیه به اعتقادات و عهد و پیمان الهی استقامت کرد و به مقامات عالی دست یافت.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا یادآور شد: مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه چرا خداوند منان آسیه را بر مریم مقدم می‌دارد، می‌فرماید که علتش این است که این خانم در مرکز کفر پرچم اسلام را بلند کرده است. شهید «رئیسی» هم یکی از چهره‌هایی است که از جهات مختلف رفتار ویژه و برجسته داشت. در دست گرفتن تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی در سازمان ملل، اعلام موضوع در مرکز کفر و الحاد بود. در دست گرفتن قرآن کریم هم دفاع از منشور مقدس الهی در انظار میلیون‌ها انسان بود و این شجاعتی کم‌نظیر به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: در زمان پیامبر (ص) در حوزه خواص هم رویش داشتیم هم ریزش؛ رویش‌های زیادی بود و انصافاً پیامبر اعظم (ص) با نفس مسیحایی خود توانست انسان‌سازی کند. حضرت حمزه و سلمان از جمله رویش‌ها بودند. در مورد ریزش‌ها هم در زمان پیامبر (ص) ریزش‌هایی اتفاق افتاد. عبدالله بن اُبی، مسیلمه کذاب و ابوعامر؛ البته بعضی از این‌ها از اول هم ریزش داشتند و منافق بودند؛ اما طلحه و زبیر ریزش‌های بعد از انقلابِ پیامبر (ص) هستند.

حجت‌الاسلام سعیدی گفت: در انقلاب اسلامی ایران هم ما شاهد رویش‌های فراوانی بودیم از شروع انقلاب انسان‌ها، گروه به گروه به انقلاب پیوستند و یک جامعه چند میلیونی رویش پیدا کرد و خواص زیادی با امام (ره) همراه شدند؛ ولی آرام آرام ریزش‌ها هم شروع شد؛ البته قبل از انقلاب ریزش زیادی نداریم، ولی بعد از انقلاب و در زمان حیات امام (ره) در بین خواص ریزش‌ها شروع می‌شود؛ اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی از جمله ریزش‌ها به حساب می‌آیند که ابتدا همراهی داشتند، اما به تدریج گرفتار ریزش شدند که در بین آن‌ها از روحانیون باسابقه هم بودند. ریزش خواص، هم در زمان امام (ره) بود و هم در دوران زعامت امام خامنه‌ای (مدظله) اتفاق افتاد ریزش‌ها در غائله ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و فتنه ۱۳۸۸ از اتفاقات دردآور به شمار می‌آید.

ریزش و رویش احزاب و گروه‌های سیاسی

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: ریزش و رویش بعدی در احزاب و گروه‌های سیاسی است؛ احزاب قبل از انقلاب نظیر احزاب اسلامی، فداییان اسلام، جامعه روحانیت مبارز، حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان جزء احزاب رویشی قبل از انقلاب هستند؛ البته پدیده ریزش در احزاب و گروه‌ها هم جریان پیدا کرد.

وی ادامه داد: سازمان مجاهدین انقلاب که در اصل پیشینه انقلابی داشتند، ولی جزو ریزشی‌هاست، انجمن حجتیه، سازمان مجاهدین خلق و جبهه ملی اینها ریزش‌هایی هستند که اتفاق افتاد. بعد از انقلاب، رویش‌های زیادی در احزاب داشتیم؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه اسلامی مهندسین پایداری، ایثارگران رهپویان و برخی از جریان‌های دیگر از جمله رویش‌ها هستند؛ اما در احزاب ریزش هم زیاد بود؛ مجمع روحانیون از جامعه روحانیت تفکیک شد. سازمان مجاهدین انقلاب، حزب مشارکت و برخی دیگر از احزاب و گروه‌ها در جرگه ریزش‌ها قرار می‌گیرند؛ البته برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی بر اساس اساس‌نامه و مرام‌نامه آنان دارای اندیشه التقاطی هستند.

رویش و ریزش دولت‌ها

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: آخرین مورد، رویش و ریزش دولت‌هاست. رهبر انقلاب اسلامی در یک تقسیم‌بندی پنج مرحله را ذکر کرده‌اند؛ انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، کشور اسلامی که زمینه برای تمدن اسلامی و امت اسلامی باید فراهم شود. دولت اسلامی شاخص‌هایی دارد و اولین شاخص برمی‌گردد به شخص رئیس جمهور؛ یعنی او باید با همه وجود به حاکمیت دینی و ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا اضافه کرد: شرط دوم هم‌سویی و هم‌جهتی با رهبری در اداره دولت، اداره حکومت و قوه مجریه است و شرط سوم تعهد به تحقق شریعت و قانون در سیستم اجرایی کشور است؛ یعنی دولت و تمام قوای سه‌گانه تا آخرین رده باید بر اساس قانون و شریعت شکل بگیرد؛ شرط چهارم هم ایجاد زمینه اصلاح جامعه است.

وی گفت: معرفی دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه با توجه به فراز و نشیب‌ها در دولت‌های بعد از جنگ، بسیار مشکل است و با کمال تأسف، نوسان و فاصله گرفتن از مبانی و اصول در دولت وجود داشته است؛ اما می‌توان ادعا کرد که دولت اسلامی با شاخص‌هایی که عرض کردیم، می‌تواند دولت آقای رئیسی به‌عنوان رویش یک دولت انقلابی و با ویژگی‌های خاص باشد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار