معضل «ساماندهی موتورسیکلت‌سواران» در پایتخت

یکی از معضلات امنیتی پایتخت، بحث «ساماندهی موتورسیکلت سواران» است که پلیس برای جلوگیری از سرقت‌ به طور جدی با اعمال قانون و هشدار‌های فراوان با این موضوع برخورد می‌کند.
کد خبر: ۷۵۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۵:۱۸ - 08June 2025

گروه جامعه دفاع‌پرس: ساماندهی موتورسیکلت سواران در پایتخت، طرحی است که هدف آن کاهش تخلفات و افزایش نظم و انضباط در تردد موتورسیکلت‌ها است. این طرح معمولاً شامل اعمال قانون قوی‌تر، آموزش‌های رانندگی برای موتورسیکلت سواران و اقدامات دیگری برای بهبود ایمنی و کاهش ترافیک است.

معضلی به نام «ساماندهی موتورسیکلت سواران» در پایتخت

در سال‌های اخیر نیز مشکلات ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها، از جمله ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات، توجه مسئولان را به خود جلب کرده و برنامه‌هایی برای ساماندهی این وسایل نقلیه انجام شده، اما تا کنون این برنامه‌های چشمگیر و بازدارنده نبوده و اثر به‌خصوصی در این زمینه نداشته است.

این طرح شامل چندین جنبه و اقدام است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

۱- ثبت‌نام و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها

- ایجاد سیستم ثبت‌نام برای موتورسیکلت‌سواران به منظور شناسایی و کنترل بهتر آنها.

- شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها برای جلوگیری از تردد غیرمجاز و تسهیل در پیگیری تخلفات.

۲- تعیین مسیر‌های مشخص

- ایجاد مسیر‌های ویژه برای موتورسیکلت‌ها به منظور کاهش تداخل با خودرو‌ها و افزایش ایمنی.

- نصب علائم راهنمایی و رانندگی مخصوص موتورسیکلت‌ها.

۳- آموزش و فرهنگ‌سازی

- برگزاری دوره‌های آموزشی برای موتورسیکلت‌سواران به منظور افزایش آگاهی در زمینه قوانین راهنمایی و رانندگی.

- کمپین‌های فرهنگی برای ترویج رفتار‌های ایمن در بین موتورسیکلت‌سواران.

۴- کنترل و نظارت

- افزایش نظارت پلیس بر تردد موتورسیکلت‌ها و برخورد با تخلفات.

- استفاده از دوربین‌های مداربسته برای ثبت تخلفات و اعمال جریمه.

۵- توسعه زیرساخت‌ها

- ایجاد پارکینگ‌های مخصوص موتورسیکلت‌ها در نقاط مختلف شهر برای جلوگیری از پارک غیرمجاز.

- بهبود شرایط جاده‌ها و معابر برای افزایش ایمنی.

۶- تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی

- ارائه تسهیلات برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به عنوان جایگزینی برای موتورسیکلت.

- توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و افزایش دسترسی به آن.

۷- کاهش آلودگی هوا

- تشویق به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی یا کم‌مصرف.

- اعمال محدودیت‌هایی برای تردد موتورسیکلت‌های قدیمی و آلاینده.

این طرح با هدف ایجاد شهری امن‌تر و سالم‌تر برای تمامی شهروندان طراحی شده و در چندین نوبت اجرا شده است اما انتظار می‌رود با اجرای دقیق آن، مشکلات مرتبط با موتورسیکلت‌ها در تهران مرتفع شود.

معضل «ساماندهی موتورسیکلت‌سواران» در پایتخت

اجرای برنامه‌های تازه برای ساماندهی وضعیت مالکیت موتورسیکلت‌ها

سردار «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور فراجا از اجرای برنامه‌های تازه برای ساماندهی وضعیت مالکیت و فرسودگی موتورسیکلت‌ها خبر داد.

رئیس پلیس راهور فراجا به چالش‌های موجود در خصوص مالکیت موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای حل این مسئله در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شش ماه نخست سال ۱۴۰۴ وضعیت مالکیت موتورسیکلت‌ها به طور کامل تعیین تکلیف شود.

سردار حسینی تصریح کرد: اجرای طرح ساماندهی مالکیت موتورسیکلت‌ها و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با مدل‌های جدید می‌تواند تأثیرات مثبتی در کاهش مصرف سوخت، بهبود کیفیت هوا و زیباتر شدن چهره کلان‌شهر‌ها داشته باشد، همچنین این اقدامات علاوه بر ارتقای ایمنی و کاهش تخلفات، چهره شهر‌ها را نیز بهبود خواهد بخشید.

رئیس پلیس راهور بر لزوم همکاری میان دستگاه‌های مختلف برای تحقق این اهداف تاکید کرد و ابراز داشت: ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حمایت‌های همه‌جانبه است. امیدواریم با تلاش مشترک و ارائه تسهیلات مناسب، گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شود.

معضل «ساماندهی موتورسیکلت‌سواران» در پایتخت

برخورد قاطع با تخلفات موتورسواران

سردار «سید ابوالفضل موسوی‌پور» رئیس پلیس راهور تهران بزرگ عنوان کرد: یکی از اولویت‌های جدی ما، ساماندهی تردد و تخلفات موتورسواران در سطح شهر تهران است که این موضوع با توجه به آمار بالای تخلفات و تصادفات این وسیله نقلیه، در صدر برنامه‌های امسال قرار دارد.

وی هشدار جدی نیز به موتورسواران پایتخت داد و گفت: برخورد قاطع با تخلفات موتورسواران از جمله تردد در پیاده‌روها، عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده از کلاه ایمنی و پارک‌های غیرمجاز در دستور کار جدی پلیس قرار دارد و انتظار می‌رود موتورسواران با رعایت قانون، ما را در تحقق تهران ایمن‌تر همراهی کنند.

معضلی به نام پلاک مخدوش

یکی دیگر از معضلات امنیتی شهر، بحث «موتورسیکلت سواران پلاک مخدوش» است که پلیس برای جلوگیری از سرقت‌ها، به طور جدی با اعمال قانون و هشدار‌های فراوان با این موضوع برخورد می‌کند، اما متاسفانه این معضل همچنان دغدغه پلیس است.

اکثر مردم گمان می‌کنند که مخدوش کردن یا دستکاری کردن پلاک صرفا شامل جریمه نقدی می‌شود، اما این گونه نیست، چرا که طبق قانون، فردی که پلاک خود را مخدوش کرده، مستوجب جزای کیفری نیز می‌شود و راکبان متور سوار باید از آن آگاه داشته باشند.

طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی که به صراحت بیان می‌کند که هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری، زمینی، آبی یا کشاورزی، تغییر دهد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند و یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به نحوی از روش‌های مختلف در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده، بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند، به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

معضل «ساماندهی موتورسیکلت‌سواران» در پایتخت

شناسایی و اعمال قانون پلاک‌های مخدوش با سیستم‌های جدید پلیس

سرهنگ «فیروز کشیر» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آمار برخورد با تخلفات پلاک در تهران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۳  بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه موتورسیکلت در تخلفات پوشش پلاک رفع اثر شدند. همچنین بیش از ۱۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۴ رفع اثر شدند.

وی با بیان اینکه پوشاندن پلاک جرم محسوب می‌شود و ۶ ماه تا یک سال حبس در پی خواهد داشت ادامه داد: مخدوش کردن پلاک ۷۰۰ هزار تومان جریمه دارد که در فروردین سال گذشته بیش از ۴۲ هزار فقره به دلیل تخلفات پلاک اعمال قانون شدند.

سرهنگ کشیر خاطرنشان کرد: تخلفات موتورسیکلت سواران و خودرو‌ها توسط دوربین‌های نظارتی مستقر در مرکز کنترل ترافیک تهران ثبت می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: با سیستم‌های به‌روز در سازمان کنترل ترافیک، پلاک‌های مخدوش شده شناسایی و اعمال قانون می‌شوند.

وی با اشاره به مقایسه تخلفات پلاک موتورسیکلت سواران در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در تهران بیان داشت: در سال گذشته بیش از ۱۳ هزار فقره و سال جاری بیش از ۱۸ هزار فقره اعمال قانون شدند.

جان‌باختن ۵۱ موتورسوار در دو ماهه ۱۴۰۴

سرهنگ «رابعه جوانبخت» رئیس دایره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بررسی تصادفات در دو ماهه پایتخت حدود ۵۱ نفر از جانباختگان مربوط به تصادفات موتور سیکلت سواران است و ۴۱ درصد از متوفیان شهر تهران را به خود اختصاص داده است. همچنین ۳۵ درصد متوفیان تصادفات به دلیل سرعت بیشتر از حد مجاز جان خود را از دست داده‌اند.

پلیس به راکبان موتورسیکلت هشدار داده است که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، استفاده از کلاه ایمنی و عدم استفاده از وسایل نقلیه بدون مجوز، نبود گواهینامه و پلاک مخدوش از جمله مواردی است که باید به آن توجه بیشتری کنند. همچنین، پلیس تاکید دارد که در صورت عدم رعایت این موارد، با متخلفان برخورد و اعمال قانون صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 261

نظر شما
پربیننده ها