گوشه‌ای از اقتدار دفاعی کشور در سال ۹۴

سال ۹۴ سال اوج مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بود و چشم‌ها به هتل محل مذاکرات و مواضع طرفین بود و همگان منتظر به نتیجه رسیدن این مذاکرات نسبتا طولانی و فشرده بودند اما نیروهای مسلح کشورمان بی‌توجه به نتیجه این مذاکرات، همه تلاش خود را به کار بستند.
کد خبر: ۷۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ - 26March 2016

گوشه‌ای از اقتدار دفاعی کشور در سال ۹۴

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،سال 94 سال اوج مذاکرات هستهای ایران و 1+5 بود و چشمها به هتل محل مذاکرات و مواضع طرفین بود و همگان منتظر به نتیجه رسیدن این مذاکرات نسبتا طولانی و فشرده بودند اما نیروهای مسلح کشورمان بیتوجه به نتیجه این مذاکرات، همه تلاش خود را به کار بستند تا بنیه دفاعی کشور تقویت شود.

مذاکرات هستهای بالاخره در دیماه 94 به نتیجه رسید و کشورمان توانست با قبول برخی محدودیتها در زمینه فعالیت هستهای به حق غنیسازی خود دست پیدا کند و تحریمهای بینالمللی علیه کشورمان نیز لغو شد. بیشک در دست یافتن به این موفقیت حمایت و هدایتهای رهبرانقلاب، توانایی دیپلماتها، انسجام داخلی و بنیه دفاعی کشورمان نقش مهمی داشت.

اگر هریک از این عوامل وجود نداشت نتیجه مذاکرات به گونه دیگری رقم میخورد. نیروهای مسلح کشورمان اعم از ارتش، سپاه پاسداران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حین مذاکرات به نقشآفرینی پرداختند به گونهای که در جریان مذاکرات هستهای رزمایشهای مختلفی برای نمایش آمادگی دفاعی کشور در نقاط مختلف کشور برگزار شد و نمایش شهرهای موشکی سپاه و شلیک موشک عماد نقطه اوج نمایش اقتدار دفاعی کشور بود. در طول مذاکرات، طرف مقابل بر محدودیت توان موشکی ایران اصرار داشت و این مساله موجب نگرانی فرماندهان نظامی کشورمان شد اما مذاکرهکننندگان ما اعلام کردند که حفظ توان دفاعی کشور از خطوط قرمز ایران است و با پافشاری بر این موضوع، طرف مقابل را از خواسته خود عقب راندند و برجام و قطعنامه شورای امنیت ایران را از فعالیت با موشکهایی که برای سلاحهای هستهای طراحی نشدهاند، منع نکرد.

سال 94 سال پرکاری برای نیروهای مسلح بود. ارتش و سپاه رزمایشهای متعددی در این سال برگزار کردند و وزارت دفاع نیز تجهیزات نظامی مختلفی را آماده کرد و تحویل ارتش و سپاه داد. در این سال همچنین برای اولین بار شهرهای موشکی سپاه نمایش داده شد و تفنگداران آمریکایی نیز که به آبهای سرزمینی ایران بدون اجازه وارد شده بودند، دستگیر شدند. شهادت سردار همدانی از مدافعان حرم و درگذشت سرلشکر سلیمی نیز از اتفاقات تلخ سال 94 برای نیروهای مسلح کشورمان بود.

در ادامه گزارشی از فعالیتهای نیروهای مسلح کشورمان در سال 94 ارائه میشود. البته این گزارش بیانگر بخش کوچکی از این فعالیتهاست.

ارتش جمهوری اسلامی ایران

ارتش در سال 94 پنج رزمایش با نامهای رزمایش دریایی ولایت 94، رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت، رزمایش بیت المقدس 27، رزمایش محمدرسول الله3 و رزمایش مشترک محرم را برگزار کرد. رزمایش دریایی در دریای عمان و شمال اقیانوس هند و رزمایش هوایی در اصفهان برگزار شد. اما با توجه به فعالیت گروههای تروریستی در کشورهای همسایه و در نزدیکی مرزهای کشورمان، یگانهای واکنش سریع برای مقابله با این گروههای تروریستی در نیروی زمینی ارتش تشکیل شد و تمرکز نزاجا سنجش آمادگی این یگان بود. رزمایش محرم و محمدرسول الله 3 با همین هدف برگزار شد. رزمایش بیتالمقدس 27 هم در دو منطقه کرمانشاه و آران و بیدگل با حضور یگانهای مختلف ارتش برگزار شد.

در این سال ناوگروه های نیروی دریایی نیز در منطقه خلیج عدن، باب المندب و شمال اقیانوس هند حضور دائمی داشتند تا امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان را تامین کنند.

رزمایش بیت المقدس 27

رزمایش بیت المقدس 27 در دو مرحله در منطقه کرمانشاه و آران و بیدگل در خردادماه برگزار شد. در مرحله اول رزمایش بیتالمقدس 27 که در منطقه کرمانشاه انجام شد، یگانهای واکنش سریع نیروی زمینی در کمترین زمان ممکن عملیات خود را علیه دشمن فرضی انجام دادند. در مرحله دوم این رزمایش موشکهای نیروی زمینی ارتش از جمله موشکهای فجر 5، نازعات N6 و N1 با موفقیت کامل آزمایش شد. در این مرحله علاوه بر یگانها موشکی نیروی زمینی، پهپادهای نیروی زمینی نیز که توسط مهندسان نیروی زمینی و صنعت دفاعی کشور تولید شده اقتدار خود را به نمایش گذاشتند و پهپاد فرضی دشمن توسط گردان پدافندی گروه 840 موشکی نیروی زمینی ارتش و با شلیک توپ های 23 میلیمتری شکار شد.

همچنین در رزمایش بیتالمقدس 27 در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان با حضور یگانهای پیاده، مکانیزه، زرهی، توپخانه یگانهای ویژه و نیروی مخصوص، هوانیروز و جنگندههای نیروی هوایی ارتش برگزار شد. در این مرحله از رزمایش که با تک هوایی دشمن فرضی آغاز شد، یگانهای زرهی و مکانیزه با پشتیبانی آتش بالگردهای هوانیروز و توپخانه نیروی زمینی ارتش و با اجرای تاکتیکهای مناسب و تمرین شده پدافند قاطع در سطح را اجرا کردند.

مرحله نهایی رزمایش بیت المقدس 27 با حضور تمامی رسته های نیروی زمینی ارتش و استفاده از تجهیزات و سلاحهایی از قبیل تانکهای بهینه سازی شده اسکورپین، لانچرهای ضد بالگردی، تیربار شش لول اخگر و سامانههای مخابراتی و سلاح تک تیرانداز BM ژ-3 که یکی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش است برگزار شد. همچنین در این مرحله میزان آمادگی و توانمندی یگانهای پیاده، زرهی، توپخانه، هوابرد و هوانیروز مورد ارزیابی قرار گرفت.

رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت

در این رزمایش دو روزه که در شهریورماه در اصفهان برگزار شد، تمرینهای مختلفی از جمله آزمایش عملیاتی تسلیحات بهینهسازی شده، انهدام اهداف ثابت و متحرک با موشکهای لیزری، درگیری هوا به هوا، آزمایش عملیاتی پهپادهای نهاجا، آزمایش موشکهای بهینهسازی شده هوا به هوا، بهکارگیری مهمات جنگی، تمرین عملیاتی بُرد بلند جنگندهها، استفاده از بمبهای هوشمند، اجرای عملیات شناسایی منطقه رزمایش، اجرای عملیات اختلال الکترونیکی و گشت مسلح هوایی، پرواز تاکتیکی پهپادها، انهدام پهپادهای هدف با موشکهای هوا به هوا، انهدام زیرساختهای شبیهسازی شده با بمبهای لیزری اپتیکی، آزمایش موفق بمبهای هوشمند نقطهزن و رادار زن، اجرای موفق پدافند غیرعامل در برابر حملات نیروهای مقابل، منحرف کردن موشکهای حرارتی با اجرای عملیات فلرریزی، اجرای عملیات پشتیبانی با هواپیماهای ترابری نیمه سنگین، هلی برن موفق نیروهای واکنش سریع، اجرای عملیات آفندی و پدافندی متناسب با جنگهای نامتقارن و نیابتی، استفاده از سامانههای اخلالگر و ضداخلالگر و با موفقیت به اجرا درآمد.

رزمایش مشترک محرم

رزمایش مشترک نیروهای زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «محرم» در منطقه غرب کشور رزمایش با هدف اعلام آمادگی نیروهای مسلح به ویژه ارتش برای عکسالعمل سریع، سخت و خشن درمقابل هر تهدید احتمالی علیه کشورمان در مهرماه برگزار شد.

انتقال سریع نیروها، استفاده از نیروی هوایی، حضور پدافند هوایی، استفاده از قرارگاه و افسران جوان و دانش آموخته ، ارتقای توانمندی دفاعی، کنترل و نظارت بر مرزها، جابجایی سریع نیروها و تجهیزات، تمرین اقدام در شرایط محیطی، پشتیبانی سریع در شبکه یکپارچه پدافندی، ارزیابی طرح های عملیاتی در برابر تهدیدهای فرامنطقهای و منطقهای از ویژگیهای این رزمایش بود. در این رزمایش جدیدترین تجهیزات و تاکتیکهای ارتش به کار گرفته شد و انواع بمبافکنها، جنگندههای شکاری، هواپیماهای ترابری و سوخت رسان در این رزمایش حضور یافتند.

جنگنده های اف4، اف5 و شناسایی، ترابری سبک و سنگین، صاعقه و پهپادهای شناسایی و جنگ الکترونیک، تانکهای بهینه شده صمصام و ذوالفقار، انواع سامانههای موشکی ارتفاع پایین و متوسط، سامانههای توپخانهای و موشکهای دوشپرتاب و پهپاد، بالگرد ترابری و بالگردهای هجومی و نمونه ارتقا یافته سلاح تکتیرانداز «باهر» مورد استفاده قرار گرفت.

عملیات یگانهای واکنش سریع، اجرای تحرکات تاکتیکی، گسترش و استقرار نیروهای عملیاتی و فنی، عملیات روانی پیشدستانه، اجرای عملیات هوایی و بمباران توسط جنگندههای نیروی هوایی، شناسایی هوایی منطقه، جنگ الکترونیک، سوختگیری شبانه جنگندهها بخشی از عملیاتهای اجرا شده در این رزمایش بود. همچنین در این رزمایش سامانه راداری فتح 14و سامانه فکور عملیاتی شدند.

رزمایش محمدرسول الله3

رزمایش محمد رسولالله (ص) 3 با هدف تمرین نحوه و روشهای مقابله با اقدامات احتمالی گروهکهای تروریستی در مرزهای کشوردر شرق کشور و در آبانماه برگزار شد. در این رزمایش یگانهای توپخانه، جنگال، عملیات روانی، پهپاد و با پشتیبانی آتش سنگین جنگندههای نیروی هوایی و بالگردهای هوانیروز، یگانهای واکنش سریع حضور داشتند. عملیات هلیبرن و ضد هلیبرن، تخلیه مجروح و اسلینگ توسط بالگردهای هوانیروز و اجرای عملیات جنگهای نوین توسط یگان جنگال نوین تیپ 177، اجرای آتش سنگین توپخانه و شلیک موشک تاو از بالگرد کبری بخشی از عملیات اجرا شده در این رزمایش بود.

رزمایش دریایی ولایت 94

رزمایش بزرگ دریایی ولایت 94 از روز 7 بهمنماه به مدت یک هفته در منطقه شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه در وسعت 3 میلیون کیلومتر مربع برگزار شد. در این رزمایش انواع زیردریاییها، ناوشکنها، ناوهای موشکانداز، ناوهای پشتیانی، تیپ های تکاوری، جنگال، آماد و پشتیبانی، بهداشت و درمان و یگانهای اطلاعاتی حضور داشتند.

در این رزمایش شلیک اژدر و موشک از زیردریایی کلاس غدیر و طارق و همچنین از ناوشکن جماران، انهدام اهداف زیر سطحی توسط بالگردهای SH3D، اجرای آتش از بالگرد تجهیزشده AB212، تمرین دفاع ساحلی و عملیات آبی- خاکی تکاوران نداجا، عملیات پیادهسازی تکاوران بر روی شناورها، تخلیه غواصها از بالگردها، عملیات ریزش چتربازان، آرایش شناورهای سطحی و زیرسطحی برای ردیابی دشمن فرضی، شلیک موشک کروز نور از ناوشکن البرز و همچنین از یگانهای ساحلی اجرا شد و رادار باند L نیز با موفقیت آزمایش شد. در پایان این رزمایش انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی در دریای عمان رژه رفتند.

همچنین در روز اول رزمایش ناو آمریکایی و هواپیمای گشتزنی این کشور با اخطار نیروی دریایی ارتش کشورمان منطقه رزمایش را ترک کرد. البته در روزهای پیش از برگزاری رزمایش هم زیردریایی و پهپاد نیروی دریایی ارتش با نزدیک شدن به ناو هواپیمابر آمریکا تصاویر مختلفی از این ناو تهیه کردند.

درگذشت فرمانده پیشین ارتش

در میان اخبار خوب و اطمینان بخش و غرورآفرین ارتش در سالی که گذشت، درگذشت سرلشکر سلیمی در دهم بهمن کام همه را تلخ کرد.

ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی(ره) و فرماندهی ستاد جنگهای نامنظم از جمله مسئولیتهای وی در دوران دفاع مقدس بود. سرلشکر سلیمی که در سالهای 1360 تا 1364 مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت، در خرداد 1379 به فرماندهی کل ارتش منصوب شد و تا شهریورماه 1384 فرمانده کل ارتش بود و پس از آن به عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی منصوب شد.

گشتزنی نیروی دریایی در مدار 10 درجه

حضور ناوگروه نیروی دریایی در کشور روسیه و تانزانیا و حضور دائمی در منطقه خلیج عدن و باب المندب برای تامین امنیت خطوط کشتیرانی کشورمان و رونمایی از تجهیزات جدید بخش دیگری از فعالیتهای ارتش کشورمان در سال 94 بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه نیز همچون ارتش در سال 94 با برگزاری رزمایش، نمایش شهرهای موشکی خود و تاکید بر حفظ توان دفاعی کشور نقش مهمی در ارتقای بنیه دفاعی کشور داشت. سپاه همچنین تفنگداران آمریکایی را که بدون اجازه وارد آب های کشورمان شده بودند را دستگیر کرد هر چند در کمتر از بیست و چهار ساعت این تفنگداران آزاد شدند اما آمریکا این پیام رادریافت کرد که خلیج فارس در اختیار چه کسی است.

نمایش شهر موشکی سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که در اکثر شهرهای کشور شهرهای موشکی بزرگی احداث کرده که از دید و تیر دشمن در امان است و در صورت نیاز، از آنها استفاده کرد و سردار سلامی هم اعلام کرد که توانایی ما در ذخیرهسازی موشکها کمتر از تولید آنهاست.

مهرماه سال جاری بود که برای نخستین بار از شهر موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. رونمایی از شهر موشکی سپاه در رسانههای جهان بسیار بازتاب داشت و موجب شگفتی بسیاری شد. سردار امیر علی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران همان موقع اعلام کرده بود که پایگاههای موشکی ما در اعماق 500 متری زمین آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان هستند و حتی بمب اتم هم قادر به از بین بردن این شهرها نیست. با گذشت حدود 3 ماه از رونمایی ازاولین شهر موشکی سپاه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از این مکان بازدید کرد.

دستگیری تفنگداران آمریکایی در آبهای سرزمینی کشورمان

عصر روز سهشنبه 22 دی دو قایق تفنگداران آمریکایی به آبهای سرزمینی کشورمان در اطراف جزیره فارسی وارد شدند که بلافاصله در محاصره نیروی دریایی سپاه پاسدارن قرار گرفتند و بدون مقاومت زیادی تسلیم شدند. بعد از دستگیری نظامیان آمریکایی، نیروی دریایی و ناو هواپیمابر آمریکایی حدود 40 دقیقه رفتار غیرحرفهای و تحرکات هوایی و شناوری در منطقه داشتند که با اقدام به موقع نیروهای سپاه آرامش به منطقه برگشت.

براساس اظهارات سردار فدوی، از همان ابتدای کار تماسهای دیپلماتیک بین ایران و آمریکا و همچنین بین سپاه و وزارت خارجه تماس مستمری برقرار می شود و محمدجواد ظریف در جریان قضایا قرار میگیرد. جان کری نیز با ظریف تماس می گیرد و درخواست آزادی تفنگداران خود را مطرح می کند و وزیرخارجه کشورمان هم موضع قوی و محکمی میگیرد و اعلام میکند آنها در آبهای سرزمینی ما بودند و باید عذرخواهی کنید.

مسئولان سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه با رافت اسلامی با تفنگداران آمریکایی برخورد خواهد شد اعلام کردند از ده تفنگدار آمریکایی بازجویی میشود تا معلوم شود که حضور آنها در آبهای سرزمینی ایران عمدی بوده یا طبق آنچه مقامات آمریکایی اعلام میکنند ورود قایقها به آبهای ایران به دلیل مشکل فنی آنها بوده است. سردار شریف سخنگوی سپاه در همین راستا تاکید کرد که اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفتوگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بیربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت. همزمان با اظهارات، مقامات سیاسی آمریکا در تماسهای مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را درخواست کردند.

ظهر روز بعد دستگیری این تفنگداران، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای با اشاره به قطعیت غیرعمدی بودن ورود غیرقانونی و غیرمجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آبهای سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آبهای بین المللی خبر داد. پنتاگون هم با تأیید آزادی این نظامیان اعلام کردکه هیچ شواهدی دال بر این که سربازانش در مدت بازداشت مورد آزار قرار گرفتهاند وجود ندارد . وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از آزادی تفنگداران نیروی دریایی این کشور از ایرانیها برای حل این مساله تشکر کرد.

رزمایش موشکی سپاه

مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت سپاه پاسداران از دقایق اولیه بامداد سه شنبه 18 اسفند با شعار "نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایهی وحدت، همگرایی، همدلی و همزبانی" و با هدف نشان دادن "قدرت بازدارندگی" و "آمادگی همهجانبه ایران اسلامی برای مقابله با هرگونه تهدید علیه انقلاب، نظام و تمامیت ارضی کشور"، در چند مرحله در نقاط مختلف جغرافیای ایران اسلامی آغاز شد. در جریان آخرین روز رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشکهای بالستیک و نسل شهاب و موشکهای دوربرد نقطه زن قدر شلیک شد.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به موفقیتآمیز بودن پرتاب موشکهای بالستیک از سیلوها در این رزمایش گفت: این رزمایش با روشی متفاوتتر از رزمایشهای مشابه از چند روز گذشته با پرتاب انواع موشکهای بالستیک دوربرد، میان برد و کوتاه برد در مناطق گوناگونی از پهنه ایران اسلامی انجام شد.در آغاز مرحله نهایی رزمایش اقتدار ولایت، موشکهای پرتاب شده از سیلو، نقطهای در فاصله 700 کیلومتری را مورد اصابت و انهدام قرار دادند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تشریح مراحل و اقدامات صورت گرفته در رزمایش اقتدار ولایت خاطر نشان کرد: طی چند روز گذشته پرتاب انواع موشکهای بالستیک با بردهای 2000 کیلومتر، 800 کیلومتر، 500 کیلومتر و 300 کیلومتر صورت پذیرفته و طیف متنوعی از موشکهای ایرانی به غرش درآمدهاند.

هرچند همانطور که پیشبینی میشد این رزمایش با واکنشهای بینالمللی روبرو شد. بلافاصله پس از شلیک موشکها، سخنگوی کاخ سفید گفت که احتمال تحریم ایران به دلیل آزمایش های موشکی اخیر در این کشور غیرمحتمل نیست. با این وجود مقامات نظامی و سیاسی ایران بارها اعلام کردند که شروع کننده هیچ جنگی نخواهند بود و از توان نظامی برای دفاع از کشور استفاده خواهند کرد. سردار حاجی زاده اعلام کرد که رزمایش موشکی ایران یک برنامه عادی است که هرساله برگزار میشود و ربطی به برجام ندارد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربریاش در توئیتر نوشت که «نه برجام و نه قطعنامه شورای امنیت، هیچ یک ایران را از (فعالیت) با موشکهایی که برای سلاحهای هستهای طراحی نشدهاند، منع نمیکند. این سند را بخوانید: به انگلیسی ساده نوشته شده است، نه به زبان فنی حقوقی». در پایان هم نشست شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران که با جوسازیهای آمریکا و رژیم صهیونیستی تشکیل شد، بدون نتیجه پایان یافت و اعضای این شورا آزمایشهای موشکی اخیر ایران را نقض قطعنامه 2231 تشخیص ندادند.

شهادت سردار همدانی و مدافعان حرم

شهادت سردار همدانی در سوریه یکی دیگر ازاتفاقات در سال 94 بود. در سالی که گذشت ایران اسلامی بهترین فرزندان خود را فدای دفاع از جبهه مقاومت و حریم اهل بیت کرد که سردار همدانی از مشهورترین مدافعان حرمی بود که جان خود را در این راه فدا کرد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت دفاع در سال 94 انواع تجهیزات نظامی از جمله انواع موشکها، اژدرها و شناورهای مختلف را به ارتش و سپاه تحویل دادو وزیر دفاع با مقامات نظامی کشورهای مختلف دیدار داشت و قراردادهای همکاری نظامی میان دو کشور ایران و روسیه امضا شد و قراردادS300 هم تجدید شد و مقامات روسی از تحویل اینسامانه در ماههای آتی خبر دهند. حسین دهقان هم از رییسجمهور نشان ملی شجاعت دریافت کرد. اوج فعالیت وزارد دفاع، آزمایش موشک عماد در حین انجام مذاکرات هستهای بود.

پیگیری دیپلماسی دفاعی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال 94 با ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، دریاسالار جین گوا جانشین رئیس ستاد کل ارتش جمهوری خلق چین، ذاکر حسن اوف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان و سپهبد ذاکر حسناف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار داشت. وی همچنین به روسیه و چین هم سفر کرد و با مقامات نظامی دو کشور رایزنی کرد.

همچنین دو کشور ایرانو روسیه برای همکاری نظامی چند قرارداد امضا کردند و تحویل سامانه s300 نیز با توجه به تجدید قرارداد آن در ماههای آینده تحویل ایران داده میشود. وزیر دفاع همچنین نشان ملی درجه یک شجاعت را از رییسجمهور دریافت کرد.

تحویلدهی انواع موشکها و تجهیزات نظامی

در سال 94 وزارت دفاع سال پرکاری را پشت سر گذاشت و مجموعه تولیدی موشک کروز ضد کشتی نصرهواپایه، انبوهی از موشکهای کروز دریایی قدیر، دهها فروند شناور تندرو کلاس عاشورا، ذوالفقار و گشتی امداد و نجات و هواپیمای جدید جت جنگنده و آموزشی پیشرفته با نام صاعقه 2 را به نیروهای مسلح کشورمان تحویل داد. افتتاح خط تولید انبوه اژدر پیشرفته والفجرو خط تولید انبوه موشک کروز دریایی ضد ناو برد بلند، الحاق ناوشکن پیشرفته آموزشی دماوند به طور رسمی به ناوگان شمال و رونمایی از این پهپاد جنگنده مجهز به موشکهای هوا به هوا از اقدامات وزارت دفاع در این سال بود.

شلیک موشک عماد

در نوزدهم مهر امسال موشک دوربرد "عماد" با موفقیت آزمایش شد. وزیر دفاع در حاششیه این مراسم با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش قدرت بازدارندگی موثر جمهوری اسلامی ایران گفت: این موشک که تمامی مراحل طراحی وساخت آن توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت پذیرفته است، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف می باشد؛ که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده بطور کامل منهدم کند.

حسین دهقان همچنین تاکید کرد: ما برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچکس اجازه نمی گیریم و برنامه های دفاعی خود را بویژه در حوزه موشکی با قاطعیت دنبال می کنیم که موشک عماد یکی از مصادیق برجسته آن محسوب می شود.

البته شلیک این موشک که در حین انجام مذاکرات هستهای انجام شد، انعکاس زیادی در رسانههای بینالمللی داشت و بیشتر رسانههای معتبر دنیا درباره شلیک این موشک به اظهارنظر پرداختند.

سخنگوی کاخ سفید و کارشناسان سازمان ملل هم ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت به دلیل آزمایش موشک عماد متهم کردند. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به این ادعای آمریکاییها گفت که ایران زیر بار محدودیتهای دفاعی نرفته است. ایران مبنای دفاعی خود را براساس خشنودی یا استقبال آمریکاییها بنا نکرده است بلکه براساس نیازهای دفاعی کشور مبنای دفاعیمان بنا شده است.

وزیر دفاع دو ماه بعد یعنی در آذرماه با بیان اینکه موشک عماد یک موشک کاملاً متعارف است خاطرنشان کرد: در اوج فشار و جوسازی که آنها به راه انداخته بودند، آزمایش موشک عماد را انجام دادیم و برد و وضعیت آن را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: هدف ما از انجام این آزمایش این بود که میخواستیم یک چیز را به دنیا بگوییم که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای منافع ملی خودش عمل میکند و هیچ کس و هیچ قدرتی در هیچ جای عالم نمیتواند برای ملت و کشور ما تعیین تکلیف کند و هیچ محدودیتی را در این قضیه نخواهد پذیرفت. از روز اولی که برجام پذیرفته شد تا امروز حتی یک لحظه، یک روز، یک ساعت، نه تنها آزمایشات مختلف ما عقب نیفتاده، نه تنها رزمایشها، کارهای تولیدی و پژوهشی را محدود نکردیم، بلکه ابایی از اعلام آن نیز نداشتیم زیرا دفاع را حق مسلم و پذیرفته شده خود میدانیم و برای دفاع از کشورمان هرگونه سلاح و تجهیزات متعارف را که لازم باشد طراحی، تولید و عملیاتی خواهیم کرد.

نظر شما
پربیننده ها