به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، رئیس جمهور ترکمنستان بخشنامهای را صادر کرد که به موجب آن تعرفه بینالمللی حمل و نقل و ترانزیت ریلی کالا از طریق خط راه آهن قزاقستان –ترکمنستان-ایران، تا 50 درصد کاهش مییابد.
بر اساس این گزارش، این بخشنامه به منظور مساعدت در افزایش حجم انتقال و ترانزیت کالا از طریق خط راه آهن قزاقستان –ترکمنستان-ایران و نیز بهبود وضعیت مالی صنعت حملونقل ریلی این کشور صادر شده است.
به موجب بخشنامه مذکور به وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان دستور داده شدهاست که تعرفه بینالمللی حمل و ترانزیت همه نوع کالا از طریق خط آهن سه جانبه قزاقستان – ترکمنستان- ایران، در خاک ترکمنستان تا 50 درصد کاهش یابد.
آغاز بهرهبرداری از خط راه آهن ایران- ترکمنستان-قزاقستان در تاریخ 3 دسامبر سال 2014 میلادی با حضور «حسن روحانی»، «نور سلطان نظربایف» و «قربانقلی بردیمحمداف» رؤسای جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان از مهمترین رویداد سیاسی –اقتصادی ترکمنستان بود که در تاریخ معاصر روابط کشورهای ذینفع در آن به عنوان طرح قرن ثبت شد.
روسای جمهور ترکمنستان، ایران و قزاقستان در مراسم افتتاحیه این خطآهن بینالمللی آن را عامل مهم برقراری صلح و ثبات و نیز توسعه پایدار منطقهای و فرا منطقهای و ایجاد فصل جدید تعاملات حملو نقل و ترانزیت منطقهای توصیف کردند.
طول کل خط آهن ایران- ترکمنستان-قزاقستان 900 کیلومتر است و سهم ترکمنستان در این خط آهن حدود 700 کیلومتر است و بخش قزاقی خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در ماه می سال 2013 میلادی در منطقه «بولوشاک» در نزدیکی مرز قزاقستان و ترکمنستان با حضور رؤسای جمهوری و مقامات عالیرتبه 2 کشور افتتاح شد.
موافقتنامه اولیه احداث این خطآهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید و بیانیه مشترک صادره توسط سران 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر 1386 در تهران برگزار شد، موافقتنامه نهایی احداث این مسیر ریلی را تثبیت کرد.
گفته شده بود که با راهاندازی فاز اول این خطآهن قرار است سالانه 3 الی 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود.
کارشناسان بخش حملونقل بینالمللی معتقدند که با راهاندازی این خطآهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بینالمللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته میشود.
خط راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان به عبارت دیگر به عنوان کریدور ریلی «شمال – جنوب» نیز نامیده میشود و سایر کشورهای آسیای مرکزی،روسیه،چین و سایر کشورهای منطقه آسیای و اوراسیا اظهار علاقهمندی کردهاند که به این خط متصل شوند و یا از این خط به صورت فعال در امور حمل و نقل و ترانزیت کالا استفاده کنند.