لازمه توسعه واقعی وجود نیروی انسانی توسعه‌یافته است

استاندار فارس گفت: تا نیروی انسانی توسعه‌یافته نداشته باشیم، نمی‌توانیم از توسعه واقعی صحبت کنیم.
کد خبر: ۷۵۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۳ - 11June 2025
به گزارش دفاع‌پرس فارس، حسینعلی امیری در جلسه شورای آموزش و پرورش فارس، با بیان اینکه بدون آسیب‌شناسی محلی، منطقه‌ای و استانی اجرای بعضی از برنامه‌ها ممکن نیست، اظهار داشت: ابتکار استانی و ابتکار مدیران در اصلاح برنامه‌ها با واقعیت موجود باید مدنظر باشد.

لازمه توسعه واقعی وجود نیروی انسانی توسعه یافته است
 
وی با اشاره به طرح موضوعات متعدد در این جلسه، افزود: بعضی از این موضوعات و طرح‌ها برای شرایط ایده‌آل ارائه شده که به تصور بنده تحقق بخشی از آنها آمال و آرزو است.
 
استاندار فارس گفت: امید است نظام آموزش و پرورش ما در سطح جهانی بدرخشد و دانش‌آموزانی داشته باشیم که چند زبان زنده دنیا بلد باشند، اما واقعیت اکنون اینگونه نیست و باید منطبق با واقعیات برنامه‌ریزی کرد.
 
امیری همچنین یکی از دلایل تعدد طرح‌ها را نبود شرایط مطلوب در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: طرح‌های متعدد در عمل اجرایی نمی‌شوند، چرا که ابزار اجرایی لازم را ندارند. مثلا حقوق معلم کافی نیست، اماکن آموزشی به اندازه لازم نداریم و گرفتاری‌های دیگر و همچنین ساختار متناسب نیست و به همین دلیل طرح روی کاغذ می‌ماند.
 
وی که معتقد است یکی از آسیب‌هایی که در حال حاضر نظام تربیت ما را با تهدید مواجه می‌کند تعدد عناوینی است که اشاره شده، به بحث نیروی انسانی پرداخت و تاکید کرد: در همه زمینه‌ها تا نیروی انسانی توسعه یافته نداشته باشیم، نمی‌توانیم از توسعه واقعی صحبت کنیم.
 
استاندار فارس تاکید کرد: رفتار، کردار یک و برخورد یک معلم گاهی دانش آموزان بزهکار را در مسیر صحیح قرار می‌دهد؛ لذا تا معلم از متانت، اخلاق، ادب، فضل، دانش و سواد و برخوردار نباشد، اجرای طرح‌ها بی‌فایده است.
 
امیری خواستار بازبینی شرایط دوره‌های مختلف شد و گفت: چرا از نظام تعلیم تربیت راضی نیستیم؟ اگر می‌خواهیم در آموزش و پرورش، رکن درست کنیم باید منزلت معلم را مورد توجه قرار دهیم.
 
وی خواستار همکاری سازمان برنامه بودجه با نیازمندی‌های آموزش و پرورش شد و عنوان کرد: کار آموزش و پرورش یک کار اساسی و پایه‌ای است و به هیچ وجه هزینه نیست.
 
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش به مباحث دینی و اعتقادی اشاره و بیان کرد: نوع رفتار معلمان دینی می‌تواند دانش آموزان را به طرف توجه به ارزش‌های اسلامی، توجه به بر پایه اقامه نماز و موضوعات اعتقادی سوق دهد.  
 
امیری همچنین با تصریح بر این نکته که با فرسودگی فضای آموزشی مواجه هستیم، گفت: بعضی از مدارس غیر استاندارد یا ناامن هستند که برای مقاوم سازی آنها باید تلاش شود.
 
وی همچنین ضعف در زیرساخت‌های دیجیتال و اینترنت مراکز آموزشی، شرایط توزیع نیروی انسانی در سطح استان را هم مورد اشاره قرار داد.
 
محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه اظهار کرد: با بررسی وضعیت آموزش در ایران و به تبع آن استان فارس و بر اساس آمار‌های عملکردی دانش آموزان، کشور ما از یازده سال گذشته تاکنون روندی صعودی داشته است البته این روند هنوز با مطلوب فاصله دارد.
 
وی اضافه کرد: استان فارس بر اساس پایشی که مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری ارائه کرده است، از نظر نرخ بی‌سوادی افراد بالای شش سال در رتبه نهم کشور قرار دارد همچنین در خصوص کاهش درصد جمعیت بازمانده از تحصیل در سنین ۶ تا ۱۱ سال نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم.
 
مدیرکل آموزش و پرورش فارس از استمرار رشد نمرات امتحان نهایی دانش آموزان استان خبر داد و عنوان کرد: براساس پایش مجلس شورای اسلامی در موضوع «نسبت هزینه آموزش به کل هزینه خانوار» استان فارس در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.
 
دبیر شورای آموزش و پرورش فارس، از تهیه طرح «تربیت هوشمند» در استان فارس خبر داد و اذعان کرد: توانمند سازی معلمان معطوف به ارتقای ظرفیت‌های آنان در ارائه دروس؛ فارسی، علوم و ریاضی و همچنین بسط عدالت آموزشی از قوانینی است که در طرح تربیت هوشمند به آنها استناد کرده‌ایم.
 
وی اضافه کرد: ساحت‌های شش‌گانه تربیت در سند تحول بنیادین در طرح «تربیت هوشمند» دیده شده است و ذی‌نفعان کلیدی این طرح شامل معلم، دانش آموزان، والدین، مدیران و کادر اجرایی و نیرو‌های خدماتی می‌شود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها