گروه استانهای دفاعپرس ـ هوشنگ نوبخت؛ تاریخ به این روزها که در آن به سر میبریم خواهد پرداخت و آن را تحلیل خواهد کرد. نسلهای بعد، ما را آن گونه قضاوت میکنند که امروز عمل میکنیم و چه نیک است که بگذاریم ردپای خوبی از عملکرد ما در تاریخ آینده ثبت شود.
شک نداریم که در یکی از حساسترین دوران تاریخ کشور هستیم. شاید حساستر از جنگ تحمیلی و سرنوشت سازتر از دهها نبردی که در قرون گذشته تجربه کردیم.
امروز درگیر یک جنگ تمام عیار ترکیبی هستیم. شاید اولین و مهمترین جنگ ترکیبی عصر جدید در خاورمیانه که ناخواسته و تنها بر اساس یک جنایت آشکار از سمت رژیم صهیونیستی، ما هم در یک سوی آن قرار گرفتهایم.
اصطلاح جنگ ترکیبی برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ در پایان نامهای توسط ویلیام جی به کار برده شد. در سال ۲۰۰۵ نیز هافمن از اصطلاح جنگ ترکیبی استفاده کرد. از نظر هافمن جنگ هیبریدی شامل: جنگ نامنظم، تبلیغات و جنگ اطلاعاتی است. از نظر هافمن کارگزاران جنگ ترکیبی عبارتاند از: دولت، بازیگران غیردولتی، ارتش ها، گروههای شبه نظامی، شبکههای جنایی سازمان یافته و بازیگران غیرنظامی. ابعاد و جنبههای جنگ ترکیبی نیز عبارتاند از: جنبه نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی و فناوری که شامل رسانههای نوین نیز میشود.
جنگ ترکیبی تلاش میکند با استفاده از ابزارهایی مانند مهار عملیات نظامی طرف مقابل یا جلوگیری از حمایت سیاسی مردم به اهداف خود برسد. هدف جنگ ترکیبی بی ثبات کردن فرایندهای داخلی و خارجی یک دولت است. همچنین تشویق به بی ثباتی اقتصادی، سرخوردگی و نارضایتی مردم، انشعاب اقلیتها یا جمعیت آسیب دیده، ایجاد شرایط تشویق مهاجرت کنترل شده، سرکوب مقاومت مدنی و اختلال در زیرساختهای حیاتی از دیگر اهداف جنگ ترکیبی به شما میآید. فناوریهایی مانند رسانههای اجتماعی این امکان را برای یک بازیگر فراهم کردهاند که از را ه دور بر تمام نهادها و زیر ساختهای اصلی یک دولت تاثیر بگذارد.
اینک ما در حال کسب تجربهای نوین از حضور در یک نبرد سخت ترکیبی هستیم. نبردی نابرابر که در یک سمت آن رژیم صهیونیستی با پشتوانه ده کشور قدرتمند و برتر حوزه اقتصاد، سایبری، تکنولوژی و نظامی دنیا قرار دارد با همراهی یک امپراطوری عظیم رسانهای و ما در یک سمت دیگر با شرایطی متفاوت از آغاز جنگ تحمیلی با رژیم بعث عراق که تجربه اش تنها امید ما برای عبور از این کارزار است.
در جنگ ترکیبی همان قدر یک خبرنگار یا رسانه میتواند تاثیر گذار باشد که یک فرمانده ارشد نظامی که در اصل ماجرا قرار دارد. در جنگ ترکیبی، حوزه اقتصاد هم باید خود را در معادلات بگنجاند و شرایط تخصصی حوزه خود را مدیریت کند.
همین شناخت رژیم صهیونیستی از جنگ ترکیبی باعث شده که همزمان با حملات نظامی، اتاق خبر صداوسیما هم برایش اهمیت دارد و آن را به آتش می کشد.
اینک وقت آزمون و خطا برای ما در این جنگ پیچیده نیست. ناچاریم که همزمان بیاموزیم و عمل کنیم. باید پا به پای دشمن در همه حوزهها پیش برویم. میدان را به افسران نظامی بسپاریم و سنگر رسانه را خاکریزی برای دفاع از افکار عمومی قرار دهیم. در حوزه اقتصاد و معیشت مواظب هم باشیم و نگذاریم که ناامیدی که آفت جنگ ترکیبی است بر جامعه سایه بیفکند.
امید آفرینی، تبیین، تولید محتوا و اخبار درست و به موقع که هم بازدارنده باشد و هم حماسه ساز اینک بر عهده اصحاب رسانه است. جنگ سختی است ولی موسم هنرنمایی در کارزار جنگ نرم است. باید جلیقه پوشید، یک دست بر تفنگ و دستی دیگر بر دوربین و خودکار برد و به مورخان تلنگر زد که بعدها از ما به نیکی یاد کنند.
انتهای پیام/