به گزارش
دفاعپرس از کردستان، حجتالاسلام والمسلمین "پیام عبدالملکی" مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان، در گفتوگویی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، اظهار داشت: پیام مقام رهبری چراغ راهی است برای حوزههای علمیه که جامع و کامل و مختصر فرمودند حوزههای علمیه در چه مسائلی باید حرکت کنند و در چه قالبی این حرکت را ادامه دهند.
وی گفت: با توجه به پیام رهبری وظیفه حوزه باید در چند سطح تعریف شود؛ نخست اینکه وظایف شورای عالی و شورای سیاستگذاری مشخص و نقش آنها تحلیل شود، وظیفه شورای سیاستگذاری، وظیفه مرکز مدیریت، وظایف استانها و مدارس معلوم شود، در آن پنج محوری که رهبری فرمودند «حوزه باید مرکز علمی باشد، بهدنبال تربیت نیروی مهذب و کارآمد باشد، خط مقدم جبهه مقابله با تهدیدهای دنشمن باشد، مرکز مشارکت در تولید و تبیین نظامات اجتماعی باشد و نوآوری تمدنی برای جهان اسلام داشته باشد» باید در همه این سطوح نقش هر بخش برای تحقق این فرمایشات تحلیل شود.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالملکی افزود: اینجا گاهی نقش مسئولین حوزه مطرح میشود، گاه نقش اساتید است که نقش ویژهای در تحقق فرمایشات رهبری دارند، چراکه موتور محرکه حوزههای علمیه اساتید هستند، اساتید هستند که باید بر طلاب القائات و تبیین کنند و آنها را بهگونهای تربیت کنند که فرمایشات رهبری تحقق پیدا کند، از سویی طلبهها بیشترین جمعیت حوزههاست و نقش طلاب و فارغاتحصیلان نیز در این زمینه باید مشخص شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان با اشاره به مهمترین وظیفه حوزه که رهبری آن را «بلاغ مبین» بیان کردند و لازمه انجام آن را تربیت نیروی مهذب و کارآمد خواندند، گفت: رهبری بهجز این پیام در سال گذشته نیز فرموده بودند که وظیفه و اولویت اول حوزههای علمیه مسئله تبلیغ است و اینکه در این زمینه ما نیاز به چه نوع نیرویی داریم مسئله اول حوزهها باید باشد. یعنی وقتی میگوییم مسئله اول تبلیغ است، این مسئله بهصورت جدی مطرح شود و باید نیروی مدنظر برای اینکار نیز درنظر گرفته شود. رهبری در پیام اخیر خود فرمودند حوزهها به مسئله تربیت نیرو حوزهها باید توجه جدی داشته باشند، در مسئله طلبه مهذب و مقید به مسائل شرعی، مسلط به ابزارهای مختلف و طلبهای که بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشد، مردم جامعه ما در حال حاضر به این نوع طلبه نیاز دارند و حوزههای علمیه باید درصدد تربیت طلبهای با مشخصات عالم، فاضل، مهذب، بصیر و کارآمد باشند و وظیفه حوزه است که اقدامات لازم برای تربیت چنین طلبهای در نظر گرفته و انجام دهد.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالملکی با اشاره به ضرورت آشنایی حوزه با یافتههای روز جهان و همکاری با دانشگاهها که در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، گفت: آنچه که رهبری در پیام مهمشان فرمودند این بود که حوزه باید نظام آموزشی خود را اصلاح کند. طلبه نیاز به دوبال علم و تقوا دارد و تا این دو بال فعال نشود، طلبه نمیتواند خود به پرواز درآید و یا دیگران را به پرواز درآورد، برای اینکه این مسئله محقق شود، باید نظام آموزشی و تربیتی ما اصلاح شود، مطلبی که حضرت آقا چندبار در پیامشان آن را تأکید کردند که نیاز به اصلاح نظام آموزشی و تربیتی داریم.
وی افزود: نظام آموزشی ما در حوزه تا حدی نیاز به اصلاحاتی دارد، اما نظام تربیتی نداریم، نظام تربیتی که بتوان طلبه را به آن سپرد و نهایتاً خروجی خوبی را از آن بتوانیم داشته باشیم. اینکه رهبری در انتهای پیام خود فرمودند حوزههای علمیه باید با زمان و همزمان با آن پیش روند، نکته بسیار مهمی است. ما در جامعه مسائل مختلفی داریم و حوزه باید پاسخگوی این نیازها باشد، ما در عصری بهسر میبریم که ادعای تمدن نوین اسلامی داریم و تمدن نوین اسلامی اقتضائات علمی زیادی دارد، حوزههای علمیه باید بتواند پاسخگوی تمام اقتضائات نظام تمدن اسلامی باشد، این مربوط به عرصه پیشرو است. در عرصهای که پشت سر گذاشتیم، در بحث مبانی انقلاب اسلامی نیز رهبری بر بازپروری مبانی انقلاب تأکید داشتند یعنی طلبهها و حوزهها مسلط بر این زمینه باشند و برای مردم مبانی اسلام را تبیین کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان بیان کرد: حفظ روحیه انقلابی و جهادی چیزی است که برای حوزههای علمیه اوجب واجبات است و طلبه باید روحیه جهادی داشته باشد، کما اینکه رهبری معظم انقلاب در بحث تبلیغ فرمودند «ما به پرورش مجاهد فرهنگی نیاز داریم» ما به مجاهد فرهنگی نیاز داریم که ابزارهای لازم را در دست دارد و برای رسیدن به افق آن تمدن نوین اسلامی حوزه به تنهایی نمیتواند، چرا که در جامعه عرصههای مختلفی وجود دارد و در این مورد تعامل با دانشگاه یکی از مسائلی است که بسیار مهم است و ما ناگزیریم که تعامل سازنده علمی با دانشگاه داشته باشیم و صرف برگزاری چند کنفرانس و تدریس نیست، قطعاً باید ریزموضوعات مورد نیاز تمدن نوین جامعه متمدن اسلامی استخراج شود و کارگروهها و تشکلها و پژوهشکدهها پای کار بیایند و متشکل از حوزه و دانشگاه روی آن کار کنند تا به نتیجه برسیم. ما در زمینههای علوم انسانی، اداره جامعه و مسائل اقتصادی مشکل داریم و در تولید نظامات اجتماعی، باید دید در مسائل اجتماعی نقش حوزه چیست، در مسائل اقتصادی و فرهنگی حوزه چه نقشی دارد و چه اثراتی دارد.
وی افزود: حوزه اگر که بخواهد طبق فرموده رهبری کارآمد و پیشرو باشد، باید در جامعه جایگاه خود را پیدا کند، در مبحث اثر تبلیغ و حضور علمی حوزه متأسفانه ظهور کمی دارد، در مسأله تربیتی و فرهنگی جامعه که بدست حوزههای علمیه است ما ضعف داریم، در مسأله اداره جامعه در بخشهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سیاسی حوزههای علمیه باید نقش خود را بیابد و در تربیت نیروهای طلبهای که با انگیزه و خوشبین به آینده هستند، فعال عمل کند.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالملکی با اشاره به پیام رهبر انقلاب درباره حوزه خواهران، گفت: بهطور قطع در حال حاضر گوی سبقت را در تمام مسائلی که میتوان مطرح کرد، چون تعداد طلاب و تعداد مدارس تا حضور مبلغان و اثرگذاری در جامعه، حوزههای علمیه خواهران از حوزههای علمیه برادران ربوده است و جای خوشحالی دارد حوزهای که چند دهه قدمت دارد و شاید کمتر از دو دهه است کار رسمی خود را آغاز کرده، توانسته چنین مؤثر باشد و این تعداد طلبه به جامعه تحویل دهد، البته که این نباید باعث کمکاری ما شود. رهبری فرمودند چه نوع طلبهای نیاز است؛ طلبه عالم، فاضل، مهذب، بصیر و کارآمد نیاز است. حوزه علمیه باید برای تربیت چنین طلبهای تلاش کند، طلبهای که از حیث علمی، اخلاقی، تربیتی، بصیرتی، کارآمد و توانا بودن در جامعه بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، این وظیفه حوزه علمیه خواهران است که در این زمینه باید به صورت جدی ورود کند.
وی گفت: مسأله تبلیغ مسأله دیگری بود که رهبری فرمودند اولویت اول حوزههاست و حوزه علمیه خواهران بایستی در زمینه تبلیغ این را سرلوحه قرار دهد، البته که در حال حاضر با همتی که بزرگواران داشتهاند در مبحث تبلیغ بارقه امیدی به خود گرفته و طلبهها امیدوار شدهاند، ولی هنوز کارهای زیادی پیشروی ماست، طلبههای ما نیاز به آموزشها، مهارتها، ابزارها و محتواهایی دارد که در جامعه به آن نیاز دارند، اما دستش خالی است و در این زمینه حوزه خواهران باید بهصورت جدی به ایفای نقش بپردازد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان افزود: حوزه علمیه باید بتواند از انزوایی که طلاب در میان مردم و در برخی جاها دارد، خود را خارج کند و در مجامع علمی ظهور و بروز جدی داشته باشد و در مسائل مختلف ارتباط با دانشگاهها و نهادها داشته و حرف برای گفتن داشته باشد و خود را نشان دهد. همچنین در مسأله تربیت طلبه اساتید به عنوان موتور محرکه طلاب نقش جدی دارند و برای آنان باید فکر جدی شود، طلبۀ ما اگر بخواهد عالم بشود، استاد این کار را میکند، طلبه اگر بخواهد مهذب باشد و روح تقوا و معنویت داشته باشد، باید استاد این کار را انجام دهد، مدیر استان و مدیر مدرسه و همکاران مرکز مدیریت و.. در تربیت طلبه نقش مستقیم ندارند، بیشترین تأثیرگذاری از استاد است و باید به استاد محتوا و انگیزه دارد و او را در همه زمینهها تقویت کرد تا بتواند کار کند و این نیاز به توجه جدی در این زمینه دارد و هنوز به حد مطلوبی که باید باشیم نرسیدیم.
وی افزود: طلبهها آن انگیزه لازم را ندارند، رهبری در پیام خود فرمودند «طلبه باانگیزه و خوشبین به آینده، طلبهای که نسبت به طلبه بودنش افتخار کند و با افتخار نقشی را در جامعه ایفا کند»، چنین چیزی در میان طلاب ضعیف است و آسیبهایی داریم که طلبه ما آن نقش خود را در جامعه نیافته است هرچند رشدی که در حوزه علمیه خواهران وجود دارد نویدبخش این امید است که در آینده به همه این قلهها برسیم، چرا که حوزههای علمیه خواهران در این دهه رشد بسیار خوبی داشته است، در یک کلام اینکه حوزههای علمیه خواهران باید بتوانند خروجی خوبی که بهدرد جامعه میخورد از حیث طلبه عالم، فاضل، مهذب، بصیر و کارآمد تحویل جامعه دهد که آنچه که رهبری فرمودند در جامعه محقق شود.
انتهای پیام/