به گزاش دفاعپرس از خراسان رضوی، سومین قسمت از فصل دهم برنامه تلویزیونی «توحیدخانه»، از تولیدات مشترک مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و شبکه یک سیما، میزبان حجتالاسلاموالمسلمین «محمدجواد نظافت یزدی» کارشناس دینی و رئیس مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و عضو شورایعالی حوزه علمیه خراسان، بود.
قمر بنیهاشم، الگوی اهل ایمان
حجتالاسلام نظافت در این ویژهبرنامه تلویزیونی با اشاره به نقش حضرت عباس (ع) در تقویت روحیۀ حماسی و مقاومت ملت ایران، اظها داشت: حضرت ابوالفضل (ع) در میان شهدای کربلا درخشش خاصی دارد و اوصافی که برای ایشان از زبان اهلبیت عمت و طهارت علیهمالسلام بیان شده، جایگاه ویژۀ ایشان را نشان میدهد؛ بهطوری که در روایات آمده است حضرت عباس (ع) شهیدی است که همه شهدا در روز قیامت به او غبطه میخورند و این امتیازات باعث شده که حضرت ابوالفضل (ع) به عنوان الگوی اهل ایمان و مجاهدان، قرار بگیرد.
این کارشناس دینی، با تأکید بر اینکه خدا بیحساب به کسی مقام نمیدهد، تصریح کرد: حضرت ابوالفضل (ع) از آزمایشهای مختلفی عبور کردند تا شایستۀ این مقام شدند به بیان دیگر؛ با ربوبیت خدای متعال، مقبرۀ حضرت ابوالفضل (ع) جدا شده تا در میان شهدا گم نشود تا نقشبرجستهٔ خود را در تاریخ، ایفا کند.
وی با اشاره ویژگیهای حضرت عباس (ع) تصریح کرد: قمر بنیهاشم (ع) هیچگاه خود را رقیب فرزندان حضرت زهرا (س) ندانست و همواره میگفت: «جانم فدای ایشان باد». حضرت ابوالفضل (ع) با اینکه از نظر علمی، دارای مرتبۀ اجتهاد و علامه بود، تنها یک خطبه در بالای کعبه از ایشان نقل شده که خطبهای با مضامین بلند است؛ زیرا بر این باور بود که باید پابهرکاب باشد و تا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند، وی نباید سخن بگوید و خود را، نشان بدهد. ازاینرو، رفتار حضرت ابوالفضل (ع) بسیار ارزشمند است و البته در دامن مادری پرورشیافته که خود را هیچگاه هم ردیف حضرت زهرا (س) نمیدانست. بسیار مهم است که هر کسی در این دنیا جایگاه خود را بداند و در همان جایگاه قرار بگیرد.
حجتالاسلام نظافت در ادامه افزود: همانگونه که قرآن در آیه ۵۴ سوه نساء میفرماید: «َأَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا (با اينكه به مردم (پيامبر و خاندانش) در برابر آنچه خدا از فضلش به آنها بخشيده، حسد ميورزند (چرا حسد ميورزند) با اينكه به آل ابراهيم (كه يهود از خاندان او هستند) كتاب و حكمت داديم و حكومت عظيمي در اختيار آنها قرار داديم)»؛ بر همین اساس، مشکل مخالفان اهلبیت (ع) حسادت است.
عبد صالح خدا
رئیس مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) با اشاره به اینکه «عبد» بودن اولین توصیفی است که از حضرت عباس (ع) در زیارت ایشان آمده، تأکید کرد: این همان توصیفی است که هنگام سلام نماز دربارۀ حضرت رسول (ص) میگوییم و ایشان را عبد و سپس رسول میدانیم. این مقام، مقام والایی است؛ زیرا کسی که عبد خدا است، بنده شهوت و مقام و دنیا نیست. در زیارت، سپس حضرت عباس (ع) را صالح یعنی کسی که آنقدر عمل صالح انجام داده که صلاح در او نهادینه شده، توصیف کرده است.
وی با بیان اینکه، ائمه (ع) حکیم بودند و نیاز به عزاداری ما ندارند، بلکه خواستهاند ما با عزاداری، زندگی خود را دینی کنیم، خاطرنشان کرد: ویژگی برجستۀ حضرت عباس (ع)، وفاداری است و اگر وفاداری در زندگی ما جا بیفتد، دنیا و آخرت ما را، آباد خواهد کرد. دین آمده تا زندگی ما را درست کند و تا زندگی ما درست نشود، آخرت ما درست نخواهد شد، زیرا نسبت دنیا و آخرت، یک نسبت اینهمانی است.
حجتالاسلام نظافت، با اشاره به مؤلفههای شخصیتی حضرت ابوالفضل (ع)، یادآور شد: زیارت حضرت ابوالفضل (ع) که از ناحیه امام معصوم (ع) به دست ما رسیده، اوج ویژگیهای ایشان را نشان میدهد. از ویژگیهای قمر بنیهاشم (ع) در آن زیارتنامه، اطاعت ایشان از خدا و رسول و ائمه (ع) است، اطاعتی سرشار از شوق و عشق و بااخلاص تمام که نشاندهندۀ معرفت آن حضرت به توحید و نبوت و امامت، است.
عضو شورایعالی حوزه علمیه خراسان؛ خیرخواهی و دلسوزی را ویژگی دیگر حضرت عباس (ع) برشمرد و ابراز داشت: حضرت عباس (ع) حتی برای مخالفان خود نیز دلسوز بود تا شاید کسی نجات یابد. ایشان همچون ائمه اطهار (ع) از کشتهشدن مخالفان خوشحال نمیشدند؛ بلکه در پی هدایتکردن مردم برای نجات آنها بودند؛ لذا جهاد تبیین داشتند.
وی با تأکید بر اینکه، حضرت ابوالفضل (ع) هنگام آبآوردن؛ دشمن را موعظه کرد، در تکمیل صحبت خود گفت: حضرت عباس (ع) نهایت جهد و کوشش خود را به کار گرفت و این، نشان وفاداری ایشان است. مواسات ابوالفضل (ع) با امام حسین (ع) وقتی به یاد تشنگی امام (ع) افتاد و آب ننوشید، الگوی پرجاذبهای برای عالم است.
نسبت تاسوعا و عاشورا
حجتالاسلام نظافت در بخش دیگری از صحبت خود به تبیین نسبت تاسوعا و عاشورا پرداخت و یادآور شد: رد اماننامه در شب عاشورا و نیز تصمیم یاران به ماندن با حضرت در آن شب، بسیار مهم است. هنگامی که اصحاب تصمیم به ماندن گرفتند، امام حسین (ع) جایگاه آنها در بهشت را به ایشان نشان داد و اینگونه بود که هیچگونه ترس، سستی و عقبنشینی در یاران سیدالشهدا (ع) مشاهده نمیشد؛ زیرا وقتی تصمیم الهی گرفته میشود، امدادهای الهی نیز، به کمک میآید.
این کارشناس دینی؛ محبت، وفاداری و نیز مناجاتهای شب عاشورا را نمونۀ عشقورزی باخدا عنوان کرد و افزود: اگر کسی رابطۀ خود را باخدا محکم نکند در بزنگاهها نمیتواند پای حق بایستد. سیدالشهدا (ع) و اصحابشان حماسهای مردانه در عالم خلق کردند که همه را تحتتأثیر قرار داده و حرارتی در قلوب مؤمنین ایجاد کرده که هیچگاه سرد نمیشود.
انتهای پیام/