روایتی از نخستین سفیر و شهید اهل‌بیت از کربلای ایران؛

"مشهد اردهال" مرواریدی در دیار کاشان

بعضی از خطه‌های جغرافیا گنجی پنهان در خود دارند، گنجی که اهالی کاشان هم از آن بهره مند هستند،گنجینه‌ای که همانند یک دُر در این جغرافیا می‌درخشد.
کد خبر: ۷۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ - 06April 2016

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کاشان دیاری وصف ناشدنی است، دیار هنر، ادب و شعر اما در میان چرخش دوران هنر، ادب و شعر گوشه دیگر این دیار تو را به سوی خود میخواند.


درست 42 کیلومتری غرب دیار کاشان مروارید و یادگاری از اهل بیت تو را به سوی خودش میخواند، بعضی از خطههای جغرافیا گنجی پنهان در خود دارند، گنجی که اهالی کاشان هم از آن بهرهمند هستند، گنجینهای که همانند یک دُر در این جغرافیا میدرخشد. این گنجینه مرواریدی در تاریخ اسلام است و برگ تاریخ در این منطقه باز هم ورق تکرار خورد تا نیاکان خود را با رشادتها و جوانمردیهایشان باز هم به یاد مردم آورد.

مرواریدی در دیار کاشان

در همین خطه، در بخشی از دیار کاشان که به روستای مشهد قالی نیز معروف است حوالی نور و آفتاب و معنویت علیبن محمد باقر (ع) فرزند بلافصل امام پنجم شیعیان امام محمد باقر (ع) آرمیده است.

روستای مشهد اردهال یا همان مشهد قالی که در همسایگی دامنه شرقی "قله اردهال کاشان" واقع شده در خود یادگار اهل بیت را دارد، بارگاه مقدس امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) فرزند امام محمد باقر(ع) که قدمت آن به سده ششم هجری میرسد در این مکان میدرخشد. در صحن آن شاعر پارسی گوی سهراب سپهری نیز آرمیده و خوش به سعادت این شاعر که در کنار این بزرگوار قرار دارد.

امروز؛ سالروز شهادت این بزرگوار است روزی که پس از 55 سال از حادثه عاشورا باز هم این واقعه تکرار شد.

طوماری که توسط مردم برای امام باقر (ع) ارسال شد

حجتالاسلام رضا صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به تسنیم گفت: بارگاه مشهد اردهال روایت زندگی و شهادت سلطان علی بن محمد باقر (ع) است که به دعوت مردم فین به این روستا عزیمت کرد.

روزگار عجیبی است مردم در هر دوره زمانی به دنبال شریعت و منجی هستند چه الان و چه در زمان شهادت این بزرگوار، وقتی همگی متفقالقول قاصدی را به مدینه نزد امام محمد باقر (ع) فرستاده بودند و از او درخواست پیشوایی را داشتند.


نخستین سفیر و نخستین نماز جماعت

صادقی گفت: سلطان علی بن محمد باقر (ع) نخستین سفیر اهل بیت به خاک ایران است زیرا مردم با ارسال طومار درخواست مبلغ دین و شریعت نموده بودند، ایشان نخستین سفیر اهل بیت در این ایران هستند که وی را پدرش حضرت محمد باقر(ع) انتخاب کرد و به این سرزمین فرستاد.


خاک مشهد اردهال پر از قدمهای فرزند امام پنجم مسلمین است که قطعا قدم نهادن در چنین جغرافیا و سرزمینی آرامشی عمیق به هر شخصی عطا میکند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به نکتهای جالب نیز اشاره کرد و گفت: با ورود ایشان به خاک ایران و استقرار در منطقه مربوطه نخستین نماز جماعت و نماز جمعه اقامه میشود، در واقع پیش از آن در ایران چنین نماز جماعتی اقامه نشده بود و ایشان جزء نخستینها در اقامه نماز جماعت در کشور هستند.


"چه خوب مکانی است اردهال پس به آن التزام و تمسک پیدا کنید"

در کتاب مجموعه تاریخی مشهد اردهال (کاشان) نوشته حسین فرخ یار آمده است: سلطان علی بن محمد باقر (ع) در آن زمان بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود که این سبب حسادت دشمنان وی میشود؛ وی به مدت 3 سال در میان عاشقان و دلباختگان اهلبیت به ارشاد مردم ولایتمدار پرداخت.


همچنین آمده است که درخصوص مقام والای آن حضرت روایتهای متعددی نقل شده که از جمله آن میتوان به حدیث حضرت امام صادق (ع) اشاره کرد که میفرماید: هرکس برادرم حضرت علیابن باقر (ع) را در اردهال زیارت کند، مانند کسی است که قبر جدم حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده باشد و همچنین حضرت امام رضا (ع) میفرماید "نعم الموضع الاردهال فلزم و تمسک به"، چه خوب مکانی است اردهال پس به آن التزام و تمسک پیدا کنید.


کربلای ایران، کربلا را باز هم دید

صادقی نیز با اشاره به شهادت این بزرگوار بیان کرد: هنگامی که سلطان علی بن محمد باقر (ع) با تعدادی از اصحاب خود به سمت قزوین در حرکت بودند در بین راه با دشمن درگیر میشوند که دشمنان در جنگ نابرابر سر ایشان را از بدن جدا کرده و با خود میبرند.

وی گفت: هنگامی که مردم متوجه میشوند با چوب بهدنبال دشمن میآیند که میبینند دشمن ایشان را به شهادت رسانده و کار از کار گذشته بود، در واقعه این منطقه به کربلای ایران نیز معروف است زیرا نحوه شهادت ایشان با واقعه کربلا شبیه به هم است با این تفاوت که پیکر مطهر امام حسین (ع) را در حصیر و پیکر مطهر ایشان را در قالی پیچیدند.


خیلی وقتها تاریخ باز هم تکرار میشود. واقعه کربلا اینبار پس از 55 سال در ایران تکرار شد، واقعهای که مسلمانان و مردم ایران هنوز هم داغدار آن هستند.

در روایات آمده است: آنها حضرت را در قالی میپیچند و در نهر آبی که در آن نزدیکی است، شستوشو میدهند و دفن میکنند، از آن زمان تاکنون همه ساله در دومین جمعه مهر ماه و با حضور هزاران نفر از مردم فین و کاشان آیین سنتی مذهبی قالیشویان برگزار میشود.

سلطان علی بن محمد باقر (ع) با شهادت خود رسمی کهن را به یادگار گذاشت که پس از آن به عنوان میراث معنوی ناملموس نیز به ثبت یونسکو رسید، در مراسم قالیشویان مشهد اردهال مردم منطقه چوب به دست، قالیهای آن بارگاه مقدس را در نهر میشویند، قالی شویی با این چوبها روایات متعددی دارد که نزدیکترین آن بیانکننده حس انتقامجوئی مردم این خطه از نحوه شهادت ناجوانمردانه فرزند امام پنجم مسلمین است.

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها