به گزارش دفاعپرس از لرستان، «قدرت اله ولدی» فرماندار بروجرد امروز (یکشنبه) در نشست شورای ترافیک بروجرد با گلایه از تاخیر در اجرای مصوبات شورای ترافیک، اظهار داشت: با وجود گذشت ۵۰ روز از تصویب برخی طرحها، همچنان اقدام تعیینکنندهای صورت نگرفته و لازم است همه دستگاههای مسوول پیگیری اجرای تعهدات خود را در اولویت قرار دهند.
وی با بیان اینکه افزایش ۲ برابری تصادفات در آستانه اربعین، ضرورت عملیاتی کردن مصوبات و ارتقای ایمنی را دوچندان کرده، بر بازسازی گاردریلها و علائم هشداردهنده و سایر تجهیزات ایمنی در مسیرهای پرتردد شهرستان تاکید کرد.
فرماندار بروجرد بیان کرد: اقدامات عملی به گونهای باید انجام شود تا آمار فوتیها کاهش یابد و با توجه به اینکه عامل انسانی و خستگی و خواب آلودگی بخش عمده علل تصادفات است مسایل آگاهی رسانی و آموزش اولویت دارد، اما باید در حوزه راه و جاده هم اقدامات ایمنی انجام شود.
به گفته ولدی در سال جاری اعتبارات عمرانی خوبی به شهرستان اختصاص یافته و نبود بودجه نباید مانعی بر سر راه اقدامات موثر و اجرای مصوبات باشد.
وی ادامه داد: همه عوامل از اجرای قانون گرفته تا نظارت، باید همزمان و موثر عمل کنند و کمبود منابع نباید بهانهای برای بیتوجهی به توصیههای ایمنی شود.
معاون استاندار ضمن اشاره به اینکه بروز حوادث منجر به فوت بیشتر ناشی از خستگی و خوابآلودگی رانندگان در گردنه هیراب بوده و سهم مشکلات ساختاری جاده کمتر است، از همه دستگاهها خواست علاوه بر مراقبت، برنامههای آموزشی و بازدارنده را نیز توسعه دهند.
ولدی از عملکرد کمیتههای ۱۲گانه شب عید بروجرد و تلاش سپاه برای آمادهسازی استراحتگاههای ویژه زائران اربعین قدردانی کرد و همکاری همه دستگاهها برای مدیریت مطلوب این ایام را ضروری برشمرد.
وی بخش دیگری از این نشست، لزوم پیگیری جدی پروژه فیبر نوری و رفع مشکلات قطع برق عنوان شد و مقرر شد تا وضعیت مصوبات معوق ظرف مدت کوتاهی تعیین تکلیف شود.
معاون عملیات پلیس راه لرستان گفت: شهرستان بروجرد با دارا بودن تنها ۹.۵ درصد از راههای استان، ۱۳ تا ۱۴ درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ یدالله نادری افزود: در چهار ماهه نخست امسال، روند تصادفات منجر به فوت در این شهرستان نه کاهشی و نه افزایشی داشته و ۹ نفر افزایش متوفیان بر اثر حوادث رانندگی داشته است.
وی گفت: محور بروجرد - اراک بیشترین تلفات منجر به فوت را داشته است. عامل انسانی اولویت نخست علل تصادفات بوده، اما متولیان نیز باید در حوزه عملیات پیشگیری و برخورد با تخلفات مؤثرتر عمل کنند.
وی بیان کرد: پیشنهاد میشود دو خروجی اضطراری در محور اراک-خرمآباد ایجاد شود تا در صورت نقص فنی خودرو، راه خروج ایمن فراهم باشد. این خروجیها هنوز کامل نیستند و در یکی از تصادفات منجر به فوت دو نفر، غیراستاندارد بودن این خروجیها عامل اصلی بوده است.
معاون عملیات پلیس راه لرستان افزود: در زمستان سال گذشته، حدود دیماه، در کارگروه ایمنی اداره کل راهداری، مقرر شد یک یا دو خروجی اضطراری در مسیر سرازیری از سمت اراک به خرمآباد احداث، تجهیز و علامتگذاری شود تا در صورت نقص فنی خودرو، راننده بتواند وسیله را متوقف کند. متأسفانه این خروجیها کامل نیستند و نیمهتمام بودن آنها رانندگان را گمراه میکند؛ رانندهای که در سرازیری با نقص فنی مواجه میشود، ممکن است وارد این خروجی شود، اما به دلیل عدم استاندارد لازم در شیب، وسیله متوقف نمیشود. یکی از تصادفات منجر به فوت دو نفر نیز به همین دلیل رخ داده است.
نادری در ادامه پیشنهاد داد: کمربندی بروجرد و حد فاصل پلیس راه تا پادگان مهندسی نباید با نگاه برونشهری و بزرگراهی دیده شود.
وی یادآور شد: این محدوده احاطهشده با شهرکهای صنعتی، کارگاههای فعال و بخشهای مسکونی است و ضرورت ندارد سرعت طرح ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر باشد. در سالهای گذشته، برای علاج این مسئله به سرعتگیرهای غیرضروری روی آوردهایم که موجب خسارت به اموال مردم میشود. در حالی که دوربینهای کنترل سرعت میتوانند فاصله ۱۰ کیلومتری را کنترل کنند و رانندگان متخلف را جریمه نمایند، اما کمبود منابع و اعتبارات بهانه میشود. بنابراین، از سر ناچاری به رویه غلط سرعتگیرها روی میآوریم.
وی تأکید کرد: اگر امکان استفاده از تجهیزات هوشمند آرامسازی وجود ندارد، حداقل بر اساس نشریه ابلاغی وزارت راه، سرعتگاههای ایمن و آرام احداث شود. همچنین، تابلوهای پیشآگهی و محدودیت سرعت طراحی و نصب گردد. این محدوده به دلیل ظرفیت بالای تردد و اشباع سطح سرویس، همواره شاهد تصادفات عابرین پیاده است پیشنهاد میشود در، بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه برای بررسی این تقاطعها اقدام شود و اگر لازم، مشاورانی از اداره عملیات جادهای استان اعزام تا فضای مناسب و جانپناه برای گردش ایجاد شود یا اگر ایمنی ندارد، مسدود گردد.
سرهنگ نادری در رابطه با پروژههای عمرانی افزود: در کل استان لرستان، پنج پروژه نیمهکاره راههای اصلی وجود دارد که طول آنها کمتر از یک درصد راهها است، اما سهم حوادث آنها در سه چهار سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است. با اهتمام اداره کل راه و شهرسازی، برخی در شرف افتتاح هستند.
وی گفت: استان لرستان روزانه حدود ۴۸۰ هزار تردد دارد، سهم حوزه بروجرد در سال گذشته و امسال حدود پنج تا شش درصد است. بنابراین، دست کمک به سوی فعالان فرهنگی، رسانههای محلی و شبکههای اجتماعی دراز میکنیم تا مردم را به رعایت قوانین دعوت کنند. در حوزه عمرانی، اقدامات اصلاحی در شبکه راهها انجام شود.
انتهای پیام/