با هم‌افزایی بخش‌های مختلف زمینه اشتغال پایدار در کردستان فراهم شود

معاون اقتصادی استاندار کردستان با انتقاد از اعطای تسهیلات اشتغال بدون توجه به توانمندی فنی متقاضیان گفت: اگر فردی فاقد مهارت باشد دریافت تسهیلات نمی‌تواند منجر به ایجاد شغل پایدار شود. اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که اخیراً به تصویب مجلس رسیده مسیری قانونی و شفاف برای اجرای مأموریت‌های این سازمان فراهم کرده و گامی رو به جلو در توانمندسازی نیروی انسانی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۷۶۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۴ - 05August 2025
به گزارش دفاع‌پرس از کردستان، «ارسلان ازهاری» معاون امور اقتصادی استانداری کردستان، در جلسه کارگروه توسعه مهارت‌های استان با تبریک هفته ملی مهارت به فعالان این حوزه، بر اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه اشتغال تأکید کرد و گفت: اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که اخیراً به تصویب مجلس رسیده مسیری قانونی و شفاف برای اجرای مأموریت‌های این سازمان فراهم کرده و گامی رو به جلو در توانمندسازی نیروی انسانی محسوب می‌شود.
 
با هم‌افزایی بخش‌های مختلف زمینه اشتغال پایدار در کردستان فراهم شود
 
ازهاری با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در دو قالب رسمی و غیررسمی تعریف می‌شوند، افزود: آموزش رسمی در اختیار آموزش‌وپرورش و آموزش غیررسمی بر عهده سازمان فنی و حرفه‌ای است که نقش مهمی در توانمندسازی جویندگان کار دارد.
 
وی در ادامه اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از ثروتمندترین دستگاه‌های اجرایی کشور از نظر فضا، تجهیزات و زیرساخت‌هاست، این سازمان دارای حدود ۶۰۰ مرکز دولتی و بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد در سطح کشور است که می‌توانند نقش مهمی در ارتقاء مهارت‌های تخصصی ایفا کنند.
 
معاون استاندار با اشاره به سیاست حمایتی سازمان از آموزشگاه‌های آزاد گفت: هر کجا که امکان فعالیت بخش خصوصی وجود داشته باشد، مجوز صادر می‌شود و مراکز دولتی بیشتر در مناطق محروم و جا‌هایی که امکان راه‌اندازی آموزشگاه آزاد نیست، فعال می‌شوند.
 
وی تأکید کرد: مراکز دولتی و آزاد رقیب یکدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر در تحقق مأموریت‌های آموزشی استان هستند.
 
ازهاری همچنین با اشاره به ارزش بین‌المللی گواهینامه‌های صادره از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: این گواهی‌ها در سطح جهانی معتبرند، اما باید با بازبینی و به‌روزرسانی مستمر متناسب با نیاز بازار کار، اعتبار و اثرگذاری خود را حفظ کنند.
 
وی با انتقاد از اعطای تسهیلات اشتغال بدون توجه به توانمندی فنی متقاضیان گفت: اگر فردی فاقد مهارت باشددریافت تسهیلات نمی‌تواند منجر به ایجاد شغل پایدار شود. از این‌رو باید شرط دریافت وام، گذراندن دوره آموزشی و اخذ گواهینامه مهارتی باشد تا از اتلاف منابع جلوگیری شود.
 
ازهاری خواستار مطالبه‌گری رسانه‌ها در زمینه اجرای دقیق اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و پیگیری موضوع مهارت‌آموزی در دستگاه‌های اجرایی شد و اظهار امیدواری کرد که با هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف، زمینه اشتغال مؤثر و پایدار در استان کردستان فراهم شود.
 
ازهاری در ادامه سخنان خود از دستگاه‌های اجرایی خواست که همکاری لازم را با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای داشته باشند و افزود: تفاهم‌نامه‌هایی همچون "هم‌نوا" بین آموزش و پرورش و فنی‌و‌حرفه‌ای امضا شده است و ده دستگاه اجرایی مشخص شده‌اند که باید برای راه‌اندازی هنرستان‌های مهارتی در مهرماه آماده باشند و دانش‌آموز جذب کنند. این موضوع در جلسات با تهران نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به تجربیات موفق آموزشی در زندان‌ها، پادگان‌ها و لشکر‌های نظامی گفت: در زندان‌ها دوره‌های خوبی برگزار شده و زندانیان پس از آزادی مستقیماً وارد بازار کار می‌شوند برای سربازان نیز در پادگان‌ها چنین آموزش‌هایی اجرا شده که بسیار ارزشمند است. 
 
معاون استاندار همچنین قول پیگیری تسهیلات بانکی مربوط به نیرو‌های مسلح را در کارگروه اشتغال داد.
 
وی ادامه داد: آموزش‌های مهارتی باید تقاضامحور باشند نه صرفاً بر پایه برنامه‌های روتین دوره‌ها باید متناسب با نیاز بازار، به‌روز و مجهز به تجهیزات آموزشی جدید باشند نمی‌توان با خودرو‌های قدیمی، نیروی ماهر برای صنعت خودروسازی امروز تربیت کرد.
 
ازهاری گفت: یکی از مراکز در کشور با کمک شرکت‌های خارجی، خودرو‌های روز را برای آموزش مهارت‌های پس از فروش و تعمیرات وارد می‌کرد که باید در مراکز فنی و حرفه‌ای دیگر هم اجرا شود.
 
وی با تاکید لزوم فرهنگ‌سازی عمومی از صداوسیما خواست تا در زمینه اهمیت آموزش‌های مهارتی، اطلاع‌رسانی گسترده‌تری انجام دهد و از ظرفیت همکاری با کشور عراق و اقلیم کردستان یاد کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌هایی در گذشته با اقلیم داشته‌ایم و علاقه‌مندی طرف عراقی برای برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران وجود دارد مرکز مریوان نیز برای این همکاری تجهیز شده است.
 
معاون اقتصادی استاندار همچنین خواستار اعلام نیاز‌های آموزشگاه‌های آزاد شد و افزود: اجرای ماده ۱۵۰ قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص تخصیص زمین برای آموزشگاه‌ها باید با جدیت پیگیری شود. 
 
وی تأکید کرد: بانک اطلاعاتی مهارت‌آموزان باید شکل بگیرد و اولویت خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی در داخل استان باشد تا منجر به اشتغال داخلی شود.
 
در ادامه ازهاری به موضوع مرکز سنجش صلاحیت فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: این مرکز باید طبق مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۸ در استان فعال شود. طرح‌هایی مانند «طرح حلوا» نیز باید به گونه‌ای طراحی شوند که خروجی آنها منجر به اشتغال پایدار شود در گزارشی که در سال ۹۸ تهیه شده تنها ۳۰ درصد از مهارت‌آموختگان به شغل متصل شده‌اند که این آمار پایین است و باید افزایش یابد.
 
وی همچنین خواستار ارائه آمار دقیق از وضعیت اشتغال مهارت‌آموختگان توسط سازمان فنی و حرفه‌ای برای جلسات آینده شد و گفت: رقم بودجه اختصاص یافته به این حوزه در قانون بودجه بسیار کم است با شورای برنامه‌ریزی استان هماهنگ شده‌ایم تا بتوانیم این منابع را تقویت کنیم.
 
ازهاری از همه دستگاه‌های اجرایی خواست تا مواد قانونی مرتبط با مهارت‌آموزی را برای جلسه آینده جمع‌آوری و ارائه کنند.
وی گفت: مهارت‌آموزی یک الزام قانونی است و تمام دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند همچنین فرمانداران نیز موظف‌اند این کارگروه‌ها را در سطح شهرستان‌ها تشکیل دهند.
 
وی از همکاری دستگاه‌های حاضر در جلسه قدردانی کرد و از غیبت برخی دستگاه‌ها در چنین جلسه مهمی ابراز گلایه نمود و افزود: این جلسات، تعیین‌کننده آینده مهارتی و اشتغال پایدار استان است و حضور فعال همه نهاد‌ها ضروری است.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار