به گزارش خبرنگار بینالملل دفاعپرس، دونالد ترامپ با اعمال تعرفههای ۵۰ درصدی بر کالاهای صادراتی هند، علاوه بر اینکه روابط تجاری دهلینو و واشنگتن را به خطر انداخته، موجی از احساسات ضدآمریکایی را نیز برانگیخته است. این تعرفهها نه تنها صادرکنندگان هندی را تحت فشار قرار داده، بلکه زمینهساز فراخوانهای گسترده برای تحریم برندهای آمریکایی شده است. از مکدونالد و کوکاکولا گرفته تا آمازون و اپل، شرکتهای چندملیتی آمریکایی که سالها بازار دومین کشور پرجمعیت جهان را به عنوان منبعی سودآور در اختیار داشتند، اکنون با چالش جدی روبهرو هستند.
بسیاری از هندیها هنوز شیفته برندهای بینالمللی هستند و استفاده از آنها را نماد پیشرفت اقتصادی و اجتماعی میدانند. برای مثال اغلب کاربران واتساپ، ملیتی هندی دارند و «دومینو پیتزا» بیش از هر برند دیگری در این کشور شعبه دارد. قفسههای فروشگاهها نیز مملو از نوشابههای پپیسی و کوکاکولا است. صفهای طولانی برای افتتاح فروشگاههای جدید اپل یا استفاده از تخفیفهای استارباکس، نشاندهنده نفوذ عمیق این برندها در این کشور است.
واکنش ملیگرایان هندی نشاندهنده یک تغییر پارادایم در این کشور است. مدیران کسبوکارها و حامیان نخستوزیر «نارندرا مودی» با تأکید بر هویت هندی و افزایش گرایش به مصرف محصولات داخلی، مردم را به حمایت از تولیدات هندی ترغیب میکنند.
«منیش چودری» بنیانگذار شرکت «واو اسکین ساینس» در ویدیویی از مردم درخواست کرد تا از کشاورزان و استارتآپهای محلی حمایت کرده و مصرف محصولات هندی را به امری فراگیر تبدیل کنند. وی با انتقاد از تشکیل صفهای طولانی برای خرید محصولات خارجی، گفت: «ما برای برندهایی که مالکشان نیستیم، با افتخار هزینه میکنیم، در حالی که تولیدکنندگان خودمان در حال و دست و پنجه نرم کردن با شرایطی سخت هستند.»
«رحم شاستری» مدیرعامل «داریو یونیز در لینکدین نوشت: «هند باید مانند چین، توییتر، گوگل، یوتیوب، واتساپ و فیسبوک بومی خود را داشته باشد.» این دیدگاه، با اشاره به موفقیت چین در ایجاد پلتفرمهای بومی، از هندیها برای تبدیل کردن تهدید تعرفههای غیرعادلانه ترامپ به فرصتی برای تقویت اکوسیستم دیجیتال استفاده میکند.
نارندرا مودی، در سخنرانی اخیر خود در بنگلور، خواستار خوداتکایی شرکتهای فناوری هند و توجه مضاعف به بازار داخلی شد. این رویکرد در برابر تعرفههای ترامپ که بدون ارزیابی تأثیرات بلندمدت وضع شدهاند، هند را به سوی کاهش وابستگی به محصولات جهانی و تکیه بر اقتصاد بومی سوق میدهد.
گروه ملیگرای «اسجیام»، وابسته به حزب حاکم با برگزاری تظاهراتی در سراسر هند، مردم را به تحریم برندهای آمریکایی فراخواند. «اشوانی ماهاجان» از سازماندهندگان این گروه، به رویترز گفت: «اکنون مردم به دنبال مصرف محصولات هندی هستند. این فراخوان برای پاسداشت و تقویت ملیگرایی و میهنپرستی است.» این گروه با برگزاری کمپینی، فهرستی از محصولات جایگزین هندی نظیر صابون، خمیردندان و نوشابههای سرد خارجی را تهیه و تبلیغ میکند.
انتهای پیام/ ۱۳۴