وقتی حاج صادق آهنگران درباره آزادی قدس از امام خمینی (ره) وام گرفت

مسئله مقابله با اسراییل احتیاج به حرکت جمعی و مردمی دارد که اربعین سازنده و رشد دهنده آن است، خوشبختانه امروز ما مظاهر این حرکت جمعی را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم.
کد خبر: ۷۷۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۰ - 15August 2025

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در روز پنجم ژوئن ۱۹۸۳ برابر با پانزدهم خرداد ماه ۱۳۶۱ و درست دوازده روز پس از فتح عظیم خرمشهر در عملیات الی‌بیت‌المقدس که از نظر استراتژیست‌های جهانی به مثابه شکسته شدن ستون فقرات ارتش بعث صدام تلقی شد، رژیم صهیونیستی طی عملیاتی تحت عنوان صلح برای الجلیل خاک لبنان بی‌دفاع را از زمین، هوا و دریا مورد هجومی سرتاسری و همه جانبه قرار داد.

وقتی حاج صادق آهنگران درباره آزادی قدس از امام خمینی (ره) وام گرفت

تهاجم زمینی در چهار محور عملیاتی از جنوب لبنان آغاز شد و قرار بود تا قلب بیروت پیش تازد و با تصرف بیروت کار را به اتمام رساند و این یعنی تصرف دومین پایتخت اسلامی پس از قدس شریف بدست صیهونیست‌ها.

غروب روز بیست و یکم خرداد ۱۳۶۱، چرخ‌های یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در انتهای باند فرود فرودگاه دمشق از گردش بازایستاد. لحظاتی بعد شماری از مقامات بلند پایه سیاسی ـ نظامی و دولت سوریه به نمایندگی از سوی حافظ اسد رئیس جمهور سوریه در معیت سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، وارد باند فرودگاه شدند تا از حاج احمد متوسلیان و قوای محمد رسوالله (ص) و استقبال رسمی به عمل آورند.

اعزام قوای محمد رسول‌الله (ص) به سوریه، در سه مرحله انجام گرفت، در مرحله اول، احمد متوسلیان به همراه تعدادی از نیرو‌ها عازم شدند و در حقیقت آنها رفتند تا به عنوان جلودار قوای اعزامی ایران، در دمشق زمینه را برای اعزام دیگر نیرو‌ها آماده کنند. تأثیر این حضور آنقدر شدت گرفته بود که حتی روی رزمندگان در جبهه‌ها هم اثر گذاشته بود.

هم‌زمان در ایام ماه مبارک رمضان، عملیات رمضان در همین سال (تیرماه ۱۳۶۱) در محور جنوب و حوالی پاسگاه زید انجام شد و برای اولین بار بود که نیرو‌های عراقی تحت آموزش‌های اسراییلی‌ها و دیگر کشورها، سنگر‌های نونی شکل و مثلثی شکل درست کرده بودند و تا حد زیادی هم موفق شده و مقاومت زیادی کرده بودند که باعث عدم موفقیت ایران در این عملیات شد.

هوشیاری امام (ره)

وقتی امام (ره) متوجه گزارش‌های عملیات رمضان شده و از طرفی از تب‌وتاب و شور و اشتیاق رزمندگان برای حضور در سوریه و لبنان مطلع شدند، در واقع متوجه مکر دشمن به‌منظور از بین بردن تمرکز ایران از جنگ با عراق شده و بلافاصله از حسینیه جماران سخنرانی کردند که از تلویزیون ایران و بعضاً کشور‌های عربی پخش شد.

ایشان در این سخنرانی فرموده بودند؛ «راه قدس از کربلا می‌گذرد.»، یعنی این‌که ابتدا باید جبهه‌های داخل را تقویت کنیم؛ درست مثل گذشته و مسئله لبنان در مرحله دوم اولویت ما اقرار دارد. حاج صادق آهنگران نیز نوحه‌ای را به این مضمون خواندند که یکی از ابیات آن این بود:

«هست کلید فتح قدس اندر زمین کربلا»

بعد از سخنان حضرت امام خمینی (ره) دل‌های بی‌قرار رزمندگان و آحاد مردم و در کل فضای کشور آرام گرفت. همچنین، مسئله تب‌وتاب اعزام به سوریه کنترل شد و مقرر شد موقتاً اعزام به سوریه متوقف‌شده و جبهه‌های داخل تقویت شود و نیرو‌های حاضر در سوریه همان‌جا باشند تا تصمیمات جدید ابلاغ شود.

دشمن صهیونیستی هم که همه جورِ اوضاع ایران و منطقه و به‌ویژه سوریه و لبنان را رصد می‌کرد؛ با زدوبند‌های سیاسی با اروپایی‌ها و آمریکا و حتی کشور‌های خائن منطقه، سعی بر تأثیرگذاری و فشار بر ایران و کشور‌های سوریه و لبنان را داشت، چراکه خوب می‌دانست حضور ایران زیر گوشش و در کنار مرزهایش، چه عواقب وحشتناکی را می‌تواند برایش داشته باشد، فلذا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کرد.

اکنون نیز مسئله مقابله با اسراییل احتیاج به حرکت جمعی و مردمی دارد که اربعین سازنده و رشد دهنده آن است، خوشبختانه امروز ما مظاهر این حرکت جمعی را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم. در زیارت مقدسه اربعین خداوند متعال دو پرده از کربلا را نشان می‌دهد نخست نشان دادن اصل قیام برای نابودی جهالت مردم و حکومت ظالم یزیدیان است که می‌تواند در تمام طول تاریخ برای جوامع بشری آگاهی ساز باشد. «راه قدس از کربلاست، چون دیار انبیاست» به این معناست که رسیدن به قدس، به عنوان نمادی از آزادی و مقاومت، از طریق کربلا و با پیروی از ارزش‌های عاشورا و امام حسین (ع) امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار