به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، سرهنگ «رابعه جوانبخت» رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تأثیر مستقیم وضعیت روانی رانندگان بر ایمنی ترافیک شهری اظهار داشت: رانندگی، تنها یک فعالیت مکانیکی نیست؛ بلکه رفتاری اجتماعی است که به شدت تحت تأثیر شرایط روحی و روانی فرد قرار دارد. خشم، اضطراب، نگرانی و شوکهای روانی ناشی از تماسهای تلفنی یا اخبار ناگوار، میتوانند تمرکز راننده را مختل کرده و تصمیمگیریهای لحظهای را به خطر بیندازند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ به پنج سبک رفتاری در رانندگی اشاره کرد که تحت تأثیر اختلالات روانی شکل میگیرند و گفت: اول، بروز رفتارهای تهاجمی در رانندگان است؛ رفتارهایی مانند بوق زدنهای مکرر، سبقتهای ناگهانی و درگیریهای لفظی که معمولاً از خشم و بیقراری ناشی میشوند. دوم، کاهش توانایی تصمیمگیری منطقی است که باعث واکنشهای آنی و بدون فکر میشود و راننده را در موقعیتهای خطرناک قرار میدهد.
وی افزود: سومین مورد، افزایش تمایل به سرعت بالا و پذیرش ریسکهای غیرمنطقی است که در رانندگانی با روحیه پرخاشگر و هیجانطلب بیشتر دیده میشود. چهارم، افت تمرکز و توجه هنگام رانندگی است که احتمال بروز تصادف را بهطور چشمگیری افزایش میدهد و در نهایت، تأثیرات بلندمدت روانی میتواند منجر به شکلگیری سبک رانندگی تهاجمی شود؛ بهطوری که این رفتارها به مرور زمان به بخشی از شخصیت راننده تبدیل میشوند.
سرهنگ جوانبخت به تنوع شخصیتهای رانندگی در سطح شهر اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس مشاهدات و تحلیلهای صورتگرفته، میتوان رانندگان را از نظر سبک رفتاری به چهار دسته اصلی تقسیم کرد. اول، رانندگانی با شخصیت پرخطر و هیجانجو هستند که معمولاً تمایل به سرعت بالا، سبقتهای غیرمجاز و رفتارهای پرریسک دارند. دوم، رانندگان قانونمدار و وظیفهشناس هستند که با رعایت مقررات، نقش مهمی در حفظ نظم و ایمنی ترافیک ایفا میکنند. دسته سوم، رانندگان عصبی و تکانشی هستند که تحت تأثیر شرایط روحی، واکنشهای سریع و گاه غیرمنطقی از خود نشان میدهند و در نهایت، رانندگان خلاق و منعطف قرار دارند که با درک موقعیتهای مختلف، تصمیمات هوشمندانهتری اتخاذ میکنند و در مواجهه با چالشهای رانندگی، انعطافپذیری بیشتری دارند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ متذکر شد: پلیس راهور توصیه میکند رانندگانی که در شرایط روحی نامناسب قرار دارند، پیش از رانندگی زمانی را به بازیابی آرامش اختصاص دهند. همچنین لازم است از پاسخگویی به تماسهای تلفنی ناراحتکننده یا تمرکز بر اخبار ناگوار در حین رانندگی اجتناب شود، چرا که این موارد تأثیر مستقیم بر کاهش تمرکز و افزایش احتمال بروز حادثه را دارند.
وی با اشاره به آمار تصادفات در سال جاری خاطرنشان کرد: ۵۷ درصد از تصادفاتی که در سال ۱۴۰۴ اتفاق افتاده، درباره عدم توجه به جلو است و یکی از مؤلفههای پر قدرت در تصادفات خشم و عصبانیت راننده در حین رانندگی است.
انتهای پیام/ 261