به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، حجتالاسلاموالمسلمین «سید ابوالقاسم یعقوبی» اظهار داشت: امربهمعروف و نهیازمنکر یک فریضه بسیار گسترده و دارای مراحل و شرایط ویژه و خاص خود است. از آنجاکه امربهمعروف حکم خداوند است؛ اگر کسی برای اطاعت خداوند و اجرای امر خدا امربهمعروف و نهیازمنکر کند، عبادت است.
وی در خصوص آثار معنوی فریضتین افزود: امربهمعروف و نهیازمنکر برای گوینده موجب رشد معنوی میشود. از آنجاکه این فریضه امری اجتماعی است، اصلاح عمومی نیز محسوب میشود. فرد آمر به معروف بهعنوان مصلح اجتماعی، رشد اجتماعی نیز پیدا میکند؛ بنابراین امربهمعروف موجب رشد فردی و اجتماعی افراد میشود.
امام جمعه نیشابور با اشاره به اینکه امربهمعروف و نهیازمنکر ابعاد مختلفی دارد، تصریح کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر باید در شکلهای مختلف و قالبهای گوناگون و متناسب با مخاطب شرایط اجتماعی مطرح شود. امربهمعروف و نهیازمنکر، صرفاً گفتمان و با زبان نیست؛ گاهی فریضتین با انجام یک عمل سازنده، مؤثرتر از تذکر لسانی بدون اثر است. در برخی مواقع میشود از رسانه برای تبیین استفاده کرد و فردی در روزنامهها و فضای مجازی امور خیر و امور معروف را برای مردم تبیین کند.
حجتالاسلام یعقوبی با بیان اینکه امربهمعروف و نهیازمنکر گاهی با زبان هنر مطرح میشود، تصریح کرد: هنرمندان، عکاسان، نقاشان، فیلمسازان و شاعران میتوانند در قالب هنر امربهمعروف و نهیازمنکر کنند و بهمراتب اثرگذاری آن بیشتر و حساسیت نیز نسبت به آن کمتر است. امربهمعروف و نهیازمنکر زبانی، بسیار جزئی و بسیار محدود است که در میان مردم رایج شده؛ انجام یک رفتار در جامعه عامل مهمی برای تبیین امربهمعروف و نهیازمنکر است.
امام جمعه نیشابور با اشاره به اهمیت حضور و تبیین فریضتین از تریبون نماز جمعه خاطرنشان کرد: در خطبه اول نمازهای جمعه که بحث تقوا و معنویت است، از هر بُعد از تقوا و معنویت که صحبت کنند، امربهمعروف و نهیازمنکر محسوب میشود. ممکن است نام آن را بیان نکنند؛ اما هنگامی که خطیب جمعه در خصوص نظم، اعتقادات، اخلاق و خانواده سخن میگوید، تمامی اینها ذیل امربهمعروف و نهیازمنکر تفسیر و معنا میشود و در حد خود اثرگذار است.
وی ادامه داد: خطبه دوم که در خصوص مباحث اجتماعی و سیاسی است نیز به همین شکل است. در حقیقت نمازجمعه، هدایتکننده و پیشران مسائل سیاسی و اخلاقی محسوب میشود. قطعاً کسانی که به توصیههای ائمه جمعه گوش دهند، امربهمعروف و نهیازمنکر میشوند، معروف و منکر را میشناسند و با توانایی خود به آن عمل میکنند.
حجتالاسلام یعقوبی یادآور شد: در امربهمعروف و نهیازمنکر، تجربیات بسیار فردی و اجتماعی نهفته است. پذیرایی عراقیها از زائران اربعین، یک معروف است؛ شرکت ایرانیها نیز در پیادهروی اربعین، یک معروف است و در افرادی که شاهد این صحنهها هستند اثر میگذارد. اسلام در طی هزار و ۴۰۰ سال با امربهمعروف و نهیازمنکر پیشآمده و توانسته دلها، افراد مختلف و نسلها را جذب و همراه کند.
وی خاطرنشان کرد: نهادهای تبلیغاتی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی باید راهکاری برای ترویج فریضتین ارائه کنند؛ یک یا چند موضوع بنیادی در امربهمعروف و نهیازمنکر را تعیین کنند و تمام امکانات تبلیغاتی از آن موضوعات سخن بگویند و در همان راستا فعالیت کنند. هنرمندان، نقاشان، فیلمسازان، سخنگویان، مداحان، نویسندگان، مطبوعات و فضای مجازی باید بر ریشههای اصلی امربهمعروف و نهیازمنکر کار کنند. باتوجهبه هجوم فرهنگ غرب، ما نیز باید در مسائلی که از سوی بیگانگان وارد جامعه ما میشود؛ بهجای عملکردن بهصورت دفاعی باید بهصورت تهاجمی برخورد کنیم تا مسئله فرهنگسازی ریشه پیدا کند و جریان فرهنگ اسلامی ایجاد شود.
رئیس ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر نیشابور اذعان داشت: آمران به معروف و ناهیان از منکر، باید طوری در جامعه زندگی کنند که مردم آنها را بهعنوان افراد خیرخواه و انسانهای مصلح بشناسند تا اگر حرفی زدند و نصیحتی کردند، آن را حمل بر دخالت ندانند. باید در عمل به افراد نشان دهند که خیرخواه هستند و مداخلهگر نیستند. در میان فامیل افرادی که به خیرخواهی، عاقل و صالح بودن معروف هستند، باید در خانواده، فامیل و محله امربهمعروف و نهیازمنکر کنند تا مرز بین دخالت و امربهمعروف و نهیازمنکر روشن شود.
وی بیان داشت: مسائل اجتماعی ممکن است از یک فرد یا گروه صادر شود؛ اما آثار آن بر کل جامعه تأثیر دارد. همه ما سوار بر یک کشتی هستیم؛ اگر این کشتی بهسلامت به ساحل برسد، همه نجات پیدا میکنیم؛ اما اگر آسیب ببیند، همه نیز با خطر مواجه میشویم. باید همه افراد در برابر چالشهای اجتماعی احساس وظیفه و مسئولیت کنند؛ اگر همه احساس مسئولیت کنیم، قطعاً اثرگذار خواهد بود و جامعه از فضیلت امربهمعروف و نهیازمنکر بهرهمند خواهد شد.
انتهای پیام/