گروه استانهای دفاعپرس- حجتالاسلاموالمسلمین «موسی سلیمانی» جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیهالسلام؛ در میان همهٔ صفات و ویژگیها، آنچه پروردگار عالم برای توصیف رسول گرامیاش برمیگزیند، کلمهای است بس عظیم و پر معنا: «خُلُقٍ عَظیم».
خداوند در کتاب آسمانی ما، در آیاتی کنار هم، دو نگاه بنیادین را به تصویر میکشد: از یک سو، متاع پهناور و فریبندهٔ دنیا را «ناچیز» میخواند (قُلْ مَتاعُ الدُّنیا قَلیلٌ) و از سوی دیگر، اخلاق و سیرهٔ پیامبرش را «عظیم» میستاید (اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ). این تقابل، پیامی روشن دارد: معیار ارزشهای الهی، ثروت و قدرت نیست، بلکه شکوه اخلاق و انسانیت است.
پیامبر اکرم (ص)، تربیتیافتهٔ مستقیم پروردگار بود. روایت است که هنگامی که به کمال ادب رسید، این آیه در توصیف او نازل شد. در این آیه، تأکیدهای بلاغی بسیاری نهفته است؛ از جمله «علی» بیانگر استیلا و تسلط کامل است، گویی پیامبر بر مرکب شاهوار اخلاقیات سوار است و بر آن چیره شده است. این تعبیر، عظمت خُلقیات او را به اوج میرساند.
این خلق نیکو، مهمترین شاخصه و شناسنامهٔ پیامبر اسلام بود. تا آنجا که خود ایشان فرمودند: «أشبهکم بی أحسنکم خُلُقاً»؛ نزدیکترین و شبیهترین شما به من، کسی است که خوشاخلاقتر باشد. این حدیث، معیاری همگانی و همیشگی برای سنجش نزدیکی به آن حضرت قرار داده است.
امیرالمؤمنین علی (ع) در گفتوگویی گویا، این حقیقت را جاودانه کرد. هنگامی که فردی از ایشان خواست تا اخلاق پیامبر را توصیف کند، حضرت در پاسخ فرمودند: «نخست تو نعمتهای دنیا را برای من شرح بده.» آن شخص با شگفتی پاسخ داد: «چه کسی توان توصیف همهٔ نعمتهای دنیا را دارد؟» و در اینجا بود که علی (ع) فرمودند: «خداوند با وجود همهٔ گستردگی دنیا، متاع آن را قلیل و ناچیز میخواند؛ اما همین خداوند، وقتی به اخلاق پیامبرش میرسد، آن را "عظیم" مینامد.»
این حکایت، به زیبایی نشان میدهد که عظمت اخلاق پیامبر، از دیدگاه الهی، از کل دنیا و آنچه در آن است، برتر و باارزشتر است. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای نزدیک شدن به الگوی کامل انسانیت هستیم، راهش نه در انباشت ثروت، که در آراستگی به اخلاق نیکو و خلق عظیم است.
انتهای پیام/