به گزارش
دفاعپرس از کردستان، بر اساس گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تنها در سال گذشته ۴۰۰ نفر در اثر حوادث رانندگی جان باختهاند و ۶ هزار و ۸۵۷ نفر مصدوم شدهاند. این بدان معناست که به طور میانگین، روزانه بیش از ۱۸ نفر در استان دچار سانحه جادهای میشوند.
از سوی دیگر، آمارهای اورژانس ۱۱۵ کردستان تکان دهندهتر است: در مردادماه سال جاری ۱،۲۶۹ حادثه ترافیکی در سطح استان ثبت شده که منجر به مصدومیت ۲،۲۱۳ نفر شده است؛ به عبارتی، روزانه ۷۰ نفر در جادههای کردستان مجروح میشوند؛ آماری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱ درصدی داشته و نشان از روند صعودی این بحران دارد.
کارشناسان علل بروز این حوادث را مواردی همچون عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، سرعتهای غیرمجاز و خستگی رانندگان میدانند؛ اما مشکل به همین جا ختم نمیشود؛ وضعیت نامناسب راههای مواصلاتی استان، کمبود علائم هشداردهنده، نبود روشنایی کافی در محورهای پرتردد و فرسودگی زیرساختهای جادهای به ویژه در مسیرهای کوهستانی، شرایط را برای بروز تصادفات مرگبار دوچندان کرده است.
کردستان یکی از استانهای مرزی و پررفت وآمد کشور است؛ اما جادههای آن نه تنها پاسخگوی حجم بالای ترافیک نیست، بلکه در بسیاری از محورها استانداردهای اولیه ایمنی نیز رعایت نشده است.
این در حالی است که پروژههای توسعه راهها یا سالها به طول انجامیده یا نیمه کاره رها شدهاند. محورهای مواصلاتی استراتژیکی همچون سنندج – دیواندره، مریوان – سنندج و کامیاران – سنندج بارها به دلیل حوادث متعدد خبرساز شدهاند، اما همچنان ایمن سازی آنها به کندی پیش میرود.
آمار مرگ و مصدومیت در جادههای کردستان تنها یک بحران حمل ونقلی نیست؛ بلکه یک فاجعه انسانی و اجتماعی است؛ هر کشته و مصدوم در این حوادث به معنای از دست رفتن یک نان آور، یک دانشجو، یک کارگر یا یک پدر و مادر است و هزاران خانواده با مشکلات روحی، روانی و اقتصادی ناشی از این فجایع دست و پنجه نرم میکنند.
فشار مضاعف بر سیستم بهداشت و درمان استان، به ویژه اورژانس ۱۱۵، نیز بخش دیگری از این آسیب هاست که توان کادر درمان را فرسوده کرده است.
این آمار و وضعیت اسفناک جادههای کردستان باید زنگ خطر جدی برای مسئولان باشد چرا که ادامه بی توجهی به این شرایط، بحران را به نقطهای غیرقابل کنترل خواهد رساند. اکنون زمان آن است که دولت و دستگاههای متولی از جمله وزارت راه و شهرسازی، استانداری، پلیس راهور و سازمان راهداری با برنامهای جامع برای تسریع در تکمیل پروژههای نیمه تمام جادهای، اصلاح و بهسازی محورهای پرحادثه، تجهیز جادهها به روشنایی، علائم و خط کشی استاندارد و همچنین افزایش گشتهای پلیس و برخورد جدی با رانندگی پرخطر، گامهای فوری و عملی بردارند.
کردستان دیگر تاب این حجم از حوادث و مرگ و میر را ندارد؛ اگر امروز اقدام نشود، فردا جادههای استان به قتلگاه خاموشی تبدیل خواهند شد که هر روز بیشتر از دیروز قربانی میگیرد. (به نقل از کُردپرس)
انتهای پیام/