به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاعپرس، نشست علمی تخصصی «توسعه و تعمیق آموزههای دفاع مقدس و مقاومت با رویکرد تلفیقی در کتابهای دوره اول و دوم ابتدایی» صبح امروز (یکشنبه) با حضور سردار «مهدی امیریان» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سرهنگ «حمید حیدری» رئیس مرکز آموزش، تحقیقات و پژوهشهای دفاع مقدس و مقاومت، و معاونین آموزش ابتدایی ادارات آموزش و پرورش مناطق شهر و استان تهران در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
سردار سرتیپ دوم بسیجی «مهدی امیریان» مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست ضمن خیر مقدم به مدعوین حاضر و برخط، با بیان اینکه سازمان حفظ آثار تهران بزرگ هم زیر مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، اظهار داشت: ما موظف هستیم که در موضوع تدریس و ارائه محتوای حوزه دفاع مقدس و مقاومت در آموزش و پرورش به واقعیت میدان و گرههای ذهنی دانشآموزان توجه کنیم تا برنامهریزی و اجرای اثربخش باشد.
سردار امیریان ادامه داد: بنده علاوه بر دانشگاه، چند سالی در دبیرستان درس آمادگی دفاعی هم تدریس کردم؛ همین تدریس باعث شد تا نحوه نگاه و دستگاه محاسباتیام نسبت به این موضوع تغییر کند و در تدریس خود حتماً به گرههای ذهنی و سوالاتی که در ذهن دانشآموزانم هست، توجه کنم که این موجب اثربخشی بهتر تدریس شد.
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تأکید بر اینکه ما در موزه و شما در آموزش و پرورش موظف هستیم برای تاریخ کار کنیم، افزود: در بدو فعالیتم در حوزه تاریخ دفاع مقدس و روایتگری، فرماندهای داشتیم که به من گفت «قرار است کاری کنی که عمرت کفاف ندهد نتیجهاش را ببینی؛ این کارها برای نسلهای بعدی است و ما نتیجه آن را نمیبینیم».
وی بلدبودن، توانستن و کار برای تاریخ را یک برنامه ویژه دانست و گفت: این کار برای نسلهای بعدی است. ما که در وسط میدان هستیم، این موضوعات برای ما عادی است؛ اما شاید یک اقدام کوچک ما مسیر زندگی یک دانشآموز را تغییر دهد و تا زمانی که این تغییر و اثرات آن برقرار است، برای ما هم میمانَد.
سردار امیریان تصریح کرد: باید بدانیم که فرصت ما در قبال مسئولیتی که بر عهده داریم، اندک است؛ همانطور که قبل از ما هم افراد دیگری در این جایگاهها حضور داشتند. مهم این است که عمل ما در مدت این مأموریت، درست و اثربخش باشد.
مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این کار ارزشمند است و باید توانایی و توانمندی مدرس هم برای اثربخشی در نظر گرفته شود.
در ادامه این نشست «مهدی جلالی» معاون دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای ابتدایی و نظری با بیان اینکه تا امروز کتب درسی مهمترین رکن بستههای آموزشی در وزارتخانه است که تدوین و آمادهسازی میشود و ما در سال حدود ۱۵۰ میلیون جلد کتاب را آماده میکنیم، گفت: برای امسال به عنوان یک فعالیت ابتکاری و نوین، طرحواره برنامه درسی در سطح مدرسه را داریم که به عنوان سیاست جدید امسال در شهرستانهای استان تهران و برخی مدارس شهر تهران آزمایشی اجرا خواهد شد.
وی افزود: تغییر فرهنگ مدرسه مورد انتظار ما است، این سختترین ماموریت در مسیر تحول است و نقش مدیران و کل مجموعه مدرسه برای نیل به این هدف حائز اهمیت است، لذا بدون مشارکت معلمان و مدیران برنامهریزی ما محقق نمیشود، تلاش ما هم جدی گرفتن نقش معلمان است.
جلالی به اشاره به اینکه کتاب درسی ابزار تحول است و محور اصلی نیست، گفت: برای نیل به این مهم بسته آموزش و یادگیری لازم است که علاوه بر کتاب، مهارتهای معلمی، مهارتهای زندگی و تمرین در مدرسه در این بسته جای داده شود، که امسال این مهم را آزمایشی شروع میکنیم.
وی با اشاره به اهمیت جای گرفتن موضوعات دفاع مقدس و مقاومت در کتابهای درسی ابراز داشت: تا امروز پایش ما میگوید حدود ۱۴۰۰ صفحه در مجموعه کتب موضوع دفاع مقدس و مقاومت جای داده شده، اما شاید باید گفت گروههای پژوهشی و تدوینگر به زعم خود این محتوا را فراهم کردند، اما چنین نشستهایی برای منسجم کردن روند و داشتن نقشه راه موثر است که با همکاری مجریان متخصص در چارچوب متناسبسازی برنامه درسی با موضوعات دفاع مقدس و مقاومت عمل کنیم و با این چارچوب محتوا به هنگام و جایابی مناسب اثربخشی بهتری پیدا خواهد کرد.
جلالی با بیان اینکه کتابهای درسی بیش از حد بار آموزشی دارد، تصریح کرد: کتاب یک بخش آموزش است و نباید از سایر وجوه غافل بود.
وی خاطرنشان کرد: با دستور وزیر آموزش و پرورش یک روایت از دفاع مقدس ۱۲ روزه شامل بیان وقایع و پرداخت به شهدای این واقعه بصورت یک ویژهنامه در حال تدوین است که متناسب با سنین هدف منتشر خواهد شد.
سرهنگ حمید حیدری نیز رئیس مرکز آموزش، تحقیقات و پژوهشهای دفاع مقدس و مقاومت در این نشست با اعلام این موضوع که با توجه به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نشست مدیران دوره ابتدایی اول که قرار بود ۲۸ خرداد برگزار شود، بیان داشت: با این تاخیر قرار شد که همزمان با نشست مدیران آموزش ابتدای دوره دوم برنامه هر دو دوره برگزار شود و تا پایان سال در دو نشست جداگانه مدیران آموزش متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم هم در قالب همین نشستها نسبت به موضوع ارائه محتوای دفاع مقدس و مقاومت توجیه خواهند شد.
وی ادامه داد: قطعا ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و مقاومت برای جامعه مفید خواهد بود، بر این اساس صرف گنجاندن محتوا در کتب درسی یا فعالیتهای اینچنینی نمیتواند به اثربخشی منجر شود و نباید از دیگر بخشها به ویژه فضاهای نوین مثل فضای مجازی و دیگر حوزههای جدید ارتباطی هم غافل شد.
این مراسم بهصورت برخط همزمان در ادارات حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مقاومت مراکز استانها با حضور ردههای همنظیر استانی و مسئولان آموزش ابتدایی استانها برگزار شد.
انتهای پیام/ ۱۱۹