به گزارش دفاعپرس، از لرستان، «بهمن عبدی» داور جشنواره ملی کارتون و کاریکاتورای ایران، روز (پنج شنبه) در جمع خبرنگاران ارزیابی خود را از سطح کیفی آثار ارسالی به این دوره از جشنواره مطلوب عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه سوژهها، بهویژه همبستگی و اتحاد، از جمله موضوعات دشوار برای خلق آثار کاریکاتور و کارتون بود، اما هنرمندان با تلاش فراوان توانستند آثار قابلقبولی را ارائه دهند.
داور جشنواره ملی کارتون و کاریکاتور «ای ایران» با اشاره به اینکه اصولاً حوزههایی مانند گرافیک، نقاشی و تصویرسازی دست بازتری برای طرح موضوعاتی همچون همبستگی دارند، افزود: با توجه به اینکه کاریکاتور بیشتر بر دیدگاه انتقادی یا طنز استوار است و ترکیب آن با مضمون همبستگی کار هنری تقریباً دشواری بهحساب میآید با این حال شرکتکنندگان تلاش بسیار زیادی کرده بودند و کارهای خوبی هم ارائه دادند.
عبدی گفت: بخش چهره جشنواره عمدتاً به ترسیم چهرههای سیاسی بینالمللی مانند ترامپ و نتانیاهو اختصاص یافته بود که گرچه قوی بودند، اما هنرمندان کمتر به کار بر روی چهرههایی پرداختند که برای عموم مردم آشنا نباشد.
وی ادامه داد: تعدادی از هنرمندان تلاش کردند چهرههای سیاسی را وارد بخش همبستگی کنند، در حالی که برخی از این آثار حتی بدون موضوع نیز میتوانستند صرفاً در بخش پرتره مطرح شوند.
این داور جشنواره کاریکاتور «ای ایران» درباره معیارهای انتخاب اثر برتر گفت: ملاکهای مختلفی در داوری مورد بررسی قرار گرفت؛ برخی مواقع ایده و سوژه، برخی اوقات اجرای هنری و گاه شباهت یا اغراق در اثر معیار قرار گرفت. در نهایت آثاری که مجموعهای از این ویژگیها را در قالب خود داشتند، امتیاز بیشتری دریافت کردند.
عبدی افزود: داوری در چند مرحله صورت گرفت و پس از اعطای امتیاز، آثار ضعیفتر حذف شدند؛ روندی که طبق تأکید داوران جشنواره، از دقت بالایی برخوردار بود. خوشبختانه فرآیند داوری جامع و با حوصله پیش رفت.
این استاد پیشکسوت کاریکاتور درباره توصیه به جوانان فعال در این عرصه گفت: تفاوتی نمیکند که موضوع وحدت، همبستگی، جنگ یا مسائل اقتصادی باشد؛ هنرمند باید در همه زمینهها فعالیت کند. برای تبدیل شدن به یک هنرمند درجه یک، کار و تمرین مداوم ضروری است و هیچ موفقیتی بدون ممارست به دست نمیآید.
عبدی گفت: با ورود به مسیر هنر، باید مسیر را تا سرحد توان ادامه داد؛ چراکه هنر هیچ پایانی ندارد و تا زمانی که توانایی کار وجود دارد، هنرمند باید به خلاقیت و تلاش خود ادامه دهد.
وی هنرمندان جوان را به الگوگیری از هنرمندان پیشکسوت توصیه و تأکید کرد و گفت: شخصیتهایی مانند زندهیاد فرشچیان تا سالهای آخر عمر فعال بودند و همیشه کار میکردند. این استمرار و زحمت باید الگوی جوانان باشد و تنها از این طریق ایدهها و نظرات هنرمند قابلیت دیده شدن پیدا میکند.
عبدی تأکید کرد: تأثیرگذاری و رشد هنری، تنها با کار و تداوم امکانپذیر است و هیچ راه میانبری وجود ندارد.
انتهای پیام/