به گزارش دفاعپرس از زاهدان، پروژه راه آهن چابهار زاهدان به عنوان یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی کشور در حوزه حمل و نقل و توسعه منطقهای، پس از سالها انتظار در سال ۱۳۸۸ در دولت دهم به ریاست محمود احمدی نژاد تصویب شد. این طرح با هدف اتصال بندر استراتژیک چابهار به شبکه ریلی کشور و تقویت کریدور شمال جنوب، بخشی از برنامه کلان توسعه سواحل مکران محسوب میشود. با وجود تصویب اولیه، عملیات اجرایی پروژه تا سال ۱۳۹۲ به طور جدی آغاز نشد و صرفاً بخشی از برنامههای مطالعاتی آن انجام شد؛ این پروژه در سال ۱۳۹۸ و بعد از مدتها بلا تکلیفی، در دولت دوازدهم، وارد فاز رسمی ریل گذاری و تخصیص بودجههای کلان شد.
در طول سالهای اخیر، پروژه با فراز و نشیبهایی مواجه بوده؛ از توقفهای موقت در عملیات اجرایی تا تأمین منابع مالی و تغییرات مدیریتی. با این حال، طبق اعلام مسئولان، پیشرفت فیزیکی پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بیش از ۸۰ درصد رسیده و دولت چهاردهم وعده داده که تا پایان سال جاری، مسیر ریلی چابهار زاهدان به بهره برداری کامل برسد. این مسیر نه تنها نقش حیاتی در توسعه اقتصادی جنوب شرق کشور دارد، بلکه میتواند جایگاه ایران را در ترانزیت منطقهای به طور چشمگیری ارتقا دهد.
«مجید نوذری نژاد» سرپرست حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان در تشریح آخرین وضعیت پروژه راه آهن چابهار نیکشهر ایرانشهر خاش زاهدان گفت: این پروژه از نظر منابع مالی مشکلی ندارد و به خوبی تأمین میشود و خوشبختانه تعهدات دولت و سازمان برنامه و بودجه تقریباً محقق شده و روند کاری پروژه نیز در حال پیشرفت است.
مجید نوذری نژاد درباره محورهای مختلف این پروژه توضیح داد: تقریباً تمام محورها فعال هستند. با توجه به تعهدات موجود، اولویت بندی عملیات انجام شده و اکنون اولویت اول محور خاش ایرانشهر است. در این محدوده حدود ۱۱۰ کیلومتر ریل گذاری شده و پیشرفت فیزیکی آن به ۹۱ درصد رسیده است.
وی افزود: در محور ایرانشهر نیک شهر به دلیل صعب العبور بودن شرایط، کمی عقب ماندگی وجود دارد. در بخش چابهار نیک شهر نیز که یک قطعه آن در سنوات گذشته تکمیل شده، تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت و حدود ۳۷ کیلومتر ریل گذاری انجام شده است.
نوذری نژاد اظهار داشت: برنامه ریزی صورت گرفته نشان میدهد تا پایان آذرماه، ایرانشهر و بخش زیادی از چابهار نیک شهر به اتمام خواهد رسید و طبق برنامه ریزیهای انجام شده، کل این پروژه تا پایان سال آماده خواهد شد، اما راه آهن صرفاً باز شدن خط نیست و الزامات دیگری نیز دارد. از جمله دستگاههای ارتباطی که خریداری شده و در حال ورود است، همچنین ساختمان ایستگاههای اصلی (چابهار، نیک شهر و ایرانشهر) و ایستگاههای بین راهی که در حال ساخت میباشند.
«عطا الله اکبری» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان، در نشستی گفت: پروژه راه آهن چابهار زاهدان که سالها با تأخیر مواجه بود، در ۱۳ سال گذشته تنها ۱۳ همت تأمین اعتبار شده بود، اما طی یازده ماه گذشته ۲۰ همت جدید برای آن پیش بینی شده است. با لطف خدا و تلاش همه جانبه، امیدواریم این پروژه تا پایان امسال و یا در ماههای ابتدایی سال آینده به بهره برداری برسد.
عطا الله اکبری افزود: راه آهن چابهار یک پروژه ملی با کارکرد بین المللی است. این پروژه نه تنها زیرساختی است برای اتصال کشور به بازارهای منطقه و همچنین برگ برندهای برای چانه زنی استان در سطح ملی خواهد بود.
«سید عبدالله ارجائی» معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان گفت: بررسیهای میدانی کافی و لازم از پروژههای مهم و زیرساختی استان مثل راه آهن چابهار زاهدان انجام شد و آن چیزی که تعهد وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه است، تخصیص اعتبارات تا پایان سال است که به خوبی به آن تزریق خواهد شد.
سید عبدالله ارجائی افزود: امیدواریم پیمانکار این پروژه هم بتواند تعهداتش را انجام دهد و پروژه تا پایان سال ۱۴۰۵ به سرانجام برسد.
وی خاطر نشان کرد: این پروژه در اولویت یک وزارت راه و شهرسازی است و نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی استان دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پروژه راه آهن چابهار زاهدان حلقه اتصال شرق کشور به کریدورهای بین المللی است و بهره برداری از این پروژه، نقش تعیین کنندهای در توسعه اقتصادی منطقه، ارتقای شاخصهای حمل ونقل و رونق صادرات ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/