العبادی: هرج و مرج سیاسی سرنوشت نامعلومی را برای عراق رقم می‌زند

نخست وزیر عراق گفت: هرج و مرج سیاسی باعث بی ثباتی و سوق دادن عراق به سوی سرنوشت نامعلوم شود.
کد خبر: ۷۷۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ - 15April 2016

العبادی: هرج و مرج سیاسی سرنوشت نامعلومی را برای عراق رقم می‌زند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سخنرانی خود خطاب به ملت عراق گفت: کشور به علت تضاد منافع و دیدگاهها با خطر زیان و ضرر روبرو است و نمیتوان اصلاحات را در سایه کشمکشها و چند دستگیها اجرا کرد.

وی خواستار صبر و درایت و اعطای فرصت به مذاکرات جاری شد تا روند کشورداری مختلف نشود.

العبادی گفت: ما در مسیر تداوم کار دولت و بسته اصلاحات فراگیر گام برمیداریم و روند اصلاحات و تغییرات ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اگر اعتراض درخصوص برخی از اسامی و رای ندادن به آنها وجود دارد، باید بگویم که عراق سرشار از نیروهای کاردان و توانمند است که برای خدمت به کشور کار خواهند کرد.

العبادی افزود: ما افراد جایگزین را معرفی خواهیم کرد تا تنش بخوابد؛ اما تغییرات مورد نظر را محقق خواهیم کرد. نمیتوان فعالیت وزارتخانهها و منافع شهروندان را مختل کرد اما برخی این را می خواهند.

وی تاکید کرد: ما به گزینه تسلیم شدن در برابر هرج و مرج و شکاف و اختلاف و سوق دادن کشور به سرنوشتی نامعلوم و سقوط به لبه پرتگاه تن نخواهیم داد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: اصلاحات وزرایی که ما خواستار اجرای آن شدیم برای سوق دادن حرکت دولت به جلو بود نه به تعطیلی کشاندن آن. هدف از این کار کمک به کشور برای گذر از بحران مالی و اقتصادی بود که کشورهای صادر کننده نفت دچار آن شده اند. هدف حمایت و تقویت پیروزیهای بزرگ نیروهای ارتش و داوطلب مردمی و پیشمرگه های کرد بود.

وی تصریح کرد: اختلاف نظر بین نمایندگان درباره فهرست اول و دوم درباره وزیران تکنوکرات وجود دارد.

العبادی درعین حال هشدار داد: هرج و مرج سیاسی است که ممکن است باعث بی ثباتی و سوق دادن عراق به سوی سرنوشت نامعلوم شود.

نخست وزیر عراق گفت: بعد از بررسی مفصل درخصوص فهرست بزرگی از نامزدهای تکنوکرات، اسامی معرفی شده را برگزیدم و انتظار داشتیم که اعتراضاتی از سوی کسانی که به اصلاحات از نگاه منافع تنگ نظرانه نگاه می کنند و بین اصل شراکت و سهم خواهی تفاوت قائل نمی شوند، صورت گیرد. ما فهرست تغییرات وزرای متشکل از تکنوکراتها را دو هفته قبل براساس خواسته های مردم ارایه دادیم و از پارلمان خواستم که آن را قبول یا رد کرده یا پیشنهاد اصلاح آن را بدهد و کمیته های پارلمان بسیاری از اسامی معرفی شده در این فهرست را رد کرد.

وی افزود: بعد از گفتوگو با فراکسیون های پارلمانی، در مسیر سند ملی اصلاحات به عنوان یکی از گزینه های کار مشترک با پارلمان پیش رفتیم و به فهرست دومی از وزیران تکنوکرات رسیدیم و آن را دو روز پیش بار دیگر به اعضای پارلمان معرفی کردیم اما اختلافی بین نمایندگان درباره فهرست اول و دوم مشاهده کردیم و شکافی در پارلمان در مورد مسائل دیگری که ارتباطی با اصل اصلاحات و تعدیل وزاری مورد نظر نداشت، بروز کرد.

نمایندگان تحصن کننده در پارلمان عراق نیز این اظهارات العبادی را رد کرده و گفتند که تهدید کردن آنها و توصیف تحصن آنها به هرج و مرج قابل قبول نیست و العبادی وصلی نمایندگان ملت نیست که درباره تصمیمات آنها حکم کند.

هیثم الجبوری سخنگوی رسمی نمایندگان تحصن کننده به شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفت: تهدید نمایندگان تحصن کننده و هرج و مرج خواندن تحصن آنها غیرقابل قبول است و العبادی وکیل و وصی نمایندگان ملت عراق نیست تا درباره تصمیمات آنها حکم کند.

الجبوری از العبادی خواست تا به اصلاحات دولت خود و ارایه خدمات به ملت و تامین امنیت آنها اهتمام ورزد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار