سعدالله زارعی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ایران از همگرایی بین کشورهای اسلامی استقبال می‌کند/ تلاش سعودی‌ها به ثمر نرسید

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سعودی‌ها گمان می‌کردند که با اعمال فشار مانع شرکت ایران در اجلاس می‌شوند و می‌توانند انزوای ایران را در جهان اسلام رقم بزنند، ولی حضور رئیس جمهور کشورمان مانع تحقق هدف شوم سعودی‌ها شد.
کد خبر: ۷۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ - 16April 2016

ایران از همگرایی بین کشورهای اسلامی استقبال می‌کند/ تلاش سعودی‌ها به ثمر نرسید

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه با شعار «وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح» به عرصه جولان سعودیها و تلاشهای ضدایرانی آنها تبدیل شد.

سعودیها که از زمان فاجعه مصیبتبار «منا» و حمله به سفارت عربستان در تهران یک راهبرد مقابلهجویانهای را با هدف در انزوا قرار دادن تهران در نظام منطقهای خاورمیانه در پیش گرفتهاند، در این دوره از نشست اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تلاش کردند تا چهار بند ضدایرانی و یک بند ضدحزبالله را در بیانیه پایانی اجلاس بگنجانند.

تلاشی که اگرچه با اجماع اعضای سازمان همکاری مواجه نشد و منجر به عدم قرائت بیانیه پایانی شد، اما در نهایت در بندها گنجانیده شد. به علت وجود بندهای ضدایرانی در بیانیه، رئیسجمهوری ایران و وزیر امور خارجه در نشست پایانی سران سازمان همکاری اسلامی حضور نیافتند.

در همین خصوص سعد الله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: اجلاس سازمان همکاری اسلامی نشست دورهای است که امسال هم سیزدهمین دوره آن در به میزبانی ترکیه برگزار شد و ریاست این سازمان از مصر به ترکیه محول شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: این اجلاس در سه سطح کارشناسی، وزارتی و رؤسای جمهور کشورها برگزارشد؛ عربستان سعودی با توجه به تسلطی که برای این سازمان به لحاظ تامین منابع مالی دارد، از این سازمان علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت اسلامی سوء استفاده میکند.

وی گفت: بیانیه پایانی این دوره از نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در 200 بند تنظیم شده بود، 4 بند آن علیه جمهوری اسلامی و یک بند علیه حزب الله لبنان بود. البته این اقدامات و تلاش سعودیها در گنجان این پنج بند علیه ایران و حزب الله اتفاق تازهای نیست.

زارعی با بیان اینکه ایران برای اینکه نشان دهد با کشورهای اسلامی اختلافی ندارد و از همگرایی اسلامی و گفتوگوی بین کشورهای اسلامی استقبال میکند، خاطرنشان کرد: شرکت ایران در بالاترین سطح اجلاس نشان داد تلاش عربستان بیفایده بوده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: حجتالاسلام و المسلین روحانی رئیس جمهور کشورمان ضمن شرکت در این اجلاس در حاشیه آن گفتوگوها و مذاکراتی را نیز با مقامات برخی از کشورها ترتیب داد.

زارعی در پایان تاکید کرد: سعودیها گمان میکردند که با اعمال فشار مانع شرکت ایران در اجلاس میشوند و میتوانند انزوای ایران را در جهان اسلام رقم بزنند، ولی حضور رئیس جمهور کشورمان مانع تحقق هدف شوم سعودیها شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار