به گزارش
دفاعپرس از کردستان، صبح نخستین روز پاییز، گروهی از خبرنگاران کردستان به دعوت شرکت شهرکهای صنعتی استان، عازم بیجار شدند تا از نزدیک با ظرفیتها و چالشهای این منطقه صنعتی آشنا شوند. مقصد، شهرک صنعتی بیجار یک بود؛ مجموعهای ۳۰ هکتاری که از اوایل دهه ۸۰ با حضور نخستین واحدهای قطعه سازی خودرو، مسیر تخصصی سازی خود را آغاز کرد.
امروز بیش از ۷۰ قرارداد در این شهرک به بهره برداری رسیده و بخش قابل توجهی از آنها در حوزه قطعه سازی خودرو فعالیت میکنند؛ روندی که بیجار را به سمت تبدیل شدن به «قطب نوظهور قطعه سازی کشور» سوق داده است.
نخستین ایستگاه خبرنگاران در این سفر، شرکت پایاروجای پیشتاز گروس بود؛ واحدی که از سال ۱۳۹۹ با تولید وایر شمع خودرو ۴۰۵ فعالیت خود را آغاز کرد و امروز بیش از ۷۰ درصد بازار داخلی این قطعه را در اختیار دارد.
«مهران شاهمرادی»، مدیرعامل این شرکت، با اشاره به همکاری با شرکتهایی نظیر ایران خودرو، سایپا یدک و مگاموتور، گفت: اکنون تمام انواع وایر شمع خودروهای داخلی و خارجی را تولید میکنیم و روزانه بیش از چهار هزار دست محصول روانه بازار میشود.
این مجموعه در سالهای اخیر موفق به دریافت استانداردهای بین المللی و معرفی به عنوان واحد نمونه صنعتی کشور نیز شده و با بیش از ۴۰ نیروی مستقیم و دهها شغل غیرمستقیم، نقشی مهم در اشتغال بیجار ایفا میکند.
شاهمرادی همچنین از پروژههای آینده این واحد خبر داد: با توجه به پیش بینی حذف وایرشمع از خودروهای آینده، تولید سیم لاکی، دسته سیم و پکهای باتری را در دستور کار داریم.
ایستگاه دوم خبرنگاران، شرکت کابل کنترل سپهر بود؛ مجموعهای باسابقه که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده و امروز با بیش از ۲۵۰ نیروی مستقیم، ماهانه حدود ۲۵۰ هزار قطعه تولید میکند.
«محمدرضا مایلی»، مدیرعامل شرکت با اشاره به تنوع محصولات گفت: ۳۰۰ نوع کابل برای خودروهای سبک، سنگین و کشاورزی تولید میکنیم و قصد داریم ظرفیت سالانه را به ۶ میلیون قطعه برسانیم.
وی یکی از چالشهای اصلی را معوقات خودروسازان دانست و افزود: تنها از یک خودروساز ۴۵ میلیارد تومان طلبکاریم. این شرایط در حالی است که مواد اولیه نقدی خریداری میشود و بیمه کوچکترین تأخیری را نمیپذیرد؛ روندی که میتواند واحدهای کوچکتر را به تعطیلی بکشاند.
مایلی همچنین از آغاز مذاکرات صادراتی، خبر داد: از میان ۱۲ نمونه قطعهای که به روسیه ارسال کردیم، یکی تأیید نهایی گرفته و در صورت امضای قرارداد، صادرات انبوه آغاز خواهد شد.
در ادامه این سفر صنعتی، فرماندار بیجار، «کاظم کاظمی»، با تأکید بر جایگاه ویژه شهرستان، گفت: بیجار امروز به یکی از مراکز مهم قطعه سازی خودرو در استان تبدیل شده است. اما نبود زنجیره ارزش در حوزه صنعت و معدن همچنان یک چالش جدی است و باید از ظرفیتهای معدنی و صنعتی شهرستان برای توسعه صنایع پایین دستی استفاده شود.
از سوی دیگر، زمینهای راکد صنعتی نیز معضلی جدی محسوب میشود. «حمیدرضا امانی»، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی کردستان، در این باره گفت: در گذشته بازپس گیری اراضی رها شده پنج سال زمان میبرد، اما اکنون با تشکیل کمیته سه جانبه این روند کوتاهتر شده است. همچنین شهرک صنعتی بیجار دو در نزدیکی کارخانه سیمان مکان یابی شده و به واحدهای مرتبط با این صنعت اختصاص خواهد یافت.
سیاست تخصصی سازی شهرکهای صنعتی در استان، بیجار را به عنوان قطب قطعه سازی خودرو و بانه را به عنوان قطب تولید لوازم خانگی معرفی کرده است. به گفته امانی، کردستان امروز بیش از ۹۰۰ واحد صنعتی فعال دارد که ۱۳ هزار شغل ایجاد کردهاند و بازگشت ۳۰ واحد راکد به چرخه تولید در سال گذشته نویدبخش آیندهای روشن است.
بیجار نشان داده است که حتی در مناطق کمتر برخوردار نیز میتوان با بهره گیری از ظرفیتهای محلی و حمایتهای هدفمند، مسیر توسعه صنعتی را طی کرد. امروز صدای ماشین آلات در شهرک صنعتی بیجار، نویدبخش آیندهای است که در آن این شهرستان میتواند به یکی از قطبهای صنعتی غرب کشور تبدیل شود.
انتهای پیام/