به گزارش خبرنگار دفاعپرس از بیرجند، «حسن شمشادی» خبرنگار سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه امروز ۵ مهر در کارگاه «روایت در بحران» که در بیرجند برگزار شد، به بررسی مشکلات و راهکارهای ارتقای اثرگذاری رسانهها در شرایط بحرانی پرداخت و با لحنی صریح و واقعبینانه، به نکات مهمی درباره عملکرد رسانههای داخلی، ضرورت آموزش مستمر و هوشمندی در تولید محتوا اشاره کرد.
وی تاکید کرد: نگاه به مسائل رسانهای نباید سیاه یا سفید مطلق باشد بلکه باید واقعبینانه و خاکستری نگاه کنیم.
شمشادی گفت: نه خوشبین محض هستیم و نه بدبین محض؛ اما این را میدانیم که آزمون و خطاها باید به پایان برسد و دیگر فرصت اشتباه و آزمایشهای بیهدف وجود ندارد.
خبرنگار سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه با بیان اینکه در شش ماه گذشته گزارشهای متعددی از عملکردهای رسانهای ارائه شده، اما تأثیر ملموسی دیده نمیشود، افزود: ۱۰ هزار دلار هزینه کردن برای جذب مخاطب خارجی بدون برنامهریزی و محتوای قوی بیفایده است. وقتی اسرائیل حمله میکند، مردم روی رسانههای داخلی حساب میکنند، اما آیا این رسانهها توانستهاند اعتماد مردم را بهدست آورند؟
وی تاکید کرد: محرومیت جغرافیایی یا نبود امکانات فنی بهتنهایی مانع فعالیت موثر نیست. حتی در زاغههای دورافتاده سیستان و بلوچستان نیز میتوان محتوایی تولید کرد که میلیونها نفر در داخل و خارج کشور آن را ببینند و تأثیرگذار باشد.
شمشادی افزود: مساله اصلی، هوشمند بودن و دانستن شیوه ورود به فضای رسانهای است.
این تحلیلگر رسانهای همچنین به نقد عملکرد برخی مسئولان پرداخت و گفت: مردم از شنیدن آمار و گزارشهای بدون اثر خسته شدهاند. ما باید صدای واقعی مردم را منعکس کنیم و کاری کنیم که رسانهها بیشتر از یک اعلامیه عملکرد نباشند.
وی به مشکلات رایج در فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد: در بسیاری از مناطق حتی کسانی که امکانات دارند نمیروند آموزش ببینند، تمرین نمیکنند و زمان نمیگذارند. اگر انتظار داریم اثرگذار باشیم باید آموزش ببینیم و محتواهای جذاب و علمی تولید کنیم.
خبرنگار سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه در پایان توصیه کرد: رسانهها باید با برنامهریزی دقیق، استفاده از ابزارهای متنوع و تولید محتوای تخصصی و مبتنی بر مخاطبشناسی، اعتماد مردم را جلب کنند و به جای هزینههای پراکنده، سرمایهگذاری هدفمند و متمرکز داشته باشند.
انتهایپیام/