به گزارش دفاعپرس از کرمانشاه، «هوشنگ بازوند» معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف کریدورهای اصلی کشور، اظهار داشت: دولت چهاردهم مصمم است پروژههای کریدوری را هر چه سریعتر به نتیجه برساند. مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کردهاند که منابع ارزی کشور باید در بخش زیرساختهای حملونقل هزینه شود.
وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۹ کریدور ریلی تعریف شده است، افزود: ۶ کریدور از نوع شمال به جنوب و ۳ کریدور شرقی به غربی است و امروز بخش مهمی از کریدور ریلی سرخس به خسروی آغاز شده که حلقه مفقوده آن قطعه کرمانشاه به خسروی است و این مسیر بخشی از راه ابریشم محسوب میشود و اهمیت ویژهای دارد.
بازوند ادامه داد: علاوه بر کریدورهای ریلی، ۱۱ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی نیز طراحی شده است. سهم استان کرمانشاه در این طرحها برجسته است چرا که بیشترین مرزهای آنتنی کشور از جمله سومار، خسروی، پرویزخان و شیخصله در این استان قرار دارد و اتصال این مرزها به شبکه کریدوری، رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی صادرات مناطق مرزی را به همراه خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزش استراتژیک کریدورها، اظهار کرد: در آینده رقابت واقعی بین کشورها، رقابت کریدورها خواهد بود و هر کشوری که مسیرهای مطمئنتری برای انتقال بار و مسافر داشته باشد، به قدرت و ثروت بیشتری دست پیدا میکند. حتی امروز برخی کریدورها تنها محل جابهجایی کالا نیستند، بلکه سیاست و قدرت نیز از آنها منتقل میشود.
وی در خصوص پروژههای در دست اجرا گفت: پروژه ریلی زاهدان – چابهار با اشتغالزایی روزانه پنج هزار نفر تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. همچنین خط ریلی رشت – آستارا با حمایت مالی ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه در حال آزادسازی مسیر است. در کریدور شرقی نیز مسیر سرخس – خسروی برای دولت اهمیت ویژه دارد و تکمیل آن نیازمند ۲۵ همت اعتبار است.
بازوند افزود: بخشی از منابع این پروژه از سوی دولت مصوب شده و تا پایان سال حدود هزار میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص مییابد. در صورت تأمین کامل منابع، این حلقه مفقوده ریلی به سرعت تکمیل خواهد شد.
معاون وزیر راه گفت: استاندار کرمانشاه با جدیت پیگیر توسعه زیرساختهای حملونقل استان است؛ اقدامی که میتواند جایگاه کرمانشاه را در مسیر ترانزیت منطقهای ارتقا دهد. در همین راستا، یکی از دستاوردهای مهم استان، تفاهمنامه ریلی با کشور عراق است که هماکنون در وزارت امور خارجه در حال پیگیری بوده و در صورت نهایی شدن، نقش مؤثری در تقویت تجارت، رونق اقتصادی و تسهیل تردد بینالمللی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تأکید کرد: ارزش کریدورها در آینده کمتر از نفت و انرژی نخواهد بود لذا ایران با قرار گرفتن میان دو قدرت بزرگ اقتصادی یعنی چین و هند، ظرفیت آن را دارد که به مسیر اصلی ترانزیت کالا به اروپا تبدیل شود. از اینرو تکمیل کریدورهای ریلی، بزرگراهی و آزادراهی جزو اولویتهای اصلی دولت چهاردهم است.
براساس آخرین گزارشها، تاکنون ۸۶ درصد عملیات زیرساختی پروژه تکمیل شده و در مجموع کل طرح به ۳۷ درصد پیشرفت رسیده است. در مسیر این خط ریلی ۱۱ دستگاه تونل به طول ۸.۸ کیلومتر پیشبینی شده که عملیات اجرایی هفت دستگاه از آنها پایان یافته است.
انتهای پیام/