نیازمند حدود ۹۰ هزار مددکار برای ایثارگران کشور هستیم

مدیرکل مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با توجه به اهمیت تخصص‌محوری و شبکه‌سازی در مددکاری، ایجاد شبکه مددکاری منظم برای جمعیت حدود چهارمیلیون نفری ایثارگران نیازمند حدود ۹۰ هزار مددکار است.
کد خبر: ۷۸۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۹ - 03October 2025

به گزارش دفاع‌پرس از البرز، «بهروز بزرگی»، مدیرکل مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران در جریان سفر یک‌روزه خود به استان البرز، ضمن دیدار چهره به چهره با جامعه ایثارگری، از مرکز مشاوره و بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه یک کرج بازدید و با دو نفر از یادگاران دوران دفاع مقدس دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

نیازمند حدود ۹۰ هزار مددکار برای ایثارگران کشور هستیم

این سفر با هدف بررسی مشکلات و ارتقای سطح خدمت رسانی به ایثارگران صورت گرفت و فرصتی برای تبادل تجربیات، بررسی چالش‌ها و ارائه راهکار‌های عملی جهت ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری و نشان‌دهنده توجه ویژه بنیاد شهید کشور به تکریم و حمایت از والدین معظم شهدا، جانبازان و سایر ایثارگران بود.

«امیرحسین دانش‌کهن»، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز، در نشست مشترک با معاون مددکاری و مشاوره بنیاد شهید کشور، معاون تعاون و امور اجتماعی و رئیس و مجموعه مددکاری و مشاوره اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، این ایام را پر افتخارترین برگ تاریخ ایران اسلامی دانست.

وی اظهار داشت: دفاع مقدس هشت‌ساله نشان داد که ملت ایران حتی در برابر ابرقدرت‌های جهان، حاضر به واگذاری ذره‌ای از خاک میهن خود نیست. این مقاومت و پایمردی، سندی روشن از غیرت، ایمان و همبستگی ملی است؛ افتخاری که مرهون ایثار شهدا، جانبازان و رزمندگانی است که با نثار خون و جان خویش، استقلال و عزت کشور را بیمه کردند.

به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز، دفاع مقدس صرفاً یک جنگ نظامی نبود، بلکه دانشگاهی بزرگ برای ملت ایران بود که ارزش‌های والایی همچون شجاعت، ایثار، ولایت‌مداری و خودباوری را در جان نسل‌ها نهادینه ساخت و به الگویی ماندگار برای آزادی‌خواهان جهان تبدیل شد.

دانش کهن ضمن قدردانی از زحمات همکاران در حوزه مددکاری افزود: بخش عمده‌ای از تصمیمات بنیاد، بر پایه بررسی‌ها و گزارش‌های دقیق مددکاران اتخاذ می‌شود. این همکاران با صبر، حوصله، همدلی و درایت ویژه، همچون پل ارتباطی میان خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران با بنیاد عمل و تلاش می‌کنند تا کوچک‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات این عزیزان مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مددکاران با روحیه‌ای سرشار از ایثار، ضمن شناسایی دقیق مسائل، راهکار‌های کاربردی و مؤثر را ارائه می‌دهند و با همراهی مستمر، نه تنها تسکین‌دهنده آلام خانواده‌های ایثارگر و جانبازان هستند، بلکه در تقویت روحیه و امید به زندگی در آنان نیز نقشی بسزایی را ایفا می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در ادامه با اشاره به چالش‌های خانواده‌های شهدای جنگ ۱۲ روزه پس از شهادت عزیزانشان توضیح داد: آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی برای همسران و والدین شهدا در اولویت قرار گرفته و اخیرا هم دوره‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته کشور برگزار شده و بازخورد بسیار مثبتی داشته است.

دانش کهن تصریح کرد: این آموزش‌ها کمک می‌کند تا مشکلات خانواده‌های شهدا به حداقل برسد. در این مسیر، همکاران ما به صورت تک‌تک مشکلات ۸۲ خانواده شهید را بررسی کرده‌اند تا بتوانیم راهکار‌های مؤثری را برای رفع آنها ارائه دهیم. تلاش می‌کنیم این برنامه‌ها مستمر باشد و با همدلی و هم‌افزایی، گام‌های خوبی را در جهت حل مشکلات خانواده‌های آنها برداریم.

«بهروز بزرگی»، مدیرکل مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با اشاره به فراز و نشیب‌های متعدد در حوزه مددکاری خاطرنشان کرد: در هر دوره نگاه متفاوتی به مددکاری وجود داشته است؛ برخی مدیران با رویکرد تخصصی و برخی با نگاه سطحی وارد این حوزه شدند.

وی افزود: شرح وظایف مددکاری در ساختار بنیاد به‌صورت کامل تعریف نشده و این موضوع منجر به فشار کاری و فرسودگی مددکاران شده است. با توجه به اهمیت تخصص‌محوری و شبکه‌سازی در مددکاری، ایجاد شبکه مددکاری منظم برای جمعیت حدود چهارمیلیون نفری ایثارگران نیازمند حدود ۹۰ هزار مددکار است.

مدیرکل مددکاری و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: استفاده از ظرفیت بازنشستگان و سایر حوزه‌ها می‌تواند به تحقق این شبکه کمک کند. استانداردسازی ورود مددکاران به خانواده‌ها برای حفظ اعتماد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز ضروری است. ضعف در اطلاع‌رسانی باعث ایجاد مطالبه‌گری بیش از حد و فشار بر مددکاران شده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه اطلاعات شفاف درباره تسهیلات مسکن، اشتغال، معیشت و خدمات فرهنگی، باعث کاهش بار کاری مددکاران و افزایش رضایت ایثارگران خواهد شد، گفت: در حالی که تعداد خانواده‌های تحت پوشش و وظایف بنیاد افزایش یافته، فشار برای کوچک‌سازی ساختار و کاهش نیرو وجود دارد که می‌تواند به خدمات‌رسانی آسیب بزند.

بزرگی با بیان اینکه ایجاد شغل تخصصی مددکاری نیز فرآیندی سخت و زمان‌بر بوده، اما اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آموزش خانواده‌ها و توانمندسازی مددکاران، آموزش‌ها باید به صورت حضوری. کارگاه‌محور بوده و متکلم وحده نباشد تا اثرگذاری واقعی داشته باشد. هدف ما ایجاد تغییرات ملموس در خانواده‌ها است، حتی اگر این تغییرات برای تعداد محدودی از افراد اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار