به گزارش
دفاعپرس از کردستان، «اقبال خانی» روز شنبه در نشست شورای هماهنگی بررسی و حل مسائل مدارس استثنایی استان در سنندج اظهار کرد: در اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ۲۵ هزار و۶۰۷ نفر معادل ۱۰۰ در صد نوآموزان جامعه هدف شرکت کردند.
وی با تأکید بر مشارکت و آموزش والدین همگام با آموزش و برنامهریزی برای دانش آموزان و تأثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری این گروه از دانش آموزان، گفت: آگاه سازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که برای دانش آموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار دارای اهمیت است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان یادآور شد: از نظر کمیت تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه کم وتقریبا معادل یک درصد از کل جمعیت دانش آموزی است، اما مشکلات وچالشهای حوزه آموزش وپرورش استثنایی فراوان است.
وی اظهار کرد: سال تحصیلی جاری در مدارس استثنایی استان با شعار "هر تفاوت یک فرصت، در مسیر عدالت آموزشی" با حضور ۵۵۷ معلم، هزار و ۴۷۰ دانشآموز با نیاز ویژه در ۷۷ واحد سازمانی شامل ۴۴ مرکز مستقل، ۱۰ مرکز ضمیمه و ۲۳ مرکز جامع سنجش آغاز شده است.
خانی افزود: از این تعداد ۲۷۰ دانش آموز در مناطق روستایی و در ۲۰ مرکز مستقل و ضمیمه روستایی از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات دریافت میکنند.
وی یادآور شد: ۶۰۰ دانش آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی ومعلول جسمی حرکتی نیز در مدارس عادی (آموزش تلفیقی فراگیر) با اختصاص معلم رابط از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی وتوان بخشی دریافت میکنند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه عنوان کرد: ۱۵ درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی دارای اختلالات یادگیری هستند که این عدد بعد از دوران کرونا به ۲۰ درصد نزدیک شده است، که در مناطق دوزبانه و محروم نیازمند توجه بیشتر است.
وی اضافه کرد: در برنامه سنجش سلامت (سال تحصیلی۱۴۰۴-۱۴۰۳) ۲۰۵ دانش آموز استثنایی شناسایی شدند که ۱۸۳ نفر به مدارس استثنایی و ۲۲ نفر به مدارس عادی (تلفیقی-فرگیر) جهت تحصیل معرفی شدند.
خانی با بیان اینکه کل استان تحت پوشش ۲۳ مرکز جامع سنجش هستند، گفت: در آینده نزدیک مقدمات ساخت اولین مرکز جامع بین المللی در کشور در شهرستان مریوان فراهم میشود تا گامی در مسیر توسعه عدالت آموزشی وارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه باشد.
وی کمبود فضای آموزشی مناسب و ایمن، کمبود نیرویهای متخصص وتوانبخشی، کمبود شدید تجهیزات آموزشی وتوانبخشی، مشکلات سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه و نگاه بخشی و جزیرهای به آموزش وپرورش استثنایی را از مهمترین چالشهای این حوزه اعلام کرد.
انتهای پیام/