به گزارش خبرنگار دفاعپرس از البرز، حجت الاسلام والمسلمین «علی رادمرد»، امام جمعه ماهدشت امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر، پیروزی ایران در جنگ با اسرائیل را آغازی برای مرحلهای نو از حیات اقتصادی و اجتماعی کشور دانست و اظهار داشت: اکنون کشور نه با مسئله بقا، بلکه با مسئله پیشرفت و کیفیت توسعه مواجه است.
وی ادامه داد: با این حضور مردم، دفاع از مبانی، در صحنه بودن و تقابل پیروزمندانه با دشمن در این 46 سال که نقاط برجسته آن در دفاع مقدس 8 ساله و دفاع مقدس 12 روزه مشخص شد، بقای آن به حول قوه الهی تضمین شده است. اکنون مسئله پیشرفت و کیفیت توسعه باید برای ما مهم و دولت فرمانده عقلانی این حرکت باشد.
امام جمعه ماهدشت گفت: دولت باید ثبات اقتصادی را تثبیت و سیاستها را شفاف کند و اعتماد عمومی را در مرکز حکمرانی قرار دهد. بازسازی نهادی، اصلاح مالی و تمرکز بر داده و بهرهوری، ابزارهای این تحول هستند. دولتی که بتواند سیاست اقتصادی خود را بر مبنای عدالت، کارایی و آیندهنگری تنظیم کند، بهجای مدیریت بحران، طراح توسعه و پیشرفت خواهد شد.
رادمرد خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی، بازوان اجرایی و خلاق این مسیر هستند. آنان باید از مرز منفعت شخصی فراتر روند و منطق سرمایه را با منافع ملی همسو کنند. نوآوری فناورانه، همافزایی سرمایه، توسعه صادرات و مسئولیت اجتماعی، چهار رکن اقتصاد بخش خصوصی در عصر بازسازی به شمار می روند.
وی اذعان داشت: مردم، روح و پایه این نظام اقتصادی هستند و بازسازی بدون مشارکت و امید آن ها، تنها در ارقام بودجه باقی میماند. خانوار ایرانی باید با رفتار اقتصادی آگاهانه نه اینکه سمت سوی سکه و دلار و ... را بگیرد بلکه سمت و سوی سرمایه گذاری برای تولید را بگیرد و با مصرف مسئولانه و مشارکت در سرمایهگذاریهای ملی، نقش خود را ایفا کند.
امام جمعه ماهدشت عنوان کرد: اگر این سه نیرو یعنی دولت دانا، بخش خصوصی پویا و مردم آگاه در یک مسیر واحد حرکت کنند، نتیجه نهفقط بازسازی، بلکه تولد دوباره اقتصاد ملی ایران خواهد بود؛ اقتصادی که بر پایه اعتماد، عدالت و کارآمدی بنا شده و میتواند الهامبخش منطقه و جهان باشد.
رادمرد بیان داشت: ظرفیتهای جغرافیایی ایران اسلامی توجه همه ابرقدرتها را جلب کرده و موجب شده برنامهریزیهای خصمانهای علیه آن صورت گیرد. امروزه در جهان تنها هفت تنگه و کانال دریایی وجود دارند که میتوان آنها را «ابر استراتژیک» دانست؛ این مسیرها بیشترین حجم تجارت جهانی و جریان انرژی را به یکدیگر پیوند میدهند.
به گفته وی، انسداد یا ناامنی در هر یک از آنها میتواند قیمت نفت و کالا را در بازارهای جهانی متلاطم کند و حتی موجب بحرانهای امنیتی و سیاسی شود. از میان این هفت تنگه، جایگاه ایران ویژه است زیرا کنترل مستقیم بر تنگه هرمز دارد، نفوذ غیرمستقیم در بابالمندب را اعمال میکند و از طریق همان بابالمندب میتواند بر کانال سوئز اثرگذار باشد.
امام جمعه ماهدشت ادامه داد: به همین دلیل تحلیلگران میگویند 5/2 تنگه استراتژیک جهان در اختیار ایران است و این موضوع برای غرب یک «کابوس ژئوپلیتیک» به شمار می رود. تنگه هرمز نقطه تنفس خلیج فارس است و ایران با داشتن بیش از یک هزار کیلومتر مرز ساحلی، نقش تعیینکنندهای دارد.
وی اعلام کرد: بر اساس دادههای آژانس انرژی آمریکا، بیش از ۷۵ درصد نفت عبوری از هرمز به سمت آسیا میرود؛ چین 40 درصد، هند 15 درصد، ژاپن 10 درصد و کره جنوبی هم 10 درصد. این یعنی انسداد تنگه بیش از همه آسیای شرقی را دچار بحران کرده و بابالمندب روزانه حدود 2/6 میلیون بشکه نفت و گاز را منتقل میکند.
رادمرد اذعان داشت: با توجه به جنگ یمن و حضور انصارالله، هرگونه ناامنی در این منطقه فوراً بر قیمت جهانی نفت و حملونقل اثر میگذارد. بهویژه اروپا که 10 درصد واردات انرژی خود را از این مسیر تأمین و بیشترین فشار را حس میکند. اکنون تحرک دشمن در چند جهت حائز اهمیت است که باید به آن ها توجه کرد.
امام جمعه ماهدشت افزود: اول تغییر نام خلیج فارس که با تحرکات دیپلماتیک فعلا به شکل اساسی راه به جایی نبرده و دوم تحریک کشورهای منطقه نسبت به سه جزیره ایرانی بوموسی و تنب بزرک و کوچک که در برخی دیدارها و ملاقات ها و جلسات برخی اوقات طرح می کنند که این هم با تسلط ایران در منطقه خلیج فارس پیش نخواهد رفت.
وی اظهار داشت: ما بر خاکمان غیرت و تعصب داریم و مانند قاجارها و پهلوی های بی غیرت نیستیم که سر برخی باندبازی ها و فشارهای خارجی خاک را بدهند و افتخار کنند. سومین نکته باز پس گیری اقتدار حاکمیتی بر تنگه هرمز با اقدام نظامی است که اخیرا حرف هایی زدند و تهدیدهایی را کردند.
رادمرد اضافه کرد: در مورد ایران آن ها هنوز دچار خطای محاسباتی هستند و اگر بخواهند کاری کنند خلیج فارس قبرستان آن هاست، لذا باید مردم هم مراقبت کنند که در دام شبهات و تحلیل های سطحی و آبکی برخی گرفتار نشوند. فعالان سیاسی نیز مراقب باشند برای منافع سیاسی خود دین و احکام آن و آرمان های انقلاب را قربانی و ذبح نکنند.
امام جمعه ماهدشت با اشاره به اینکه حرکت ما باید در مسیر دین و احکام اسلام باشند، عنوان کرد: از طرفی هم امامین انقلاب به صورت صریح و شفاف مواضع خودشان را اعلام کردند. مثلا در مورد کشف حجاب فرمودند هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی و چون جنبه اجتماعی دارد، حکومت اسلامی باید نسبت به آن اقدام مناسبی داشته باشد.
وی ادامه داد: این گونه نیست که شخصی به خوشایند برخی سیاسیون بگوید نظام مسئله حجاب را کنار گذاشته است. شما چطور خود را در دایره فکری رهبری تعریف میکنی و حرف از رهبری و منویات ایشان و ... میزنی؟ مقام معظم رهبری شفاف و صریح موضع گرفتند و حتی نسبت به حجاب اجباری تذکر دادند که این حرف دشمن است.
امام جمعه ماهدشت خاطرنشان کرد: ما چیزی به نام حجاب اجباری نداریم، حجاب یک مسئله دینی بوده که برخاسته از باورهای دینی افراد است و وقتی باورها عمیق شد، همچو رفتاری یعنی حجاب هم رخ می دهد. لذا حجاب یک رفتار عقلانی است که وقتی مبانی دینی پذیرفته شد، انسان حجاب را اختیار می کند.
رادمرد افزود: لذا انسان ها باید مراقبت کنند برای نظام هزینه ایجاد نکنند؛ عدم بصیرت و نداشتن ملاک های امام جامعه این چنین انسان را به خطا می برد. وقایع و اغتشاشات شهریور و مهر ۱۴۰۱، بسیاری از تحلیلگران را متوجه یک واقعیت بسیار تأملبرانگیز کرد؛ بخش قابل اعتنایی از بدنه میدانی و لجستیک این اغتشاشات را دانشآموزانی تشکیل میدادند که هنوز در مقطع تحصیلات عمومی قرار داشتند.
وی عنوان کرد: این واقعیت نه صرفاً یک رویداد امنیتی، بلکه یک زنگ خطر تربیتی بود، زیرا نشان داد زنجیره ارتباطی «خانه»، «مدرسه» و «نظام رسمی تعلیم و تربیت» در نقطهای آسیب دیده است؛ نقطهای که کشف و مسئلهیابی آن و همچنین راه درمان و حل مسئلهاش، در پیوند اولیا و مربیان میسر است.
رادمرد گفت: مجموعه هایی که کنشهای دانشآموزی را در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ مطالعه کردند، به چهار عامل عمده این ناهنجاری ها اشاره داشتند؛ سوگیری شناختی ناشی از تاثیر یکسویه رسانههای معارض، عطش دیدهشدن و کسب هویت گروهی، تفاوت نسلی و فقر گفتگوی خانوادگی و نبود فضاهای تخلیه هیجان قانونی و مشروع در مدرسه.
امام جمعه ماهدشت بیان داشت: وقتی دانشآموز در خانواده مجرایی برای همدلی و تبادل فکری نمییابد، به سمت بیرون برای یافتن درک و شناخت روی میآورد. آنها از طریق مشارکت در کنشهای جمعی، تلاش میکردند فضای خالی گفتوگو در خانواده را پر و نیاز به شنیدهشدن را ارضا کنند. دوره نوجوانی دورهای هیجانخیزی است.
وی با اشاره به نیاز دانشآموز به محل های مناسب برای تخلیه انرژی خود مطرح کرد: همانگونه که رویدادهای ۱۴۰۱ نشان داد، وقتی مدرسه خروجی هیجانی و فضای بازی کافی فراهم نکند، دانشآموز به دنبال یافتن راههای تخلیه میرود و این راهها غالباً فاقد هدایت و مرزهای صحیح هستند، لذا باید با بازنگری در مسیر تربیت در جامعه ظرفیت های مردمی نیز به کمک بیایند.
رادمرد با بیان اینکه به عنوان مثال، مساجد و هیئات باید در چارچوب درست ارتباط گیری با مدرسه و خانواده قرار گیرند و مسیر تربیت را کمک کنند تا جامعه از این آسیب ها مصون بماند، خاطرنشان کرد: تبریک به مقاومت فلسطین و حماس بهخاطر تحمیل شروط و شکست برنامه اسرائیل در بیرون کردن مردم از نوار غزه و عقبنشینی از طرحهای اشغال این منطقه که در عمل نیز امکان اجرایی نداشتند.
انتهای پیام/